Anmeldelse:
Anmeldelse: 4 out of 6
Find mere om:
Test af Renault Clio 1,5 Dci Dynami | bil.guide.dk

Lille bil med stor attitude

Den nye Renault Clio har udstråling som få og giver forholdsvist meget bil for pengene.


Hvad er det for en bil?

Med den nye Clio har Renault og chefdesigner Laurens Van den Ackers skabt en bil, der ikke alene er en halv klasse større end forgængeren. Den nye miniklasse-model byder også på en attitude og fremtoning, der er lige så flabet som en ung Kim Larsen.

Vi tester den nye model med den største 90 hk diesel med Dynamique-udstyr, som er den dyreste udstyrsversion, der bl.a. byder på syv tommer skærm med multimediesystem, klimaanlæg, hands free key og indfarvet instrumentbræt. Pris: 208.599 kr. med intro rabat på 20.000 kr. og ekstraudstyr oven i.

Kører den godt?

Faktisk ganske voksent. Affjedringen er nærmest germansk fast og styretøjet godt vægtet, mens gearskiftet er okay uden at være prangende, men langt bedre end det dallervorne af slagsen hos ærkerivalen Peugeot 208. Til gengæld er 208 lidt mere sportslig at svinge med.

Hvordan er motoren?

De 90 hk med et moment på 220 Nm trækker godt fra land, og gør det ganske smooth. Renault regner med, at den 75 hk diesel med et moment på 200 Nm, der klarer 27,8 km/l mod de 29,4 km/l i testbilen bliver den mest solgte dieselbrænder.

Den starter fra knap 151.000 kr. med basisudstyret Autentique, men den har vi ikke prøvet endnu. Den store diesel kan det meste for de fleste og klarer overhalinger gelinde på motorvejen.

Hvad med økonomien?

Vi har tidligere haft erfaring med, at motorer, som er optimerede, har svært ved at leve op til det lovede. Et gennemsnit på 20,8 km/l ved blandet kørsel i by og på motorvej i testperioden lover dog godt.

Ros til det lynhurtige stop/start, der villigt springer i gang, mens en Eco-knap får mere ud af dråberne.

Renault byder for øvrigt på en superspare-Clio med samme 90 hk motor, der klarer 31,2 km/l. Overraskende nok har de fleste Clio-købere dog foreløbig valgt den nye letløbende TCe benziner på 90 hk.

Er den praktisk?

Alle Clio har fem døre, og de er brede og nemme at komme ind og ud af. Sæderne er ganske velstøttende. Renault har dog en forkærlighed for hård glat plast, der er irriterende, når man for eksempel skal trække håndbremsen, åbne bagdørene med de skjulte plastgreb eller især åbne bagklappen, hvor fingrene direkte smutter.

Det holder ikke i længden. På bagsæderne er hovedhøjden ok, mens benpladsen kunne være bedre. Bagagerummet er med sine 300 liter ganske velvoksent.

Hvordan er førerpladsen?

Ganske overskuelig. Du vænner dig hurtigt til det store digitaldisplay med speedometer, mens den syv tommers farveskærm, som er standard fra Expression-modellerne er ganske overskuelig.

Skærmen er trykfølsom, men vi savner dog samme teknologi som på smartphones og tablets, hvor du kan styre funktioner direkte på skærmen, frem for at skulle bladre i menuer.

Er der bedre alternativer?

Der er masser af andre muligheder i miniklassen, hvor importørerne konstant har kampagnepriser.

Nærmeste konkurrent er Peugeot 208, som er både sportslig og velkørende, mens Kia Rio kunne være en outsider. En tilsvarende 208’er med 92 hk og en brændstoføkonomi på 26,3 km/l koster således 194.990 i mellemniveauet Allure, nøjagtig det samme som en Clio diesel med 90 hk og mellemniveauet Expression.

Forskellen er dog blot, at Renault i øjeblikket har kampagnepriser på den model, som er 20.000 kr. lavere, så prisen er 174.990 kr.

Renault Clio

1,5 Dci Dynamic

  • Pris: 197.899 kr.
  • Forbrug: 29,4 km/l (EU-snit)
  • Halvårlig grøn ejerafgift:
    370 kr.
  • Motor: Firecylindret dieselmotor på 1,5 liter
  • Ydelse: 90 hk/4.000 omdr.
  • Moment: 220 Nm/1.750 omdr.
  • Topfart: 178 km/t
  • 0-100 km/t: 11,7 sek.
  • Bagagerum: 300 liter.

Den nye Renault Clio er klart den minibil i klassen, som har den stærkeste udstråling. Den kører lige op med en direkte konkurrent som Peugeot 208 og får på designfronten konkurrenten til at blegne. VW Polo er stadig klasseduksen med Fiesta som en af de mest velkørende. Med den nye Clio rykker Renault tættere på toppen.

Nyhed: Praktisk og nuttet Renault Twingo

24-03-2014: Renault går alternative veje for pladsudnyttelse i mikrobiler med den nye Twingo. Læs artikel

Test: Ny Twingo – fræk og flabet

20-10-2014: Lidt frækkere set udefra. Ikke så lidt mere funky indvendig. Men det, der for alvor adskiller den nye Renault Twingo fra de andre bittesmå, kan man slet ikke se – nemlig, at motoren ligger i bagagerummet. Men er design som Porsche 911 overhovedet nogen fordel? Læs artikel

Test: Her er den bedste mikrobil

19-10-2014: Ny Renault Twingo er helt sin egen med baghjulstræk og motoren bagi. Vi tester, om den kan stå distancen mod Hyundai i10, Peugeot 108 og Volkswagen Up? Læs artikel

Nyhed: Twingo tilbage til rødderne

26-02-2014: Den nye Renault Twingo er en spændstig og godt udhulet bybil - med baghjulstræk. Læs artikel

Test af Renault Clio 0,9 Expression

01-05-2013: Den nye Renault Clio stationcar rummer det hele plus en ny motor, som du ikke kan få i den normale Clio. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...