Find mere om:
Nyhed: 10 biler under 100.000 kr. | bil.guide.dk

Nyhed: 10 biler under 100.000 kr.

Da Chevrolet lancerede den nye Spark til 85.900 kr. for et par måneder siden, satte de samtidig gang i en lavine af prisnedsættelser. Og relativt set har det nok aldrig været billigere at købe ny bil i Danmark. Her får du fordele og ulemper ved de 10 billigste biler lige nu.

Under 100.000 kr., over 20 km på literen, årlig afgift på 500 kr. i runde tal. Tænk, at man i dag kan vælge mellem hele ti forskellige biler med så fine tal.

Årets Bil i Danmark 2010, Volkswagen Polo koster i runde tal det dobbelte, så hvad går man glip af, hvis man vælger bil til under 100.000 kr.? Hvad får man for sine penge? Kan man i realiteten købe for billigt?

Lad os straks slå fast, at de små biler er udmærkede. Billigfeltet 2010 er helt anderledes end fx i 1980'erne, hvor man i posen med de billigste bolsjer kunne møde en Skoda med hækmotor, en totakter ved navn Wartburg og andre, der heldigvis for længst er væk. Fælles for den tids biler var enorm forurening og kritisable køreegenskaber.

Fælles for bilerne i feltet 2010 er, at de alle går langt på literen til fordel for den private økonomi og for klodens velbefindende, idet CO2-udslippet er lavt.

Når det kommer til sikkerhed, er alt bedre end den gang: Moderne biler har den rigtige konstruktion, nemlig frontmotor og forhjulstræk. De er over én kam sat op til at have sikre køreegenskaber, altså er bilerne let understyrende og overrasker aldrig, hvis man pludselig skal undvige. Dernæst er der altid ABS-bremser, sikkerhedsseler, nakkestøtter og airbags.

Kan mangle sikkerhedsudstyr

Men vær opmærksom på to ikke uvæsentlige detaljer: Ikke alle de billigste biler har ESP, altså det elektroniske system, der kan formindske en udskridning. Spørg sælgeren om dette - og sørg for at sikre dig, at netop dén bil, du kigger på, har ESP. Nogle varianter har ESP, andre har ikke. Og med næste sending er det måske blevet anderledes.

Vær også opmærksom på antallet af sikkerhedsseler. Visse af de billigste biler er fire-personers, sådan at forstå, at der kun er fire sikkerhedsseler i bilen. Og selv om der fysisk set er plads til fem eller seks, hvis ungerne er små, må der kun være fire i bilen, hvis der er fire seler.

Motorer med mislyde

Flere af de mindste har en tre-cylindret motor. Fordelene er mange, lavere vægt, og en effektiv brændstofudnyttelse i netop tre cylindre.

Men der er dog bagsider: En tre-cylindret motor har en mere rå motorgang, som af mange opleves som mere ukultiveret i sin lyd - især hvis den skal have omdrejninger i en overhaling. Eller hvis man bare skal op ad den lange bakke i en fart. Biler, der har så lav effekt, har brug for omdrejninger, hvis den skal flytte sig bare lidt hurtigt.

Her gennemgår vi markedets ti biler under 100.000 kr. Men husk selv at tjekke priserne, der kan meget vel være dukket endnu et par stykker op, siden denne artikel blev skrevet for et par dage siden.

Chevrolet Spark, 5-dørs

Chevrolet Spark - det var netop dén bil, der startede hele priskrigen. Med en pris langt under 100.000 kr. var den bilen, der fik den danske bilbranche til at reagere. De første Spark kom til landet uden ESP, men det ser ikke ud til at have forstyrret salget.

Plusser: Pris, kabine og kørestilling, moderne design

Minusser: Ingen ESP, effekt og præstationer, plads på bagsædet

  • Motor: 4-cyl. række
  • Slagvolumen: 1,0 liter
  • Effekt: 68 hk
  • Moment: 93 Nm
  • Acc. 0-100 km/t: 15,5 sek.
  • Forbrug: 19,6 km/l
  • Pris: 85.900 kr.

Citroën C1 1,0X, 3-dørs

Læg mærke til prisen én gang til - den billigste Citroën er faktisk nede under 90.000 kr. Dermed er franskmanden ti pct. billigere end de fleste af prisgruppen ”under 100.000 kr.”

Plusser: Pris under 90.000 kr.

Minusser: Lille motor med væsentligt støjniveau

  • Motor: 3-cyl. række
  • Slagvol.:1,0 liter
  • Effekt: 68 hk
  • Moment: 93 Nm
  • Acc., 0-100 km/t: 14,2 sek.
  • Forbrug: 22,2 km/l
  • Pris: 89.990 kr.

Toyota Aygo 1,0, 3-dørs

Vel har ”speeder-affæren” givet lidt ridser i Toyota-lakken. Det ændrer dog ikke på, at Toyota producerer biler af høj kvalitet, hvilket også smitter af på den mindste af de små. Væg opmærksom på, at bilen kører med en tre-cylindret, og derfor lidt anstrengt, motor.

Plusser: Toyota-image

Minusser: Har ikke ESP

  • Motor: 3-cyl. række
  • Slagvol.: 1,0 liter
  • Effekt: 68 hk
  • Moment: 93 Nm
  • Acc., 0-100 km/t: 14,2 sek.
  • Forbrug: 22,2 km/l
  • Pris: 92.904 kr.

Suzuki Alto 1,0 GL, 5-dørs

Alto i nyste udgave er pludselig en både smart og moderne bil. Vel er motoren kun trecylindret, men selv om lyden er typisk støjende som de nu er blandt de små, føles bilen ikke træt og langsom, når den er ude på den åbne landevej.

Plusser: God komfort for klassen, forbrug

Minusser: Anstrengt motorlyd

  • Motor: 3-cyl. række
  • Slagvol.: 1,0 liter
  • Effekt: 68 hk
  • Moment: 90 Nm
  • Acc., 0-100 km/t: 14,0 sek.
  • Forbrug: 22,7 km/l
  • Pris: 94.990 kr.

Hyundai i10 1,1 Classic, 5-dørs

Med den nyeste generation af Hyundai med fornavnet ”i” er koreaneren kørt ind nutiden, både hvad angår design og køredynamik. Vær dog opmærksom på, at denne billigste version har sorte kofangere, hvilket forstyrrer bilens udseende.

Plusser: 4-cylindret motor, design

Minusser: Sorte kofangere

  • Motor: 4-cyl. række
  • Slagvol.: 1,1 liter
  • Effekt: 66 hk
  • Moment: 99 Nm
  • Acc., 0-100 km/t: 15,6 sek.
  • Forbrug: 20,0 km/l
  • Pris: 94.995 kr.

Kia Picanto 1,0 Pure, 5-dørs 94.999 kr.

Picanto var med til at sætte den nye standard i den mindste klasse: Smart design først og fremmest, dernæst forholdsvis dynamiske køreegenskaber. Plus - og det er vigtigt - her er fem døre.

Plusser: Lang garanti, køredynamik, fem døre

Minusser: Lille kabine

  • Motor: 4-cyl. række
  • Slagvol.: 1,0 liter
  • Effekt: 61 hk
  • Moment: 86 Nm
  • Acc., 0-100 km/t: 16,3 sek.
  • Forbrug: 19,6 km/l
  • Pris: 94.999 kr.

Renault Twingo 1,2 16V, 3-dørs

Renault har ikke så godt fat i det danske marked, som bilerne vitterligt fortjener. Måske den for klassen ”store” Twingo til nu under 100.000 kr. kan gøre noget ved det. Motoren er fire-cylindret, men forbruget lidt lavere end andre i klassen.

Plusser: Over 100 Nm i moment, føles som stor bil

Minusser: Tre døre, forbrug

  • Motor: 4-cyl. række
  • Slagvol.: 1,1 liter
  • Effekt: 76 hk
  • Moment: 107 Nm
  • Acc., 0-100 km/t: 12,0 sek.
  • Forbrug: 19,6 km/l
  • Pris: 99.900 kr.

Ford Ka, 3-dørs

Ford Ka står på samme teknik og mekanik som en Fiat Panda. Men bilen føles helt anderledes at køre, således er bilens køreegenskaber direkte dynamiske af en bil af denne type at være.

Plusser: Køredynamik, føles ”stor”

Minusser: Tre døre

  • Motor: 4-cyl. række
  • Slagvol.: 1,2 liter
  • Effekt: 69 hk
  • Moment: 102 Nm
  • Acc., 0-100 km/t: 13,1 sek.
  • Forbrug: 19,6 km/l
  • Pris: 99.950 kr.

Fiat Panda 1,2 Ciao, 5-dørs

Fiats højbenede Panda er en af de gamle drenge i klassen, men den har fortsat sine store fordele, først og fremmest god plads i kabinen, især til passagerer på bagsædet.

Plusser: Charmerende design, god plads på bagsædet

Minusser: Kvalitet ikke på højde med fx Ford Ka

  • Slagvol.: 1,2 liter
  • Effekt: 60 hk
  • Moment: 102 Nm
  • Acc., 0-100 km/t: 14,0 sek.
  • Forbrug: 20,0 km/l
  • Pris: 99.990 kr.

Peugeot 107 1,0 C omfort, 3-dørs

107 er en af de tre trillinge-søstre Kylle, Pylle og Rylle - Citroën C1, Toyota Aygo og altså Peugeot 107. Alle tre biler er i realiteten ens.

Plusser: Peugeot-image

Minusser: Ikke ESP, tre døre

  • Motor: 3-cyl. række
  • Slagvol.: 1,0 liter
  • Effekt: 68 hk
  • Moment: 93 Nm
  • Acc., 0-100 km/t: 14,2 sek.
  • Forbrug: 22,2 km/l
  • Pris: 99.900 kr.

LÆS OGSÅ: Ny bil bliver verdens billigste

Test af Suzuki Alto

20-10-2009: Sikkerhed: Der er drøje hug til Suzuki Alto i ny crashtest. FDM kalder resultatet uhørt dårligt. Læs artikel

Nyhed: Skarpe mikro-tilbud til under 100.000 kr.

11-04-2015: Opel Karl starter fra 80.000 kr. Mange mikrobiler med aircondition til 100.000 kr. Læs artikel

Nyhed: Bilsalg: El-biler med i statistikken

17-11-2009: Salget af elbiler er langsomt og med prøvende skridt ved at vise sig i de månedlige salgsopgørelser fra De Danske Bilimportører. Af den seneste tælling fra oktober viser det sig, at elbilerne sidder på 0,1 pct. af markedet. Læs artikel

Nyhed: Se her, om du skal lease drømmebilen

13-10-2009: Det er billigst at lease bilen. Nej, det er ej. Begge udsagn er faktisk rigtige. Det kommer an på, hvilken bil, vi snakker om. Se listerne her. Læs artikel

Guide: Sådan er garantien på nye biler

01-09-2013: Stor forskel på mekanisk- og rustgaranti Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...