Find mere om:
Test af Suzuki Baleno 1,2 Dualjet | bil.guide.dk

Test af Suzuki Baleno 1,2 Dualjet

Premiere: Udstyr, plads og brændstoføkonomi skal sælge Baleno, som er Suzukis nye bud i miniklassen, og som mild hybrid på papiret klarer 25,0 km/l.

Mere plads, meget udstyr og bedre brændstoføkonomi. Det er nogle af de argumenter, som skal sælge den nye Baleno, der er Suzukis nye bud i miniklassen. Den fire meter lange bil skubber sig ind over Swift, der er køreglad, men en af de mindste biler i klassen. Den nye femdørs hatchback skal appellere til klassiske Suzuki-dyder som sund fornuft og værdi for pengene.

B972315886Z.1_20160614133242_000+G18TMVC1.2-0.jpg

Baleno, som starter fra 135.000 kr., har også noget at have det i; for 5.000 kr. mere byder modellen på automatisk nødbremse, der ifølge Suzuki kan bremse bilen ned ved hastigheder op til 130 km/t., der er fuld udstyrspakke med bl.a. bi-xenon-lys fra 160.000 kr., og så klarer den på papiret 25,0 km/l med den nye, milde hybrid-version.

Det er en bil, som du først og fremmest skal købe, hvis du mangler en hverdagsslider med god bagagerumsplads. Baleno er klart mest vellykket med den nye trecylindrede Boosterjet turbobenzinmotor på 112 hk, men bliver forholdsvis dyr. Her er mellemmodellen Dualjet Active med den noget sløve, men kendte 1,2 liters Dualjet-motor med 90 hk til 140.000 kr. det bedste bud.

Små biler med stor køreglæde

Mikrohybriden bygger på Dualjet-motoren, der får hjælp af et opladningsbatteri til at strække dråberne. Den koster 5.000 kr. mere end en almindelig Baleno, der klarer 23,8 km/l. Men regnestykket holder dog ikke helt, for den milde hybrid, som har modelbetegnelsen SHVS, kan kun fås med det dyreste Exclusive-udstyr, og så lander prisen på 165.000 kr. plus lev. Den kører vi sammen med Boosterjet-motoren, der med samme udstyr lander på 185.000 kr. plus lev., mens den ellers starter 25.000 kr. lavere.

Letkørt bil

Baleno er først og fremmest en letkørt bil, der er ubesværet at tumle i bytrafikken. En ny undervogn har gjort det muligt for Suzuki at få trykket på badevægten ned, så den med sine 860 kg er den letteste i klassen. Men langtfra så underholdende som lillebror. Her er mere neutrale, forudsigelige køreegenskaber, som til gengæld nok skal falde i god jord hos kernekøberne.

Kørestillingen er forholdsvis høj bag rattet. Du har udsigt til et lavtliggende instrumentbord, hvor vi i testbilen kan følge energiflow og motorydelse på et fancy grafik-display.

Lavtliggende instrumenter

Kørestillingen er fornuftig, da vi får justeret rattet, som ikke kan skubbes frem og tilbage i de to billigste varianter. Her har vi udsigt til en klassisk instrumentering, men plasticen er knaldhård.

B972315886Z.1_20160614133242_000+G18TMVC2.2-0.jpg

B972315886Z.1_20160614133242_000+G18TMVC6.2-0.jpg

Med aircondition, læderrat og det meste i eludstyr er basisudstyret i orden, mens en aktiv fartpilot er med i næste niveau, som også omfatter den automatiske nødbremse. I topversionen er multimedieanlæg med syv tommers skærm, bakkamera og nøglefri start nogle af trækplastrene. Bi-xenon-lyset er dog kun såkaldt baby-xenon-lygter uden lygtevasker og niveauregulering, der er bedre end H4-lys, men ringere end rigtigt xenon-lys.

Nyt liv til Hyundai i20

På papiret er der mere plads i en Hyundai i20, men Baleno er hulet godt ud. Her er fint med luft i længderetningen både for og agter, hvor især benpladsen trækker op på bagsædet. Til gengæld skal du på bagsædet ikke være ret meget over middelhøjde, før håret rammer loftet. Den indisk byggede japaner kan dog prale med klassens største bagagerum på 355 liter.

B972315886Z.1_20160614133242_000+G18TMVC5.2-0.jpg

På vejen er der lagt vægt på det komfortable. Gearskiftet glider gelinde, og det forholdsvis tunge styretøj holder minibilen på ret kurs, mens lyddæmpning og støjniveau matcher klassen, og vejens bump opsuges fint. I forhold til klassemestre som den sportslige Fiesta og den komfortabelt affekterede VW Polo er køreoplevelsen her nærmest neutral. Baleno gør ikke noget forkert, men efterlader altså heller ikke nogen køreglæde.

B972315886Z.1_20160614133242_000+G18TMVBV.2-0.jpg

Træg basismotor

Den bedagede 1,2 liters Dualjet med 90 hk, som ligger til grund for den milde hybrid, er stadig træg og skal op i omdrejninger, når den skal bestille noget. Her er der langt mere sjov i turbomotoren, der leverer sit moment på 170 Nm allerede fra 2.000 omdr., mens den ældre sag skal op i 4.400 omdr. for at toppe sine 120 Nm.

Den milde hybrid, som du ikke kan sammenligne med Toyota Yaris Hybrid, fintuner brændstofforbruget. Det sker med et batteri, der hjælper ved stop/start, leverer strøm til instrumenterne under kørsel og hjælper motoren under acceleration. Det er noget, som ikke giver flere kræfter til f.eks. overhalinger, men sparer på dråberne, så den på papiret kører fem pct. længere på literen.

Stor guide: Her er de bedste og værste biler i den attraktive poloklasse

Baleno fik kun tre ud af fem mulige Euro NCAP-stjerner ved den internationale sikkerhedstest, som foregik efter de nye 2016-krav. Versionerne med automatisk nødbremse henter dog fire stjerner, og importøren forventer, at 9 ud af 10 vil vælge disse modeller.

Suzuki Baleno 1,2 Dualjet Exclusive SHVS (mild hybrid)

  • Pris: 164.990 plus lev.
  • Forbrug: 25,0 km/l
  • CO2 per km: 94 g
  • Grøn ejerafgift: 310 kr. halvårligt
  • Motor: Firecylindret benzinmotor på 1,2 liter
  • Ydelse: 90 hk
  • Moment: 120 Nm/ 4.400 omdr.
  • Topfart: 180 km/t.
  • 0-100 km/t.: 12,3 sek.
  • L/B/H: 400/175/146 mm

Mild hybrid

Suzukis SHVS-system gør flg:

  • Er bygget op omkring et lithium-ion-batteri på 12 volt.
  • Stop/start-systemet kobles automatisk til ved 15 km/t. og under.
  • En integreret starter/generator hjælper motoren ved acc. og sparer på den måde brændstof.
  • Batteriet opsamler strøm ved deacceleration og nedbremsning

Test af Suzuki Celerio 1,0 Comfort AGS

20-07-2015: Suzuki Celerio, som er Danmarks billigste femdørsbil med automatgear, viser, at selv halvautomatiske gearkasser kan være komfortable. Læs artikel

Nyhed: Ny snusfornuftig Suzuki giver dig masser af nyt high end-udstyr

03-10-2015: Den nye Suzuki Baleno er udhulet godt og kommer med nye motorer og mulighed for bl.a. automatisk nødbremse og xenonlys. Læs artikel

Test af Suzuki Celerio 1,0 Dualjet

23-03-2015: Suzuki Celerio er ikke en smart eller køreglad mikrobil, men den er rummelig og økonomisk. Læs artikel

Nyhed: Ny mikro-japaner på vej

30-10-2014: Suzuki vil tilbage blandt storsælgerne i mikroklassen. Celerio hedder bilen, der skal forsøge at løfte opgaven. Lille og ny med tre cylindre og ingen turbo. Rammer Danmark februar/marts næste år. Prisen er ikke endeligt på plads – »... men den kommer i hvert fald under 100.000 kr.,« lover importøren. Læs artikel

Test af Suzuki Swift 1,2 Dualjet Club

25-09-2014: Suzuki Swift 1,2 Club byder på en god køreoplevelse til rimelig pris. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...