Find mere om:
Nyhed: Sidelæns i en Ford Mustang | bil.guide.dk

Nyhed: Sidelæns i en Ford Mustang

Tour har sat verdens hurtigste Mustang i stævne på en af verdens hurtigste baner, den legendariske Goodwood Motor Circuit i det sydlige England. Det blev en tur uforglemmelig tur, der mest foregik sidelæns.

En tidlig morgenstund på Goodwood. Den lidt kølige eftersommer-morgenluft i Sydengland sørger for en frisk temperatur. Det er testdag i dag, og vi er samlet her, alle os ”pistonheads”, fordi vi elsker klassiske racerbiler.

Derfor er stemningen, som vi forestiller os, den var i gamle dage på racerbanerne Brands Hatch og Goodwood - og Roskilde Ring for den sags skyld - gemytlig. Hjælpsom, Og nu skal der gi's noget gas.

Dagens hovedperson for os er en umanerlig rød Ford Mustang. Den Alan Mann-Mustang, som mange eksperter betragter som verdens hurtigste. Selv om Ford'en med den springende hest er amerikansk, er vi jo i England, så selvfølgelig er bilen højrestyret. Med et kæmpe Momo-læderrat med stor diameter. Kørerne i Alan Manns team, Sir John Whitmore og John Young, foretrækker at køre uden servostyring, men den er stor og tung sådan en Mustang. Ikke ude på asfalten, når raketten er oppe og ”flyde”, men den er svær, grænsende til umulig, at tumle rundt i pitten. Derfor har den elektrisk servostyring, der kan slås til i pitten.

Ikke bare rattet er stort. Pedalerne er enorme. Det er gjort stort set umuligt at træde forkert her, især takket være en lille kant, der sikrer, at foden ikke skrider ned ad bremsepedalen. Tre pedaler forstås - fra venstre: Kobling, bremse, speeder, placeret helt i samme niveau. Og der er prompte respons på speederen.

Kun 4-trins gearkasse

Mustangen kører med kun 4-trins gearkasse. Husk på, vi er langt tilbage i tiden her. Fire trin betjent af en temmelig lang gearstang - lidt som en Volvo Amazon eller Opel Kadett.

De mange ekstrainstrumenter er samlet i en boks til venstre for køreren. Og et mylder af vippekontakter, som kun én har en chance for at finde rundt i, nemlig ham der monterede dem. Kørerne må nøjes med at huske de vigtigste.

Jeg har kørt med mange af de store: Loeb og Blomqvist fra rallyverdenen og banekørerne Kristensen og Magnussen, for at nævne nogle. Men kun sjældent, hvis ikke aldrig er jeg blevet så imponeret som i dag.

Min kører denne testdag er John Young. Han er en af Goodwood-banens sønner og mestre.

Young siger hverken goddag, sid stille, eller skal jeg gi' den gas eller meget gas. Han har sikkert fået at vide, at hans passager i dag er vant til det, så han finder den næppe nødvendigt at spørge. Han sidder bare der. Siger ikke noget til mig. Kommunikerer ikke meget med bilens mekaniker, Graham Goodie.

De har prøvet dette her sammen før. Et nik er nok. Bilen fejler jo ingenting - og så er det overflødigt med alt det snak.

Vi triller ud ad pitten og ned mod første kurve. Allerede i første sving er bilen sidelæns med bagenden ude til venstre. Jeg kan mærke det på kroppen, der smides ud mod banens yderkant, gribes fast af sædet. Det er let at mærke den store bil med kroppen.

Så bred lige med det samme? Det er nok de kolde dæk, tænker jeg. Men jeg bliver hurtigt klogere ?

Det var ikke kolde dæks skyld, at Young kørte sidelæns i en tredjegears-powerslide ved relativt lav hastighed. Det med at køre sidelæns bliver han ved med. Omgang efter omgang, også på varme dæk med al det grip, de kan gi'. Stadig sidelæns i alle sving og i fjerde gear. Dog med én undtagelse, det hurtige højre-kink bagerst på banen - det er jo slet ikke et sving, men bare lige et knæk. Her er han flat out i fjerde og altså for denne ene gangs skyld ikke sidelæns.

Stanken af gummi breder sig

Flere og flere omgange. Dækkene bliver varmere og varmere og lidt efter lidt kommer der stærkere og stærkere stank af gummi i kabinen. Men Young er ligeglad, eller også er han på vej til at blive høj. Så han holder farten og bliver ved med at køre sidelæns. Ikke opvisnings-bredt, men fart-effektivt. I en af de lidt skarpere kurver - fortsat i tredje gear - lægger han Mustangen helt ud på yderste kerbkant. Han er helt ligeglad med, at de blå og hvide kerbsten er glattere end asfalten. Forskellen i friktion lader han, som om slet ikke er der.

Young lader dette rumskib af en racerbil drifte helt ud på kanten - og rammer en kegle, der står der på kerb'en, fordi det trods alt er testdag. Han pløjer keglen ned i græsset med et skrald. Ja, det troede jeg i hvert fald. For på næste omgang står keglen der endnu. Og der er altså ingen folk til at rejse den slags.

Skiftene i Mustangens gearkasse er i sammenligning med en moderne racer langsomme. Men Young synes at have masser af tid til nedskiftningerne under nedbremsningerne.

Men vi oplever aldrig de hysteriske opbremsninger før sving. Det egner Goodwood sig slet ikke til. Det er en bane af den oprindelige type. Dengang motorsport var for de mest modige og af og til dumdristige mænd. Ingen langsomme sving eller endnu langsommere hårnålesving til at holde farten nede. Den smule sandgrav og afkørsels-arealer, der er her, er kommet til langt senere.

»Goodwood er den perfekte bane for mig,« råber Young, da vi med trekvart fart kører afkølings-omgangen. »Men skal udvise så meget respekt for den. Hver eneste meter,« siger han med høj stemme. Så kunne han alligevel snakke ?

Brølende V8-racermotor

Motoren i Ford Mustang V8 289 kan kendes på sin enorm brølen. Ikke hylende roteren. De store Ford V8-motorer var ikke rotations-motorer, som vi kender fra sporty V8'ere af i dag - eksempelvis BMW M3 V8 og Audi R8 med V8. Eller Ferrari 430 Scuderia for at nævne den mest ekstreme.

Og selv når 1960'ernes amerikaner-V8'ere blev pumpet op til race, var de fortsat langsomt roterende. De ydede bare en masse moment ved relativt mange omdrejninger. Det er da også derfor dagens testkører John Young kører samtlige sving - inklusiv en temmelig tæt chikane - i 3. og 4. gear.

Men denne Mustang 289-motor er altid parat og er aldrig ude af omdrejnings-området med ”voldsom trækkraft”. Man kan godt blive en anelse fartblind i en bil som denne. Når de andre biler på banen ”holder stille” med langt over 150 km/t, begynder jeg at forstå, at dette er verdens hurtigste Mustang.

Nyhed: Muskelbiler vises frem i Detroit

30-12-2009: Cadillac præsenterer en ny konceptmodel, Ford en heftig Mustang, og BMW viser sin nyeste Z4-model på biludstillingen. Læs artikel

Guide: Bagsiden af en billegende

14-07-2016: Ikonisk bil: Ford Mustang er en legende lavet af jern, men også historien om en bilboss, der for alt i verden ville være kendt som manden bag Mustangen. Læs artikel

Nyhed: Ford klar med nye sportslige modeller

30-06-2016: Fiesta og Focus lanceres som ST-Line-modeller med trim og opsætning, som er inspireret af Ford Performance. Læs artikel

Nyhed: Sådan bliver den næste Ford Mondeo

13-01-2016: Den nyeste model af Ford Fusion viser, hvad vi kan vente os, når Ford Mondeo faceliftes næste år. Læs artikel

Nyhed: Denne Ford Focus accelerer som en Porsche

30-09-2015: Verdens hurtigste Ford Focus med 350 hk, firehjulstræk og en afsindig acceleration. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...