Find mere om:
To vinderbiler og en dumpekandidat | bil.guide.dk

To vinderbiler og en dumpekandidat

Nye biler er i dag oftest så gode, at det plejer at være de berømte små marginaler, som gør udslaget, når vi fælder dommen i testdueller.

Prøvekørslen af den nye Seat Mii og klassikeren, Kia Picanto, der møder den faceliftede Toyota Aygo er undtagelsen, som bekræfter reglen. Den gamle og rustikke Aygo har ikke en chance her.

Seat Mii Style

Seat Mii har en kabine, der på forunderlig vis rummer mere, end det beskedne ydre lægger op til. Foran blæser Seat på alle fordommene om, at minier mest er til piger. Selv granvoksne mænd sidder højt og godt i fastpolstrede forsæder.

Bagagerummet er tilmed det største i klassen. I den indre by lever den højt på dens friske design og lidenhed, som får chaufføren til at jonglere rundt med sit transportmiddel som havde vedkommende aldrig lavet andet. Mens motorvejskørsel klares forbløffende komfortabelt.

Toyota Aygo T2

Toyota er bestselleren, som bare ikke kan være med mere. Inde i kabinen er der mindre plads end i de to andre biler, og det er endnu værre i bagagerummet, som næsten er ubrugeligt.

I byen er Aygo dog ganske kvik og letkørt, men styretøjet mangler den præcision, som kendetegner Picanto og især Mii. Det går helt galt på motorvejen, hvor støjen overdøver radioen.

Samtidig bliver det meget tydeligt, at Aygo har nogle år på bagen, når man sammenligner komforten med de to andre konkurrenter. Affjedring og retningsstabilitet er ganske enkelt ikke på niveau.

Kia Picanto 1,0 Active

Kia Picanto var en testvinder, da den kom på markedet for to år siden. I visse tilfælde bliver den slået af VW Up, Seat Mii og Skoda Citigo, men er fortsat et fremragende automobil.

Tag nu interiøret som absolut er det mest gedigne i sin klasse. Her er også fin plads og et anvendeligt bagagerum.

Det allerbedste er dog garantien på syv år eller maksimalt 150.000 km. Med 1,0 motor virker Picanto måske en anelse langmodig i sin adfærd, men kører ganske godt og på motorvejen holder den et pænt komfortniveau. Knap så godt som Mii, men tæt på.

Seat Mii Style

  • Pris: 104.400 kr. plus lev.
  • Forbrug: 24,4 km/l eu-snit
  • CO2 per km: 96 gram
  • Grøn ejerafgift: 280 kr. halvårligt
  • Motor: Trecylindret benzinmotor på 1,0 liter
  • Ydelse: 60 hk
  • Moment: 95 Nm/ 3.050 omdr.
  • Topfart: 161 km/t
  • 0-100 km/t: 14,5 sek.

Toyota Aygo T2

  • Pris: 109.900 kr. plus lev.
  • Forbrug: 22,7 km/ l eu-snit
  • CO2 per km: 102 gram
  • Grøn ejerafgift: 280 kr. halvårligt
  • Motor: Trecylindret benzinmotor på 1,0 liter
  • Ydelse: 68 hk
  • Moment: 93 Nm/ 3.600 omdr.
  • Topfart: 160 km/t
  • 0-100 km/t: 14,0 sek.

Kia Picanto 1,0 Active

  • Pris: 107.899 kr. plus lev.
  • Forbrug: 24,4 km/ l eu-snit
  • CO2 per km: 99 gram
  • Grøn ejerafgift: 280 kr. halvårligt
  • Motor: Trecylindret benzinmotor på 1,0 liter
  • Ydelse: 69 hk
  • Moment: 95 Nm/3.500 omdr.
  • Topfart: 153 km/t
  • 0-100 km/t: 14,4 sek.

Nyhed: Skarpe mikro-tilbud til under 100.000 kr.

11-04-2015: Opel Karl starter fra 80.000 kr. Mange mikrobiler med aircondition til 100.000 kr. Læs artikel

Test: Tre kompakte rumbiler

11-01-2013: Der er svært at finde en miniklassebil, der tilgodeser hele familiens behov for både udsyn og optimal udnyttelse af pladsen. Med mindre du vælger en rendyrket mini-MPV som Citroën C3 Picasso eller Kia Venga. Det skulle da lige være den godt udhulede Honda Jazz. Læs artikel

Test: Duel: Seat slår Toyota

26-08-2012: Seat Mii er så suveræn, at den ellers faceliftede Toyota Aygo virker gammeldags. Læs artikel

Test: VW Up holder skansen over for ny Aygo

12-07-2014: Test: Den helt nye Toyota Aygo er blevet meget bedre og fås med fede gadgets. Men der er stadig mere bil i VW Up, som kører bedre og har ekstra plads. Læs artikel

Test: Småbiler med plads

23-07-2012: De små MPV’ere i miniklassen er blevet en fast del af gadebilledet. Her er tre bud. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...