Find mere om:
Test af VW Golf 1,4 TSI 160 DSG | bil.guide.dk

Test af VW Golf 1,4 TSI 160 DSG

Der er ikke meget at udsætte på den nye VW Golf, som fører sig frem med overbevisende teknik, høj komfort og et støjniveau som i en luksusbil.

De findes i de bedste familier: Onklen, der føler sig lidt højere på strå end de andre i familien, fordi han lige har fået et nyt, vellønnet job. Eller niecen, der har næsen i sky, når hun ankommer til familiefrokosten i en funklende ny pels. De er lidt finere end de andre familiemedlemmer. Billedet kan overføres til bilbranchen, hvor VW Golf længe har været kendt for at føre sig lige så elegant frem på torvets toppede brosten, som på hoffets bonede gulve.

I forbindelse med den nye model, som vi tester her, tager VW da heller ingen chancer med designet. Bevares, bredere skuldre, skarpere kileform og et årvågent glimt i øjet får klassikeren til at se mere moderne ud – men man skal vist være en rigtig golfer for at se den store forskel.

Teknisk set er der en større overraskelse oppe under frakkeskøderne: Her er nemlig ikke sket noget. Den nye model krydser forgængerens spor med uændret undervogn. Ahaoplevelsen opstår først inden døre, hvor Golf sætter ny standard for kvalitetsfornemmelse.

Her er vi i luksusland omgivet af dumpe dørsmæk, præcisions-instrumenter og plastic med satinbløde overflader. Forsæderne støtter alle de rigtige steder og forholdet mellem rat, pedaler og sæder stemmer perfekt. Det fås ikke bedre i en Audi.

Det bliver selvfølgelig ikke ringere af, at vi befinder os i topmodellen, 1,4 TSI Highline med 160 hestes benzinmotor. Prisen er 340.876 kroner inklusiv DSG-automatgear. Kan du undvære automatgearet, er der næsten 30.000 kroner at spare, og der er yderligere besparelser ved at vælge mellemudstyret, Comfortline, hvor du blandt andet må undvære indtræk af alcantara, alufælge og krompynt.

Turbo og kompressor

Motoren er med både turbo og kompressor, og oplevelsen er, at den lille 1,4 motor virker smidig, overskudsagtig, helt uden turbotøven, og stadig meget omdrejningsvillig. Det en fleksibel maskine, som tager ved selv fra lave omdrejninger - nærmest som en kraftig dieselmotor. Efter kort tid i selskab med den motor, ligger man næsten og venter på, om der ikke snart kommer en overhaling, så vi skal ud i endnu en lettere mavesugende mellemacceleration.

Ved lyskrydsene stikker den med en arrig snerren fra de fleste familiemodeller, og ude på den tyske Autobahn lader den sig ikke sådan blinke til side af de fortravlede BMWer og Mercedeser.

Den løber let op over 200 km/t uden at sige alverden. Skulle en enkelt power-tysker se sit snit til at stikke omkring Golfen, tager den revanche, når rivalen skal ind for at tanke. Golfen kan nemlig køre langt på literen: Helt op mod 16,7 kilometer på literen – selvfølgelig ikke på motorvejen, men ved pæn kørsel.

Det skyldes en blanding af den lille motorvolumen og så det fine DSG-gear - Direct Shift Gearbox - med to uafhængige koblinger. Fidusen ved det er, at når man for eksempel gearer op i fjerde gear, går tandhjulene til femte gear samtidig i hak. Så i samme splitsekund chaufføren eller automatikken kobler ud af fjerde, kobles femte gear ind på samme omdrejningstal. Den teknik giver uhørt hurtige gearskift.

Familievenlig

Men bare rolig. Den kan også køres familievenligt. Ved 100 km/t snurrer motoren ved lave omdrejninger i syvende gear, så de ombordværende kan tale sammen uden at hæve stemmerne.

Et oplagt samtaleemne er den komfortable affjedring, som skiftende forsædepassagerer i testbilen glædede sig over. Det gjorde de også over DK-pakken, der inkluderer klimaanlæg og vinterpakken med varme i sæderne mm. Den luksus koster 10.000 kroner.

Og så er der en knirkefri komfort på motorvejen, men samtidig skærpet appetit på snoede sogneveje, hvor den klistrer sig til kurverne.

Man kan dog spørge sig selv, om man egentlig ikke kan nøjes med den 122 hestes 1,4 TSI, der i princippet er identisk med vores testbils maskineri, men uden kompressor. Vi har prøvet den, og den fungerer fremragende. Et andet valg kunne være de nye, tyste dieselmaskiner på 2,0 liter og hhv. 110 og 140 heste.

Uanset hvad, er der et stort modelprogram, og ja, VW Golf er stadigvæk lidt finere end konkurrenterne.

VW Golf 1,4 TSI 160 DSG

Pris: 340.876 kroner

Forbrug: 16,7 km/l (fabriksopgivelse)

Co2 per km: 144 gram

Sikkerhed: 5 stjerner

Teknisk garanti: 2 år

Teknik/udstyr:

L/H/B: 420/148/180 cm

Akselafstand: 258 cm

Vægt: 1214 kilo

Bagagerum: 350 liter

Motor: 4-cylindret benzinmotor på 1,4 liter

Moment: 250 Nm/1.500 omdr.

Ydelse: 160 HK/5.000 omdr.

Topfart: 220 km/t

0-100 km/t: 8,0 sekunder

Udstyr: Sportssæder, alcantara-indtræk, ratbetjent

radio, krom-pynt, alufælge

Yderligere motorvarianter: 1,4 (80 hk), 1,6

(102 hk), 1,4 (122 hk), 2,0 TDI (110 hk) og 2,0

TDI (140 hk).

Kort og godt:

Det er svært at komme med kritik af den nye VW

Golf, der er en af årets mest helstøbte bilnyheder.

Den er godt bygget, kører fremragende, støjer næsten

ikke, og så cocktailen med 160 hestes benzinmotor

og syv-trins DSG-gear spitzenklasse.

Test af VW Golf 1,4 TSI DSG

20-10-2012: Vi giver den sjældne topkarakter, seks JP-stjerner af seks mulige, til den nyeste fra Volkswagen. Læs artikel

Test af VW Golf Bluemotion, Ford Focus 1,6 TDCi Titanium

26-08-2011: Ford Focus vil være den bedste bil i klassen. Men VW Golf, afgiver ikke frivilligt sin plads. Læs artikel

Test af VW Polo 1,4

18-10-2009: Den blev Årets Bil i Danmark 2010, og det var bestemt ikke ufortjent. Inkarnerede Golf-købere kan også roligt interessere sig for den nye Polo. Læs artikel

Test af BMW 218i Active Tourer, VW Golf Sportsvan 1,4 TSI Comfortline

15-11-2014: Vi tester BMW 218i Active Tourer op mod VW Golf Sportsvan 1,4 TSI Comfortline. Læs artikel

Test af Ford Fiesta 1,0 EcoBoost, VW Polo 1,2 TSIong

19-10-2014: Vi tester Volkswagen Polo 2014 mod klassens bedste målt på køreegenskaber, nemlig Ford Fiesta. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...