Find mere om:
Her er bilernes nye dansker-darling | bil.guide.dk

Her er bilernes nye dansker-darling

Helt ny Toyota Aygo har et cool design, men fortsat mindst i klassen.

Bruxelles

Hvad er vel større end at få en lille? At få tvillinger eller trillinger måske. Sidstnævnte er netop sket i bilbranchen, hvor Toyota, Citroën og Peugeot fortsætter samarbejdet om Aygo, C1 og 107 og lancerer til juni helt nye modeller.

Franskmændene har allerede vist billeder af deres nyheder, og som eneste danske avis har vi set og siddet i den nye Toyota Aygo ved en præsentation i Bruxelles, og kan derfor bringe alle detaljer om den bil, som længe har ligget nr. 2 på salgslisten herhjemme.

Skal se solid ud

Toyota Aygos designer, Nobuo Nakamura har forsøgt at give den en robust udstråling.

»På den ene side skal den være sød at se på – på den anden side skal den have en vis form for gaderespekt, så andre ikke griner ad den i bybilledet. Derfor er det vigtigt, at Aygo ser solid og stærk ud,« siger han til Jyllands-Posten.

Bilen har et indbygget »X« i fronten, som tilføjer en helt ny signatur til bilen, da det, sammen med en lang række andre ud- og indvendige detaljer, kan lakeres i alverdens forskellige kontrastfarver.

Aygo er blot 3,46 meter lang og dermed er den markant mindre end den nye Hyundai i10, men også mere klejn end VW Up. Forklaringen ligger dog lige for.

»Vi ville ikke lave en Mini-Yaris, og derfor har vi holdt fast i de meget kompakte dimensioner fra den nuværende Aygo,« siger Craig Fairservice, produktchef hos Toyota Motor Europa til Jyllands-Posten.

Farveskærm på syv tommer

I midterkonsollen har en stor syv tommer farveskærm med radio, bluetooth - og øvrige sekundære funktioner - en fremtrædende placering. Den er nem at betjene med sine store logiske knapper og tilfører et strejf af luksus til den lille bilmodel. Desværre er skærmen ikke standard.

Bagsædet har fortsat kun sikkerhedsseler til to personer, men de må gerne være over skolealderen. De sidder rankt og kan mageligt stikke tåspidserne ind under forsæderne, så herfra kommer heller ingen klager over pladsen.

Men i forhold til VW Up og den endnu større Hyundai i10 er den nye Aygo en meget lille bil. Det gælder også i bagagerummet.

Det rummer kun 168 liter, og selv om det er 29 liter mere end i dag, er det markant mindre end i VW Up og Hyundai I10.

Benzinmotoren er i store træk identisk med forgængerens, men yder dog 1 hk ekstra og kører op til 24,4 km/l. I forhold til Citroën C1 og Peugeot 108 kommer japaneren ikke med den franske 1,2 trecylindrede motor med 82 hk.

Prisen

Hvad Aygo skal koste, vides stadig ikke, siger Anders Tystrup, der er Toyotas danske pressechef.

»Vi er slet ikke færdige med forhandlingerne endnu, men vi vil have, at Aygo bliver en af de mest solgte – måske endda nr.1,« siger han.

Vi gætter på omkring 90.000 kr. for den billigste og formentlig købere op på 110.000 kr. for en femdørs version med aircondition og lidt ekstraudstyr med ombord.

Ud over en tre- og femdørs version, kommer der også en lille cabrioletagtig variant med stoftag, kaldet X-wave.

Test: VW Up holder skansen over for ny Aygo

12-07-2014: Test: Den helt nye Toyota Aygo er blevet meget bedre og fås med fede gadgets. Men der er stadig mere bil i VW Up, som kører bedre og har ekstra plads. Læs artikel

Nyhed: Toyota Aygo er danskernes nye favoritbil

14-03-2014: Helt ny Toyota Aygo med cool design. Den er lækker, men fortsat mindst i klassen. Læs artikel

Test: To vinderbiler og en dumpekandidat

03-11-2012: Nye biler er i dag oftest så gode, at det plejer at være de berømte små marginaler, som gør udslaget, når vi fælder dommen i testdueller. Læs artikel

Test: Duel: Seat slår Toyota

26-08-2012: Seat Mii er så suveræn, at den ellers faceliftede Toyota Aygo virker gammeldags. Læs artikel

Test af Smart fortwo 71 hk

24-12-2014: Premiere: Lille Smart er blevet voksen og har endda plads til fire i en særlig Forfour-version. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...