Find mere om:
Guide: Lease eller købe ny bil? To bilmærker.. | bil.guide.dk

Guide: Lease eller købe ny bil? To bilmærker – to anbefalinger

De to førende bilmærker i Danmark er lige nu Peugeot og Volkswagen. Den ene satser på, at kunderne leaser, den anden på, at kunderne køber. Hvorfor to så forskellige metoder?

Volkswagen og Peugeot. Peugeot og Volkswagen. De to slås om at være danskernes bil-darlings i år. Tre år i træk har VW up! måned efter måned været den mest solgte. Her til sommer blev up! så overhalet indenom af Peugeot 208.

Målt som mærke, altså det samlede salg af alle bilmodeller, er Volkswagen her ved indgangen til september fortsat nummer et. Men er tyskerne fortsat forrest, når der om godt og vel tre måneder skal hældes nytårschampagne op?

Peugeots effektive salgsmetode ser ud til at være privatleasing. Og ikke bare privatleasing – men privatleasing i kombination med regulære slagtilbud. F.eks. ny Peugeot 108 for pænt under 2.000 kr. i førstegangsydelse og mindre end 2.000 kr. om måneden. Det er da tal, der er til at forstå.

B972082189Z.1_20150916172712_000+G3CNRPRC.1-0.jpg

Men hvorfor er det ikke endnu billigere at lease en Peugeot? Og hvorfor kaster Volkswagen sig ikke bare over privatleasing? Vi spørger de to importører. Først Peugeot.

Er det privatleasing, der har kørt netop jeres mærke op som nummer et?

Peugeot-Danmarks PR-ansvarlige, Hanne Sørensen: »Privatleasing udgør p.t. cirka 25 pct. af vores samlede salg, så det er kun én ud af flere faktorer. Vi har et helt fornyet modelprogram med nogle kvalitetsprodukter, der er faldet i danskernes smag, og det betyder, at vi har hele tre modeller i top fem på salgslisten år til dato.«

B972082189Z.1_20150916172712_000+GTBNRAKQ.1-0.jpg

Af en enkelt bil, nemlig 108’eren, er over halvdelen ”solgt” som privatleasing – hvorfor netop 108 og ikke 208 og 308?

»Vi har rent faktisk attraktive leasingkoncepter på alle disse tre modeller, som du nævner. 108 Easyleasing var med til at kickstarte privatleasing-bølgen, og grunden til den store succes var i høj grad, at vi ramte en helt ny målgruppe, der tidligere ikke har været tilgodeset – unge, studerende, singler osv.«

Hvorfor vælger i privatleasing – I kunne jo bare sætte priserne ned på jeres modeller i stedet?

»Fælles for alle vores privatleasing-koncepter er, at de dækker et behov hos nogle særlige målgrupper. 108-leasing har været en stor succes hos den yngre målgruppe – 308 SW Mix-Leasing er især tiltænkt børnefamilierne, som gerne vil have en rummelig bil kombineret med økonomisk sikkerhed, mens den nye Pendler-Leasing er skræddersyet til de mange pendlere, der tidligere har haft svært ved at finde leasingtilbud, som inkluderede de høje km-antal, som de har brug for i hverdagen. På denne måde har vores leasingkoncepter ramt nogle nye målgrupper, som man ikke ville ramme med prisnedsættelser.

Men herudover mener jeg også, at den store interesse for privatleasing er udtryk for en ny trend og en ny måde at tænke det at have bil på, som vi naturligvis skal imødekomme. Tanken om deleøkonomi bliver mere og mere udbredt, og det at eje en bil er ikke nødvendigvis et mål i sig selv – det handler om mobilitet på den måde, der giver mest mening for individet, og her er privatleasing en god og økonomisk tryg løsning.«

Førstegangsydelserne bliver mindre og mindre. Hvad bliver det næste – at man får en måneds benzin oven i hatten, hvis man leaser en 108?

»Vi sidder i øjeblikket på næsten 40 pct. af privatleasingmarkedet, hvilket vidner om, at vores koncepter allerede er så attraktive, at det ikke er nødvendigt. Men vi hviler ikke på laurbærrene, og der hersker ingen tvivl om, at nytænkning er nøgleordet i vores tilgang til privatleasing.«

VW sælger de små

Volkswagen er på leasingmarkedet, men slet ikke på samme aggressive måde som kollegerne fra Frankrig. Hvad er tyskernes strategi? Vi spørger Søs Righolt, Volkswagen-Danmarks PR-ansvarlige.

B972082189Z.1_20150916172712_000+GTBNRAKU.1-0.jpg

Hvorfor går Volkswagen-Danmark ikke all-in på privatleasing?

»Vi har valgt at være på leasing-markedet med de modeller, som kunderne reelt efterspørger som leasingmodeller. Hos Volkswagen er det primært Polo og Golf, men også en bil som f.eks. Beetle er populær som leasingbil. up! er prissat så attraktivt, at langt de fleste danskere vælger at eje frem for at lease i denne bilklasse. Det skyldes ikke mindst de attraktive finansieringsmuligheder med en fast rente helt ned til 1,5 pct. Så kan man eje en up! for ca. 1.000 kr. om måneden. Det vil de fleste hellere end at lease,« forklarer Søs Righolt.

»At visse af vore konkurrenter har haft succes med leasing i dette segment skyldes såre simpelt, at de ikke har kunnet sælge deres produkter på almindelige markedsvilkår og derfor har brugt leasingmodeller med meget lav udbetaling til at skabe sig en markedsandel. Vi – og ikke mindst vores kunder – kan allerede nu se, at gensalgsværdierne på vores up! ligger på et meget højt niveau sammenlignet med vores konkurrenter. Dette ønsker vi selvfølgelig at bibeholde på alle vores modeller, således at vores kunder også fremadrettet ved, at de kan få en fornuftig pris for deres bil, når de sælger den igen.«

Tallene viser, at privatleasing bliver mere og mere populært – hvorfor?

»Privatleasing-markedet er steget med 64 pct. det seneste år. Men denne stigning skyldes udelukkende ét enkelt bilmærkes strategi om at tilbyde sine produkter til meget lave priser og typisk på leasingaftaler af blot ét års varighed. De øvrige bilmærker har ikke oplevet et boom i efterspørgslen på privatleasingprodukter, men ligger stort set på niveau med efterspørgslen de seneste år. På den vis mener jeg, at det er en kunstigt skabt efterspørgsel af et mærke, der via leasingmodellen får et quick-fix i form af markedsandele på den korte bane. Det bliver interessant at se, hvor de mange leasede biler ender ved udløb af leasingperioden, og hvilken effekt det får på det pågældende mærkes gensalgsværdi generelt. Du ved jo reelt ikke, hvad din bil har kostet dig, før du har solgt den igen.«

Guide: Leasing eller ej: Kampen mellem Citroën, Peugeot og Toyota

20-04-2016: Leasing tager sig jo tillokkende ud. Men er leasing nu også den klogeste måde at skaffe sig ny bil på? Peugeot siger ja. Toyota både og. Mens Citroën siger nej da – det er klogest at købe. Se, hvordan tre forskellige firmaer sælger den samme bil på tre forskellige måder. Læs artikel

Test af VW Polo Bluemotion, Opel Corsa Ecoflex, Peugeot 207, Citroën C3

25-06-2010: Gruppetest: VW hævder, at den nye Polo Bluemotion kan køre op mod 30,3 km/l. I virkeligheden kører den dog ikke væsentligt længere end sparegrise fra Citroën, Opel og Peugeot. Testen viser dog, at den kan være et godt køb alligevel. Læs artikel

Test: Tre fantastiske minibiler til 200.000 kr.

16-09-2012: Flere og flere nedjusterer bilambitionerne til et køretøj i miniklassen. Læs artikel

Nyhed: Se her, om du skal lease drømmebilen

13-10-2009: Det er billigst at lease bilen. Nej, det er ej. Begge udsagn er faktisk rigtige. Det kommer an på, hvilken bil, vi snakker om. Se listerne her. Læs artikel

Nyhed: Skarpe mikro-tilbud til under 100.000 kr.

11-04-2015: Opel Karl starter fra 80.000 kr. Mange mikrobiler med aircondition til 100.000 kr. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...