Find mere om:
Test af Suzuki Alto | bil.guide.dk

Test af Suzuki Alto

Suzukis nye Alto lever især på grund af den friske trecylindrede motor. De danske versioner er sikrere end den Alto, der fik dårlige crash-karakterer.

På den ene side har Suzuki Alto lige fra begyndelsen en sten i skoen, da den netop har fået en dårlig trestjernet karakter i crashtesten fra Euro NCAP.

På den anden side er prisen lav, og det skal nok sikre en vis udbredelse, ligesom det også trækker i den rigtige retning, at den lille sag generelt er vellykket. Ikke mindst motoren.

Suzuki Alto er - indrømmet - en lille bil. Bare tre en halv meter på den lange led og en kabine, der i sin pladsfordeling mest tilgodeser de to forreste siddepladser.

Den er konstrueret af Suzuki i Japan, men til en vis grad målrettet europæisk smag, og bilen samles i Delhi i Indien. Den fås fra lige under en hundredtusindkroneseddel, men her gælder det Suzuki Alto 1,0 GLS til 109.990 kr. - altså med en smule mere udstyr end basisbilen, men med samme trecylindrede 1,0 liters motor med 68 heste.

Sjov og frisk maskine


»Trecylindret«. Så kan der allerede være læsere, der skærper interessen. Trecylindrede benzinmotorer er ofte både sjove at omgås og økonomiske i brug. Og det gælder i den grad også her.

Suzuki-maskinen er lige præcis dén lille perle, der gør det sjovt at omgås en lille billig-bil. Små trecylindrede motorer er oftest nemme at holde af, og Suzuki-maskinen er en livlig rundsav med en sjov og sportslig lyd, stærkt omdrejningsvillig og med god speederrespons. Så betyder det mindre, at effekten ikke er så høj, og at det kan tage en rum tid at tilbagelægge disciplinen 70-120 km/t i topgear.

Tilmed er den forholdsvis støjsvag, når lyden lægger sig til hvile under (relativt) høje marchhastigheder, og dermed har den lille sag faktisk også visse langtursevner, som man ikke finder i alle biler i den klasse.

Bemærk også maks.-tiden fra 70-120 km/t - 12,8 sek. - det er da pænt. Når den får omdrejninger, som den gerne vil ha', kommer man kvikt frem.

Forklaringen er selvfølgelig, at den lille Suzi' ikke har så meget at flytte på, da den kun trykker på jorden med godt 900 kilo.

Ellers er resten af bilen en beskeden sag, uden at den ligefrem virker tarvelig.

Pæn finish


Benpladsen ved bagsædet er ikke rigtig til voksne, og bagagerummet er heller ikke stort og dårligt nok gennemsnitligt for klassen. Plastickvaliteten og øvrige materialevalg i det indre bevæger sig på et billigt, men ganske kønt niveau, og finishen forekommer at være ganske god.

Sæderne er også ganske gode og tilpas store. Under alle omstændigheder er den ikke trættende på langturen. Og det er trods alt en god egenskab i denne tid, hvor mange bilkøbere rykker ned i de små bilklasser, selv om de måske har et kørselsbehov, som også indbefatter lange ture.

Instrumenteringen er enkel og til at overskue. Omdrejningstælleren er klistret på oven over og til venstre for speedometeret. Det ser måske kækt ud for nogle.

Til de lidt billige elementer hører, at bagruderne ikke kan rulles ned, men blot skubbes ud ligesom trækruder. Men måske har der ikke været plads til ruden i den lille bagdør.

Til plus-siden hører også et splitbagsæde, som i nedfældet form udløser en helt plan lasteflade. Og det er ikke normalt i klassen.

Intet sikkerhedsfradrag

Generelt kører Alto efter lærebogen for minibiler. Styringen, der er tilpasset det europæiske marked, er ikke for løs i det, men vældig præcis. Undervognen har en god fjederevne, og Alto'en er generelt sikker på benene. Der er en vis krængning, men ikke så meget, at det bliver generende, selv om den ikke ligefrem indbyder til hurtig svingkørsel.

Overordnet ser kvaliteten nydelig ud, og med en garanti på tre år eller 100.000 km samt 12 år mod gennemtæring kan det næppe gå helt galt. Og læg dertil en årlig ejerafgift på 520 kr. og et flot benzinforbrug. Så er billedet af en økonomisk bil ved at tegne sig.

Den største malurt i bægeret er den mådelige crashtest. Men det hører med til billedet, at de danske biler har et højere sikkerhedsniveau end det, som Euro NCAP havde fat i. Herhjemme er ESP og seks airbags nemlig standard.

Men under alle omstændigheder betyder crash-karakteren, at Alto ikke får det fradrag på 3.600 kr. i prisen, som den ellers kunne have fået.

I korte træk:

Pris: 109.990 kr. excl. lev. Årlig ejerafgift: 520 kr.

Opbygning: Femdørs firepersoners hatchback. Tværliggende frontmotor, femtrins manuel gearkasse, forhjuls-træk. LxBxH: 350x160x147 cm. Egenvægt: 930 kg. Tank: 35 l. Bagagerum 129 l. Maks. trailervægt: 200 kg.

Motor: Trecylindret 12-ventilet rækkemotor på 996 ccm. 68 hk v/6.000 omdr. Maks. moment 90 Nm v/3.400 omdr. Multipoint benzinindsprøjtning.

Hjulophæng: For McPherson skruefjederben. Krængningsstabilisator. Bag multilink ophæng og skruefjedre.

Styring: Tandstang med servo.

Bremser: Ventilerede skiver for, tromler bag.

Hjul: 195/65 R 14 på stålfælge.

Garanti: Tre år eller 100.000 km generelt. 12 år mod gennemtæring.

Præstationer og forbrug: Topfart: 155 km/t (fabrikstal). Acceleration: 0-100 km/t: 14,0 sek. 70-120 km/t maks.: 12,8 sek. 70-120 km/t i 5. gear: 28,8 sek. Forbrug EU-snit: 22,7 km/l. Forbrug i prøven: 18,5 km/l.

Test af Suzuki Alto

28-05-2010: Suzuki Alto er ikke bil, der sætter de store følelser i kog. Men den er et godt kompromis til prisen. Læs artikel

Test af Suzuki Swift, Suzuki Alto

20-10-2009: Billigbil: Ny Suzuki Alto er langt bedre end forgængeren. Men konkurrencen er hård blandt de mindste, og Altoen byder ikke på noget nyt. Læs artikel

Test af Suzuki Alto

20-10-2009: Sikkerhed: Der er drøje hug til Suzuki Alto i ny crashtest. FDM kalder resultatet uhørt dårligt. Læs artikel

Nyhed: Skarpe mikro-tilbud til under 100.000 kr.

11-04-2015: Opel Karl starter fra 80.000 kr. Mange mikrobiler med aircondition til 100.000 kr. Læs artikel

Test af Suzuki Celerio 1,0 Dualjet

23-03-2015: Suzuki Celerio er ikke en smart eller køreglad mikrobil, men den er rummelig og økonomisk. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...