Anmeldelse:
Anmeldelse: 4 out of 6
Find mere om:
Test af Toyota Yaris 1,4 D-4D DPF T2.. | bil.guide.dk

Test af Toyota Yaris 1,4 D-4D DPF T2 Touch, Suzuki Swift 1,3 DDIS 16V Plus GL Air con

Toyota og Suzuki er med de nye Yaris- og Swift dieselmodeller klar med friske pendlerbiler.

Det er blevet lettere at være pendler. Udvalget af velvoksne minibiler med sparsommelige dieselmotorer er nemlig lige så bredt som feltet til en X-faktor audition. Og det giver masser af valgmuligheder for køberne, der kan lege overdommere som en anden Thomas Blachman.

De to nyeste bud på scenen har udspring i den opgående Yens land. Toyota og Suzuki har netop søsat dieselversioner af den debuterende Yaris og Swift, som endelig får udvidet motorpaletten.

Det er to biler, der på mange måder er forskellige som Yin og Yang. Suzuki stiller op med en 1,3 liters Swift diesel på 75 hk, som i den femdørs udstyrsversion Eco Plus GL Aircon, koster små 170.000 kr. plus levering.

Yaris er større

Mens Toyota melder sig med den 1,4 liters diesel på 90 hk, der som femdørs og i model-versionen T2 Touch, ventes at blive den mest solgte, koster 194.000 kr. plus levering og plus aircondition til 10.000 kr.

Allerede ved første øjekast er forskellene klare. Mens Swift med sine bløde former og kække attitude byder sig til som en japansk pendant til Mini, signalerer Yaris med sin kantede fremtoning mere soliditet a la japansk jakkesæt fra Toyota City – selv om den bygges i Frankrig.

Det handler dog ikke kun om optik. Med sine 3,89 meter er den fire centimeter længere end Swift, og hele ni centimeter bredere, mens akselafstanden er otte centimeter længere.

MPV-fornemmelse

Inden døre holder Swift stilen med afrundede former, mens et lagkageopdelt instrumentbord i Yaris med normale runde instrumenter i venstreside har afløst forgængerens lidt specielle opsætning med et midtercentreret speedometer.

Toyotaen har dog mere rumfornemmelse med sin MPV-agtige forrude, hvor derer plads til trekantede glas i siden. Og netop MPV-fornemmelsen fortsætter, når du sidder forholdsvis ret op og ned i de ret flade sæder med et næsten drivhusagtigt udsyn over de lave karme.

Her byder Swiften på en mere klassisk kørestilling, hvor du føler dig mere i ét med bilen. Der er dog grænser for morskaben. Mens Swiftens rat kun kan justeres op/ ned, og ikke også frem/tilbage, er rattet i Yaris firevejs justerbart.

Bare en skam at den øverste position i Yaris sidder så lavt, at overtegnede, som har en høj overkrop, aldrig fandt den rigtige kørestilling. Funktionaliteten er der ikke noget i vejen med hos nogle af dem, men plastkvaliteten er noget til den bankehårde side.

Mens pladsen opleves fin foran hos begge, slår størrelsen igennem agter, hvor Toyotaen har markant mere benplads. Det gælder også i bagagerummet, hvor Yaris byder på ganske anvendelige 286 liter, mens Swifts smalle dybe brønd på bare 211 liter kun rækker til en godt fyldt mulepose.

Grov i mælet

Hjertet er motorerne. Her har Toyota pakket den 1,4 liters sag på 90 hk umanerligt godt ind. Den spinder diskret, mens de seks gear sørger for, at vi hele tiden har masser af det 205 Newtonmeter store moment at trække på - selv ved lave omdrejninger.

Her står Suzukiens motor som den diametrale modsætning. Maskinen, der er hentet hos Fiat, larmer som en dieselbil af den gamle skole, og er især grov i mælet ved koldstart.

Det mindre moment på 190 Newtonmeter i den 75 hk motor og kun fem gear, og dermed højere gearing, betyder at vi skal op i omdrejninger for at lægge fra land. Ikke specielt harmonisk.

Når vi først er i fart, henter Swiften noget af det fortabte. Motorstøjen udviskes. Og i stedet bemærker vi den faste undervogn og fine skarpe styretøj, der har været med til at gøre benzinmodellerne til ”drivers cars”. Noget som til en vis grad også gælder dieseludgaven.

Her er affjedringen blødere i Yaris og sammen med et med til at give den en langt mere doven fremfærd. Oven i hatten stiger vindstøjen også markant ved motorvejsfart her, mens Swift forholder sig mere tavs.

Plusser og minusser

Altså minusser og plusser til begge lejre. Og sådan kunne vi blive ved; for Yaris har det mest lækre gearskifte, mens Swift byder på større og mere regulære sidespejle. Med en teoretisk tørst på 25,6 km/l mod 24,4 km/l i Swift er Yaris her et mulehår bedre end Suzuki, der endda stiller op i Eco Plus-modellen, der har stop/start. Noget, som ikke findes i Yaris’en.

Toyotaen byder i T2-modellen bl.a. på udstyr som omdrejningstæller, soft touch paneler og Toyota Touch med musikanlæg, kørecomputer, bak-kamera og bluetooth. Swift har aircondition, stop/start, kørecomputer og sædevarme.

Men alene den kraftigere, behageligere og mere økonomiske motor, bakkameraet og den større plads gør, at Yaris hurtigt henter merprisen på en snes tusinde kroner. Oven i hatten kommer så et værditab, der formentlig er lavere end hos konkurrenten.

Overordnet set er der altså tale om to vidt forskellige biler. Synd, at Suzukien ikke har en mere harmonisk dieselmotor, og Toyotaen en mere sportslig opsætning. Men man kan ikke få det hele.

Set med snusfornuftige danskerbriller er der dog ingen tvivl; Yaris er det sikre og solide valg – og henter guldet – men Suzukien er den sjoveste at køre i.

Glem dog ikke, at klassen bugner af håbefulde talenter og både VW Polo, Ford Fiesta, Citroën C3, Opel Corsa og den kommende Peugeot 208, der alle fylder godt på scenen. Det er fortsat let at være pendler?

LÆS OGSÅ: Køreglæde ifølge Suzuki

Toyota Yaris 1,4 D-4D DPF T2 Touch

  • Pris: 195.496 kr. plus levering
  • Forbrug: 25,6 km/l,
  • Co2 per km: 103 gram
  • Grøn ejerafgift: 660 kr. halvårligt
  • Motor: Firecylindret dieselmotor på 1,4 liter
  • Ydelse: 90 hk
  • Moment: 205 Nm/1.600 omdr.
  • Topfart: 175 km/t
  • 0-100 km/t: 10,8 sekunder
  • Køreklar vægt: 1.162 kilo

Toyota Yaris diesel er det sikre kort, der ikke begejstrer på nogle områder, men kører sejren i land som det snusfornuftige valg. Den er dog vel dyr.

Suzuki Swift 1,3 DDIS 16V Plus GL Air con

  • Pris: 169.990 kr. plus levering
  • Forbrug: 24,4 km/l
  • Co2 per km: 106 gram
  • Grøn ejerafgift: 1.000 kr. halvårligt
  • Motor: Firecylindret dieselmotor på 1,3 liter
  • Ydelse: 75 hk
  • Moment: 190 Nm/1.750 omdr.
  • Topfart: 165 km/t
  • 0-100 km/t: 12,7 sekunder
  • Køreklar vægt: 1.035 kilo

Suzuki Swift ser kæk ud og beholder titlen som en af de mest køreglade biler i klassen. Over for Yaris opleves dieselmotoren dog uharmonisk, mens Swift også byder på mindre plads.

Nyhed: Skarpe mikro-tilbud til under 100.000 kr.

11-04-2015: Opel Karl starter fra 80.000 kr. Mange mikrobiler med aircondition til 100.000 kr. Læs artikel

Nyhed: Stort værditab på små biler

28-05-2010: De lave priser på de helt små biler bider sig selv i halen. Over tre år taber de mindst 40 procent. Til gengæld er de hurtigt omsat. Læs artikel

Nyhed: 10 biler under 100.000 kr.

17-05-2010: Da Chevrolet lancerede den nye Spark til 85.900 kr. for et par måneder siden, satte de samtidig gang i en lavine af prisnedsættelser. Og relativt set har det nok aldrig været billigere at købe ny bil i Danmark. Her får du fordele og ulemper ved de 10 billigste biler lige nu. Læs artikel

Test af Suzuki Alto

20-10-2009: Sikkerhed: Der er drøje hug til Suzuki Alto i ny crashtest. FDM kalder resultatet uhørt dårligt. Læs artikel

Test af Suzuki Baleno 1,2 Dualjet

15-06-2016: Premiere: Udstyr, plads og brændstoføkonomi skal sælge Baleno, som er Suzukis nye bud i miniklassen, og som mild hybrid på papiret klarer 25,0 km/l. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...