Anmeldelse:
Anmeldelse: 4 out of 6
Find mere om:
Test: Bilprøve: Tre sjældne gæster på tanken | bil.guide.dk

Test: Bilprøve: Tre sjældne gæster på tanken

Vi har fundet tre superøkonomiske sparebiler i miniklassen..


Ford Fiesta 1,6 TDCi Econetic

Her er beviset på, at man kan lave en beskeden sparebil uden miljø-minusser. Glem alt om dræbende høj gearing, smalle cykeldæk uden vejgreb og mangel på udstyr; Econetic opleves som en almindelig Ford Fiesta, og det vil sige velkørende, nogenlunde rummelig og gedigen.

Intet er ofret på det grønne alter; i stedet har den 1,6 liters dieselmotor 95 bryggerheste, der giver Fiesta alt det punch og overskud, man kan savne i samme bil med de mindste benzinmotorer. Og et teoretisk forbrug på sølle 30,3 km/l i den seneste opdaterede udgave.

Fiestas trumfkort er dog fortsat de ualmindeligt kompetente og underholdende køreegenskaber, der endda bevarer en pæn portion komfort. Få biler styrer så præcist, fjedrer så behageligt og skifter gear så kort og kontant. Vi glemte vist også, at Ford har sat prisen kraftigt ned, så prisen er landet på 166.200 kr. fra 199.200 kr. Det er dog uden aircondition, som koster 10.000 kr. ekstra. Ligesom fem døre koster yderligere 10.000 kr. oveni.

Seat Ibiza 1,6 TDI Style

Seat Ibiza er tegnet af den tidligere Lamborghini-designer Luc Donckerwolke, der mestrer både de sylespidse streger, pressefolder og markante øjne. Designet er oven i købet lige blevet opdateret med lidt fiksere forlygter.

Teknisk er det også svært at komme efter den veldrejede Seat. Den opfører sig modent og afbalanceret med fjedre, der nok er faste, men sluger ujævnheder uden at kny. Den har også en let og præcis styring samt et gearskifte, der altid falder i hak med korte, eksakte bevægelser.

Det fås ganske enkelt ikke bedre, og hele bilen er fantastisk let at køre i. Dieselmotoren på 1,6 liter og 90 hk er ganske effektiv og mere støjsvag end de to andre maskiner her i feltet.

Selv om den faceliftede Ibiza blot har været på markedet i to måneder, har importøren allerede sænket priserne med omkring 11.000 kr. så en tredørs 1,6 TDI Reference nu lander på 164.900 kr. for den veludstyrede Style, som blandt andet har aircondition som standard. Fem døre koster 6.000 kr. ekstra.

Opel Corsa 1,3 CDTI 95 hk

Opel Corsa har efterhånden nogle år på bagen, men er fortsat kompetent. Som testens bedste førerplads med store, faste stole, rumfornemmelse som i en Astra og et logisk layout af instrumenter, knapper og greb. Trods hård plastic over alt er finishen nydelig.

Uanset om man smækker med dørene eller skruer op for varmen, gør Corsa et solidt indtryk. Gearskiftet overbeviser også med korte, præcise vandringer, ligesom undervognen er et flot kompromis mellem det faste og komfortable.

Motoren yder på papiret absolut respektable 95 hk, og selv om den støjer vel rigeligt, knurrer cylindrene veloplagt. Men de viser sig at være harmløse killinger, hvis man forvilder sig ud i en overhaling. Her er det tydeligt, at Corsa er en tung bil, og at motoren skal godt op i omdrejninger, før den virkeligt tager ved.

Opels dieselmotor er klart den ringeste i feltet. Til gengæld er økonomien yderst respektabel med 28,3 km/l. Prisen er 167.500 kr. plus aircondition til 9.900 kr.

 Minibilerne rasler ned i pris

Fakta

Ford Fiest a Econetic

04 Tre sjældne gæster_Side_1_Billede_0003.jpg

  • Pris: 166.200 kr. plus levering
  • Forbrug: 30,3 km/ l
  • Co2 per km: 87 gram
  • Grøn ejerafgift: 370 kr. halvårligt
  • Motor: Firecylindret dieselmotor på 1,6 liter.
  • Ydelse: 95 hk/ 4.000 omdr.
  • Moment: 205 Nm/ 1.700 omdr.
  • Topfart: 178 km/t
  • 0-100 km/t: 12,9 sek.
  • Køreklar vægt: 1.100 kg

Seat Ibiza 1,6 TDI Style

04 Tre sjældne gæster_Side_1_Billede_0001.jpg 

  • Pris: 164.900 kr. plus levering
  • Forbrug: 23,8 km/ l
  • Co2 per km: 109 gram
  • Grøn ejerafgift: 1.000 kr. halvårligt
  • Motor: Firecylindret dieselmotor på 1,6 liter.
  • Ydelse: 90 hk/ 4.200 omdr.
  • Moment: 230 Nm/ 1.500 omdr.
  • Topfart: 177 km/t
  • 0-100 km/t: 12,0 sek.
  • Køreklar vægt: 1.200 kg

Opel Corsa 1,3 CDTI Enjoy

04 Tre sjældne gæster_Side_1_Billede_0002.jpg 

  • Pris: 167.500 kr. plus levering
  • Forbrug: 28,3 km/ l
  • Co2 per km: 95 gram
  • Grøn ejerafgift: 370 kr. halvårligt
  • Motor: Firecylindret dieselmotor på 1,3 liter.
  • Ydelse: 95 hk/ 4.000 omdr.
  • Moment: 190 Nm/ 1.750 omdr.
  • Topfart: 177 km/t
  • 0-100 km/t: 12,0 sek.
  • Køreklar vægt: 1.200 kg

Test af Citroën C3 Picasso

20-10-2009: Test: Den nye Citroën C3 Picasso er et friskt og fl eksibelt bud i 200.000 kroners-klassen. Læs artikel

Test: Drengebilen er sprællevende endnu

21-08-2012: Vi indkalder et felt på fire GTI’ere årgang 2012 for at opklare, om tidens krav om ESP og lavt CO2 har kvalt den virkelige GTI-feeling. Så her er fire efter den oprindelige opskrift: Små, hurtige, praktiske og billige. Vi gik opløftede derfra. Læs artikel

Test af Ford Fiesta Econetic, Seat Ibiza Ecomotive

20-10-2009: Sparemodeller: Ford Fiesta Econetic og Seat Ibiza Ecomotive er blandt de mest økonomiske biler, hævder producenterne. I virkeligheden er det dog vanskeligt at nå de lovede 27 km/l. Læs artikel

Test af Opel Karl Enjoy

05-12-2015: Kun få steder virker den billig. Motoren er bedre end forventet og bilen er støjsvag og letkørt med et godt gearskifte. Læs artikel

Nyhed: Skarpe mikro-tilbud til under 100.000 kr.

11-04-2015: Opel Karl starter fra 80.000 kr. Mange mikrobiler med aircondition til 100.000 kr. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...