Find mere om:
Nyhed: Kineserne kommer – snart ... | bil.guide.dk

Nyhed: Kineserne kommer – snart ...

Nu er det kun et spørgsmål om tid, inden den første kinesiske bil holder klar til salg herhjemme. Flere af de oplagte danske importselskaber melder ud, at de allerede er i kontakt med Kina.

Forårets store biludstilling i Shanghai understregede det i den grad: Kinesisk bilindustri er stor, der er mange forskellige mærker, og kvaliteten nærmer sig, trods stadige problemer, europæisk niveau. Med andre ord: Lanceringen af den første kinesiske bil i Europa er ved at være en realitet. Og dermed også den første kinesiske bil her i landet.

B971978543Z.1_20150513182357_000+G38L5IUF.1-0.jpg

B971978543Z.1_20150513182357_000+G38L5JA4.1-0.jpg

Men hvem lægger ud? Vi stiller spørgsmålet til tre oplagte importørselskaber, nemlig Nellemann, Nic. Christiansen og Interdan. Her er tre svar.

Jacob Nellemann, adm. dir. siger:

»Vi har kontakt til mange kinesiske producenter, men jeg kan godt love, at der ikke kommer noget kinesisk fra os i 2015. Efter min bedste vurdering vil det tage endnu tre til fem år, før nogen af de kinesiske producenter for alvor gør deres indtog i Europa.«

SUV fra Kina-mærke køres i stilling

Fra Nic. Christiansen siger Niels Bertelsen, CEO:

»Nic. Christiansen Gruppen er naturligvis altid på udkig efter nye importagenturer – også kinesiske. Grundet fortrolighedshensyn kan jeg desværre ikke udtale mig om, hvorvidt vi er i aktuelle forhandlinger med et eller flere kinesiske mærker. Der er dog ingen tvivl om, at udviklingen i autoindustrien i Kina går rigtig stærkt, og det er kun et spørgsmål om tid, før de første kinesiske biler lander i Skandinavien.«

B971978543Z.1_20150513182357_000+G38L5IUO.1-0.png

Hanne Sørensen fra Peugeot Danmark, et selskab i Interdan Gruppen, siger:

»Vi har ikke noget konkret på tegnebrættet nu, men vi er jo en omstillingsparat og kreativ koncern, så man kan ikke udelukke, at vi på et tidspunkt udvider porteføljen.«

B971978543Z.1_20150513182357_000+G38L5J13.1-0.jpg

Den kinesiske bilproducent, der antagelig er tættest på at være først i Europa, er Qoros. Mærket har tidligere tilkendegivet over for os, at Danmark er med i koncernens europæiske planer. En repræsentant for Qoros forklarer i seneste melding:

»Ja, vi er fortsat interesseret i at sælge Qoros-biler i Danmark, men lige nu koncentrerer vi os om andre europæiske lande. Derfor er premieren i Deres land udskudt et par år.«

Fart på i Shanghai

… eller gør de? Forårets store udstilling i Shanghai viste og beviste kinesisk bilindustris fart. Flere og flere mærker og modeller, stadig mere vestligt design og teknik.

Blandt de mange europæiske biljournalister, der besøgte udstillingen, er FDM Motors journalist Torben Arent den danske journalist, der ved mest om kinesiske biler.

Shanghai er kopiernes holdeplads

Torben, hvornår kommer kineserne til Europa?

»Det ser ud til at være et bevægeligt mål, og det har det været i de 10 år, jeg har besøgt kinesiske biludstillinger og fabrikker,« fortæller Torben Arent. »Om to-fem år er vi der, har de sagt igen og igen. Og atter i år er ankomsten til Europa udskudt. Nu siger nogle af dem om to-tre år. Og kineserne ser efterhånden ud til at komme med mere realistiske meldinger,« vurderer Arent.

B971978543Z.1_20150513182357_000+GD2L685P.1-0.jpg

»Så to-tre år er det tidligste, tror jeg, fordi kineserne hele tiden halter lidt bagud. Når de lige er nået op på Euro 5-motorer, hæver EU det til Euro 6. Ud over krav til emissioner, som nogle modeller sikkert kan klare, har andre problemer med sikkerhedskrav eller med kravene til recykling.«

Men kinesernes problemer stopper ikke her, vurderer Torben Arent. Han forklarer videre:

B971978543Z.1_20150513182357_000+G38L5J9M.1-0.jpg

»Desuden mangler kineserne faktisk de biler, der ville være nemmest at starte med, nemlig de små. Jeg tror ikke, jeg så én eneste A- eller B-segmentbil på udstillingen – bortset fra nogle lidt mærkelige elbiler og smart-kopier. Tilbage med EU-appel er mest SUV’er, som alle mærker nu har, og varevogne. Dertil kommer, at deres motivation dybest set har været begrænset, da det kinesiske bilmarked vokser meget, meget hurtigere end det europæiske. Desuden er det meget nemmere for dem at trænge ind i Mellemøsten, Rusland, Afrika og Syd- og Mellemamerika.«

Geely og Qoros er tættest på

Torben Arent vurderer, at kinesiske bilmærker gerne vil ind i Europa af prestigegrunde.

»Jeg ser tegn på, at MG (fra Shanghai Automotive) vil lancere en crossover i Storbritannien næste år og resten af Europa året efter, altså 2017,« forklarer Arent. »Andre mærker, der er fremme i skoene, er Volvos søstermærke Geely (siger, de vil til Nordamerika næste år og til Europa lidt senere) samt Great Wall og Qoros. Sidstnævnte er jo egentlig designet til at blive solgt i Europa, men da jeg talte med dem i Shanghai, udskød de det reelt endnu en gang til i bedste fald 2017. De erkender, at de skal have flere modeller, før europæiske distributører og forhandlere synes, det er sjovt. Desuden skal de lige ”have fikset” Kina først. Qoros solgte blot 7.000 biler på sit hjemmemarked i fjor.«

Ambitiøst Kina-mærke ruller sig ud  

Og et PS fra Torben Arent i Shanghai: Den oplevede kvalitet af bilerne er blevet noget bedre de seneste år, og nu sørger de også for at fjerne klistermærker fra produktionen og hive plasten af sæderne, inden udstillingen åbner ...

Nyhed: Ambitiøst Kina-mærke ruller sig ud

16-01-2014: Qoros sælger ny sedan fra omkring 20.000 euro eller anslået 250.000 kr. Slovakiet første europæiske marked. Læs artikel

Guide: Sikkerhed i nye biler skal være overskuelig

17-04-2016: Det skal være lettere for bilkøbere at finde rundt i junglen af avanceret sikkerhedsudstyr. Læs artikel

Nyhed: Mercedes bider BMW X4 i haserne

20-05-2015: Ny GLC-crossover fra Mercedes skal tage kampen op mod BMW X4. Læs artikel

Nyhed: Disse biler er bare bedst

24-04-2014: Forhandlere og værksteder har forbedret deres kundeservice. Læs artikel

Nyhed: Ny Mitsubishi til under 90.000 kr.

19-04-2014: Mitsubishi skærper priskrigen med miniklassebilen Space Star fra 89.900 kr. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...