Find mere om:
Test af Toyota Aygo | bil.guide.dk

Alderen trykker charmedrengen

Toyota Aygo er den mest velkørende. Men den er på nogle områder rustik, og priserne er for høje.

Gedigen, men skrabet. Sådan er den umiddelbare fornemmelse bag rattet af Toyota Aygo, der sammen med de to andre trillinger Peugeot 107 og Citroën C1 længe har ligget helt i toppen af salgslisterne. Modellerne byder på charmerende udstråling, energiske og økonomiske motorer og god pladsudnyttelse. Og så er de sjove at køre i bytrafikken. Alligevel begynder alderen at trykke hos trillingerne, der kom i 2006 og fik et facelift i fjor. Charmen er ikke, hvad den har været, og indenfor begynder den hårde plastfinish at virke noget rustik. I daglige er Aygo den mest velkørende af de tre testbiler, men den støjende udstødning, som blev dæmpet ved faceliftet, slår stadig igennem. Det mærkes især på motorvejen, hvor Aygo larmer mest. Og i tomgang slår en mærkbar vibreren fra den uharmoniske trecylindrede motor igennem.

Bag rattet virker tingene, men der er minuspoint til de glatte og uhåndterbare betjeningsgreb. Og så betyder det fladt liggende rat, at mange må sidde i en anstrengende ”gorilla-stilling” med lange arme og korte ben. Pladsen foran er fin, på bagsæderne er benpladsen ok, mens høje personer rammer loftet. Brændstofforbruget er med 22,2 km/l godkendt. Med aircondition er Aygo dog rasende dyr - hele 131.000 kroner. Hvis du ikke kan undvære kold luft om sommeren, er det væsentligt billigere at vælge en Citroën eller Peugeot.

Bagagerummet placerer sig med sine 139 liter mellem Alto og Spark, men er mindst, når sæderne lægges ned. Sikkerhedsmæssigt er trillingerne med fire Euro NCAP-stjerner stadig med, men testen er udført efter den mindre krævende protokol fra 2006. Og det er meget skuffende, at ESC-antiskrid og gardinairbags ikke standard på alle Toyota-modeller. Aygo kan ikke noget, som Suzuki Alto ikke kan matche til en billigere pris. Derfor lander Aygo på en tredjeplads.

Toyota Aygo 1,0 Plus med komfortpakke

Overblik

Pris: 131.404 kr.

Fra: 95.584 kr. uden ESC – fra 102.587 med

ESC

Forbrug: 22,2 km/l(Fabriksopgivelse)

CO2/km: 106 gram

Halvårlig grøn ejerafgift: 260 kr.

Sikkerhed: 4 Euro NCAP-stjerner

L/B/H: 342/162/147 cm.

Akselafstand: 234 cm.

Ydelse: 68 hk/6.000 omdr.

Motor: Trecylindret benzinmotor på 1,0

Moment:. 93 Nm/3.600 omdr.

Topfart: 157 km/t.

0-100 km/t: 14,9 sekunder

Bagagerum: 139 liter

Vægt: 800-875 kilo

Kort og godt

Toyota Aygo er stadig solid og charmerende. Men alderen trykker. og nye konkurrenter er kommet til. Den er lidt for dyr med aircondition. Og mangler komfort med sin vibrerende motor og spartanske instrumentering.

Antal stjerner:

Nyhed: De små biler nærmer sig 30 på literen

10-11-2014: Hvilke af de små biler under 100.000 kr. er bedst til at strække benzinen? Lige nu er det trillingerne med Citroën C1, Peugeot 108 og Toyota Aygo – men en ny sparemester er på vej. Læs artikel

Test af Toyota IQ

12-12-2008: Toyota iQ er blot 299 cm lang, og den er på alle måder en ny biltype. Sikkerheden er tilgodeset med ESC, hele ni airbags - heraf en til bagruden - og en meget stiv struktur. Læs artikel

Guide: Leasing eller ej: Kampen mellem Citroën, Peugeot og Toyota

20-04-2016: Leasing tager sig jo tillokkende ud. Men er leasing nu også den klogeste måde at skaffe sig ny bil på? Peugeot siger ja. Toyota både og. Mens Citroën siger nej da – det er klogest at købe. Se, hvordan tre forskellige firmaer sælger den samme bil på tre forskellige måder. Læs artikel

Nyhed: Skarpe mikro-tilbud til under 100.000 kr.

11-04-2015: Opel Karl starter fra 80.000 kr. Mange mikrobiler med aircondition til 100.000 kr. Læs artikel

Test: Når småt er godt

30-09-2012: Dette er historien om to minibiler, som nok kun har små motorer med tre cylindre, men tilbyder rigtigt meget bil til få penge. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...