Anmeldelse:
Anmeldelse: 4 out of 6
Find mere om:
Test: VW Up holder skansen over for ny.. | bil.guide.dk

Test: VW Up holder skansen over for ny Aygo

Test: Den helt nye Toyota Aygo er blevet meget bedre og fås med fede gadgets. Men der er stadig mere bil i VW Up, som kører bedre og har ekstra plads.

Toyota 1,0 VVT-i Aygo X-press

Pris:113.995 kr.

Forbrug: 26,3 km/l EU-snit

CO per km: 88 gram

Grøn ejerafgift: 290 kr. halvårligt

Motor: Trecylindret motor på 1,0 liter

Ydelse: 69 hk

Moment: 95 nm

Topfart: 160 km/t

0-100 km/t: 14,3 sek.


VW Up life

Pris:112.994 kr.

Forbrug: 24,4 km/l EU-snit

CO per km: 96 gram

Grøn ejerafgift: 290 kr. halvårligt

Motor: Trecylindret benzinmotor på 1,0 liter

Ydelse: 60 hk

Moment: 95 nm

Topfart:161 km/t

0-100 km/t: 14,4 sek.


Hvem er i front; Beatles eller Rolling Stones, Coca-Cola eller Pepsi eller for den sags skyld Barcelona kontra Real Madrid?

Dysten mellem Toyota Aygo og VW Up er i samme stil gået hen og blevet en nyklassiker i mikroklassen.

VW Up har de sidste to år siddet på tronen som Danmarks mest solgte bil, fulgt af gamle Aygo med rødder tilbage til 2005. Men nu er der en ny generation på banen, og vi lader de to krydse klinger velvidende, at Aygo deler konstruktion med Citroën C1 og Peugeot 108, så de primære konklusioner dermed kan overføres til dem.

Nyt kuld af Kylle, Pylle og Rylle

Toyota stiller op med en Aygo bestykket med den 1,0- liters motor på 69 hk og X-press-udstyr til 113.995 kr., som ventes af blive en af de mest solgte, mens VW er klar med en Up Life med DK-pakke og 60 hk til 112.994 kr.

B971057577Z.1_20140707134628_000+GI5E0N4M.2-0.jpg

Begge har fem døre, aircondition og et multimedieanlæg, men Toyotaen er langt mere veludstyret med bakkamera, betjening i rat og 15 tommer alufælge, ud over den fartcomputer og kørecomputer, som Up’en også har. Folkevognen har kun p-sensor. Altså 1–0 til japaneren fra start. Aygo kan også styles i langt højere grad end Up. Derfor har importøren ikke kunnet nære sig for at gejle Toyota-testbilen med stafferinger, spoilere, ekstra stylede fælge og læderinteriør, så den ligner noget, som er taget ud af et Playstation-spil.

Mere raffineret

VW Up, der stiller op i ordinære klæder, er nærmest lige så afdæmpet og snusfornuftig som en bundeskansler i plissenederdel. Men den lille VW kan ligeledes styles, mens den almindelige Aygo også er mere afdæmpet. Så det tager vi højde for.

B971057577Z.1_20140707134628_000+GI5E0N51.2-0.jpg

Aygo bygger på samme undervogn som forgængeren og byder derfor på de samme mål, mens motoren er optimeret og karrosseri samt interiør er nyt.

Den er på alle måder forfinet i forhold til første generation, hvor den nu fremstår langt mere afdæmpet, og hvor den motorresonans, som kendetegnede forgængeren, er væk. Up fra 2011 er dog både større og mere raffineret.

Peugeot 107 vokser til 108

Det mærkes det øjeblik, du tager i døren. Folkevognen er mere solid end den blikagtige fornemmelse, Aygo byder på. Interiøret er til gengæld klart mere ungdommeligt og sprælsk i Aygo, hvor den store 7-tommers farve-multimedieskærm troner i midten. Den har Toyotas X-Touch multimediesystem med bakkamera som den eneste i klassen.

Det er letbetjent med sine store ikoner, og iphonen får forbindelse med det samme. Det sker ikke på den gnidrede 5-tommers Garmin-skærm i Up, som virker antikvarisk og sværere at bruge.

Til gengæld sidder du bedre i Up'en, hvor finish og betjening virker mere gedigen, og på bagsædet henter Folkevognen især point.

Større VW

Den er 3,54 meter lang med en akselafstand på 2,42, mens Aygo byder på en længde, der er 3,46 meter og kun lidt større end forgængeren, samt en uændret akselafstand på 2,34 meter. Det betyder, at voksne bagi her må lade benene stritte ud på hver side af forsæderne for at kunne være der. Her er lige tilstrækkeligt med plads i Up’en.

Hovedhøjden er ok i begge, hvor hårtoppen snitter loftet. Samme forhold gør sig gældende i bagagerummet, hvor de flere liter i Up’en giver den 251 af slagsen mod Aygos 168 liter.

B971057577Z.1_20140707134628_000+GI5E0N4Q.2-0.jpg

Ingen af motorerne er raketter og kræver tålmodighed i trafikken, men forbruget hos begge er lavt. 26,3 km/l for Aygo og 24,4 km/l i en Up. Altså på papiret genvinst til Aygo. Tallene er dog kun at regne med, så længe du ikke rammer motorvejsfart eller i bykørsel.

Aygo har beholdt det rappe antrit og fræsende fornemmelse af ivrig hundehvalp, mens Up’en er mere tilbagelænet – og dæmpet.

Selv om den fræsende motor blevet mere økonomisk, er den trods alt ikke så kultiveret som VW-gruppens.

Folkevognen byder også på en mere nuanceret og komfortabel undervogn, som bedre sluger småhuller, kontra japaneren, hvor de kan slå igennem.

Kia Rio er det nærmest fornuftige bilvalg

Stadig støj

Begge biler styrer godt, men Up er mest præcis at køre rundt med. Gearskiftet er blevet meget bedre i Aygo, og er nærmest en fornøjelse i forhold til forgængeren, men Up’ens er stadig mere akkurat i sin skiftemåde.

På motorvejen mærkes det, at Toyotas teknikere har fået taget toppen af forgængerens støjniveau i kabinen. Alligevel er der meget vindstøj, rumlen og resonans fra udstødningen, hvor Up’en er meget mere civiliseret og en bil, du sagtens vil kunne køre længere ture i. Det bliver en noget mere anstrengende affære i Aygo.

B971057577Z.1_20140707134628_000+GI5E0N3S.2-0.jpg

På sikkerhedsfronten byder VW Up på 5 Euro NCAP stjerner efter den nu forældede 2011-norm, mens Aygo endnu ikke er testet. Til gengæld har den seks regulære airbags, mod kun fire i Up. VW tager omvendt et stik hjem med City Emergency Brake, som bremser bilen ned i bytrafik op til 30 km/t, hvis man er uopmærksom på forankørende, der pludselig stopper op.

Toyota, Peugeot og Citroën har med Aygo, 108 og C1 gjort bilerne meget mere forskellige end VW Up, Skoda Citigo og Seat Mii. Her er startprisen 79.990 kr. for PSA-modellerne, mens den billigste Seat Mii koster 79.900 kr. Den mindst bekostelige Up lander som indstignings-Aygoen, lige under 90.000 kr.

Der er ingen tvivl om, at VW Up stadig sidder på tronen. Den giver mere funktionalitet, er mere gedigen og er på alle måder en ”rigtig” bil.

Masser af funktionalitet

Hvis du ikke har pladsbehov, er der masser af bynær funktionalitet og køreglæde i Aygo, der især har den store multiskærm og bakkameraet som store plusser.

Fans af de nuværende Rip, Rap og Rup vil da også straks føle sig hjemme i den nye Aygo, som klart er forbedret i forhold til forgængeren.

Her finder du den perfekte mikrobil

Aygo og Co. har dog en ekstra trumf i ærmet, nemlig de halvåbne modeller med stofrulletag, som hos Toyota hedder X-wave. De koster her fra 163.000 kr. og giver mulighed for at gøre Aygo til en lomme-livsstilsbil. De åbne modeller er i øvrigt meget billigere hos Citroën og Peugeot, der så godt nok har mindre udstyr.

Set med snusfornuftige briller henvender Aygo sig mest til unge eller ældre med mindre plads- og kørebehov. Hvis der skal en lille familie ombord peger pilen mod Up, eller den lidt større Hyundai i10.

Læser du med fra mobilen, så se flere billeder her.

Test: Tre fantastiske minibiler til 200.000 kr.

16-09-2012: Flere og flere nedjusterer bilambitionerne til et køretøj i miniklassen. Læs artikel

Test: Her er den bedste mikrobil

19-10-2014: Ny Renault Twingo er helt sin egen med baghjulstræk og motoren bagi. Vi tester, om den kan stå distancen mod Hyundai i10, Peugeot 108 og Volkswagen Up? Læs artikel

Test: Stor test: 13 firmabiler til lyst og last

08-05-2014: Nye firmabiler er rullende kontorer og alt, hvad en moderne forretningsmand m/k kan forlange. Benhård konkurrence giver lav beskatning og ekstra højt udstyrsniveau i de nye modeller. Christian Schacht, redaktør på JP Aarhus Motor, har testet biler siden 1997 og gennemgår her 13 aktuelle businessmodeller i den klassiske størrelse. Læs artikel

Test af Hyundai i10 Trend, VW Up Life BMT

26-01-2014: Test: Topbrag i mikroklassen. Den helt nye Hyundai i10 møder klassemesteren, VW Up. Det er et jævnbyrdigt opgør, som Folkevognen kun lige akkurat slipper bedst fra. Læs artikel

Test: Tre kompakte rumbiler

11-01-2013: Der er svært at finde en miniklassebil, der tilgodeser hele familiens behov for både udsyn og optimal udnyttelse af pladsen. Med mindre du vælger en rendyrket mini-MPV som Citroën C3 Picasso eller Kia Venga. Det skulle da lige være den godt udhulede Honda Jazz. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...