Find mere om:
Guide: Leasing eller ej: Kampen mellem Citroën,.. | bil.guide.dk

Guide: Leasing eller ej: Kampen mellem Citroën, Peugeot og Toyota

Leasing tager sig jo tillokkende ud. Men er leasing nu også den klogeste måde at skaffe sig ny bil på? Peugeot siger ja. Toyota både og. Mens Citroën siger nej da – det er klogest at købe. Se, hvordan tre forskellige firmaer sælger den samme bil på tre forskellige måder.

Leasing er stort, og kun de færreste i branchen forestiller sig, at det går over lige med det samme. Således ser bilisternes organisation, FDM, ingen grund til, at tendensen skulle stoppe eller flade ud her.

B972267187Z.1_20160420132838_000+GUJSN10F.1-0.png

Men ikke alle bilmærker satser på leasing. Det er dog fortsat den traditionelle måde at skaffe sig bil på; nemlig slet og ret at købe den. Men er det nu klogere?

En bestemt case kan være med til at kaste lys over sagen – nemlig hvordan de tre firmaer Citroën, Peugeot og Toyota markedsfører henholdsvis C1, 108 og Aygo. Alle tre mikrobiler til stort set samme pris; men der er endnu større lighed: Teknisk set er alle tre én og samme bil – konstrueret i fællesskab og bygget på samme fabrik.

Så altså tre forskellige måder at sælge samme bil på. Således satser Peugeot på både privatleasing og salg af deres 108; men dog mest leasing. Toyota satser stort set ligeligt på leasing og salg af Aygo, mens Citroën går helhjertet efter at sælge deres C1.

Det er ikke ”enten eller”

Hvorfor især leasing? Vi spørger Hanne Sørensen, der er pr-ansvarlig for Peugeot-Danmark. Hanne Sørensen forklarer:

»108 er ikke et spørgsmål om ”enten eller”, men om ”både og”. Privatleasing er blot ét af flere ben, som vores salgsstrategi er baseret på. Men jo, vi er jo dominerende på privatleasing. Det skyldes i høj grad, at vi har lanceret en række koncepter, som har taget udgangspunkt i kundernes behov. Det har bl.a. betydet, at vi har ramt en ny målgruppe, for hvem det at have bil ikke handler om at eje og den medfølgende status, men i højere grad handler om at have adgang til mobilitet. Herudover giver privatleasing jo både en økonomisk tryghed og samtidig mulighed for at køre i en moderne kvalitetsbil, uden at man føler sig økonomisk bundet – vi ved, at mange kunder sætter stor pris på den fleksibilitet, der følger med privatleasing.«

B972267187Z.1_20160420132838_000+GUJSN10R.1-0.png

Hos Toyota har man også valgt ”to ben”. Her forklarer Anders Tystrup med ansvaret for Toyota-DK:

»Toyota fokuserer på både privatleasing og finansiering. Det gør vi, fordi der er kunder til begge produkter. Nogle tiltales af at købe en bil og eje den selv – her vil finansiering være den rette løsning – mens andre helst vil undgå at binde sig og foretrækker den budgetsikkerhed og bekvemmelighed, der ligger i at betale alt i én samlet månedlig ydelse uden at skulle optage lån eller bekymre sig om at skulle sælge bilen, når man ønsker at skifte igen,« siger Anders Tystrup.

Hos den tredje importør i denne sammenhæng, Citroën, angriber man opgaven anderledes. Importørens pr-ansvarlige, Ellen Nørregaard, forklarer:

»Citroën vælger at gå en anden vej end vore konkurrenter, hvorfor vi fokuserer vores indsats omkring C1 på C1 Complet med den stærkere 82 hk-motor.«

En væsentlig rabat

Altså profilerer Citroën sig først og fremmest ved at tilbyde en stærkere og hurtigere model end de to andre – den markedsføres først og fremmest med en væsentlig rabat på i alt 25.000 kr.

B972267187Z.1_20160420132838_000+GUJSN10M.1-0.png

C1 med samme 69 hk’s motor som de to andre tilbyder Citroën i en finansiering med nul kr. i udbetaling og derefter 1.336 kr. om måneden, hvilket er lidt billigere end Toyotas finansieringstilbud på den ligeledes 69 hk’s Aygo, der koster nul kr. i udbetaling og derefter 1.495 kr.

Hvilken måde at sikre sig nøglerne til en ny C1, 108 eller Aygo, der så er den bedste, er op til den enkelte at vurdere. Er det leasings lave udbetaling, faste månedlige omkostning og dette, at man ikke skal sælge bilen til sidst. Eller er det ejerskabets glæde ved at eje. Og afhængig af hvor god en pris man kan opnå ved salg, måske også den lavere totalomkostning?

De nøgterne tal for 1. kvartal i år viser, at leasing er i stigning, men at stadig flest foretrækker at eje. Der er i alt solgt 3.632 eksemplarer af trekløveret Citroën C1, Peugeot 108 og Toyota Aygo. De 1.005 ved privatleasing, resten, altså 2.627, er solgt via finansiering ifølge de officielle tal fra De Danske Bilimportører. Så altså alt i alt cirka 30 procent af de tre små via privatleasing.

Citroën

Markedsfører C1 på finansiering og rabat

Finansiering
Citroën C1 med 69 hk-motor
Udbetaling: 0 kr.
Pr. måned: 1.336 kr.
Bilens pris: 86.990 kr.

Salg med rabat
Citroën C1 med 82 hk
Her slår Citroën på besparelsen
Rabat: 25.000 kr., herefter 94.990 kr.

Peugeot

Markedsfører 108 på privatleasing og rabat

Privatleasing
Peugeot 108 med 69 hk-motor
Førstegangsydelse: 0 kr.
Pr. måned:
1.795 kr. ved  15.000 km pr. år
2.499 kr. ved  30.000 km pr. år

Salg med rabat
108 med 69 hk-motor
Her slår Peugeot på  rabatten
For 20.000 kr. udstyr ”gratis” – herefter 109.900 kr.

Toyota

Markedsfører Aygo på privatleasing og finansiering

Privatleasing
Toyota Aygo med 69 hk-motor
Førstegangsydelse: 995 kr.
Pr. måned: 1.795 kr.

Finansiering
Toyota Aygo med 69 hk-motor
Udbetaling: 0 kr.
Pr. måned: 1.495 kr.

Nyhed: 10 biler under 100.000 kr.

17-05-2010: Da Chevrolet lancerede den nye Spark til 85.900 kr. for et par måneder siden, satte de samtidig gang i en lavine af prisnedsættelser. Og relativt set har det nok aldrig været billigere at købe ny bil i Danmark. Her får du fordele og ulemper ved de 10 billigste biler lige nu. Læs artikel

Nyhed: Skarpe mikro-tilbud til under 100.000 kr.

11-04-2015: Opel Karl starter fra 80.000 kr. Mange mikrobiler med aircondition til 100.000 kr. Læs artikel

Nyhed: De små biler nærmer sig 30 på literen

10-11-2014: Hvilke af de små biler under 100.000 kr. er bedst til at strække benzinen? Lige nu er det trillingerne med Citroën C1, Peugeot 108 og Toyota Aygo – men en ny sparemester er på vej. Læs artikel

Test: Tre musketerer under 80.000 kr.

25-04-2012: Der er priskrig i mikroklassen, og det kommer i den grad bilkøberne til gode. Læs artikel

Nyhed: Nyt kuld af Kylle, Pylle og Rylle

05-07-2014: De oprindelige trillinger fra Citroën, Peugeot og Toyota holder nu i helt ny udgaver hos de danske forhandlere. Vi har kørt de første par hundrede kilometer i den ene, nemlig Peugeot 108 – en overraskende god oplevelse. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...