Find mere om:
Her er Bentleys topløse tordenmaskine | bil.guide.dk

Her er Bentleys topløse tordenmaskine

Bentley i den nye Supersports-udgave af Continental GT har forrygende køreegenskaber.

Fjerde gear løber ud ved 200 km/t. Inden jeg når at tænke ”aha”, er femte gear inde - og farteksplosionen fortsætter. For det er eksplosion, ikke bare acceleration, det her. Ikke noget med bare hurtigere op i fart - det er losset, losset, der bliver ved. Dér røg vi forbi 250 ? det vil ingen ende tage. Mere, mere, MERE fart.

Ved 275 er det, som om accelerations-kurven alligevel flader bare en anelse ud. Men digital-tallene som supplement til det traditionelle speedometer med viser hopper videre, 278, 279?

Pling!

Hvad er nu det? I stedet for 280 springer en rød larmende tekst frem: ”Zu schnell für Reifendruck”. Eller måske stod der ”Reifendrück”, jeg ved det ikke præcist. Og mellem dig og mig er det ikke lige øjeblikket at sidde og læse tysk i stedet for at kigge frem på Autobahn.

Så druck eller drück. Ligegyldigt. Men meningen er ikke til at tage fejl af; der er noget med dæktrykket, som ikke er helt i orden. Og bilen siger mellem linjerne: ”Herr Haslund, bitte schön - ikke hurtigere”. Så jeg linder pedalen, og på grund af luftmodstanden er vi hurtigt et pænt stykke nede i fart igen, og både viser og digitaltal oplyser nu en for dæktrykket mere spiselig hastighed. Nå, det var ingen punktering, ingen ”virkelig” alarm. Så testturen fortsætter.

Ingen tvivl - hvis det ikke havde været for druck eller drück, havde jeg rundet de 300 uden problemer. Så uden at have prøvet det efter er jeg ikke i tvivl om, at den officielle topfart 324 km/t nok skal holde. Og for god ordens skyld skal det lige nævnes, at jeg prøver at nå topfarten igen senere på dagen - med samme røde tekst til følge. Den mener det.

630 hk i en topløs Bentley

Jeg er bag rattet i den nyeste Bentley, den hidtil hurtigste udgave af Continental, her i Supersports-udgaven med kaleche. 630 for effekten i hk og 324 for topfarten i km/t er et par af de alvorlige tal. ”Langsiden” til højfartstesten er øde, tør Autobahn nord/vest for Berlin. Det er nu sidst på formiddagen. For et par timer siden var scenen denne:

Jeg ser ”min” Bentley for første gang bare 25 meter til højre for glasdøren i Tegel Lufthavn ved Berlin. Dér, sammen med de typisk lysegule tyske Mercedes-taxier, der venter på kunder, holder testbilen. En ny Bentley Continental Supersports Cabrio. Aber doch! Den er jo limegrøn. Og fælgene. Sorte. Inden jeg når at sige nogle passende tyske gloser, har øjnene allerede vænnet sig til lime, og hurtigt står det klart, at ingen Bentley i hele verden ser mere fantastisk ud end testbilen lige dér. Og det går op for mig, at nuancen slet ikke er lime. Men jeg opgiver at beskrive farven. Konstaterer bare, at den bil har udseendet med sig. Jeg sætter mig ind bag rattet. Det er beklædt med alcantara. Endnu en lækkerbidsken.

En hurtig bil skal kunne bremse brat. Det ved de godt ovre i Crewe i England, hvor Bentley konstrueres og bygges, så Supersports har fået sportsbremser i kulfiber. Ude på Autobahn skal de lige prøves for alvor, så jeg rammer midterste pedal fra cirka 250 km/t (efter at have tjekket i bakspejlet, at der ikke er så meget som én bil bag mig fra her og til Hamburg). Bremser ikke ned til 0 forstås, men til 110-120 stykker. Og min Bentley lander da - men ikke snorlige, som jeg havde forestillet mig.

Prøver derfor én gang til. Og denne gang griber alle calipre om kulfiberskiverne, som sad de på en bil fra Le Mans. Bremsetest II er godkendt ud over alle grænser. Måske skyldes usikkerheden i den første test, at "min" Bentley kun har kørt 1.000 km, og måske kun oplevet tjatbremsning hidtil.

Stor bil, let i sving

Men der, hvor min ubestemmeligt gule testbil imponerer mig allermest, er i sving. Kig på billederne én gang til. Den bil ér stor, det kan den trods alle sine hestekræfter ikke løbe fra. Og vægten afslører, at den vejer et stykke over to ton. Derfor har den på en måde alle vægtodds imod sig. Og så alligevel: Supersports overrasker, ja, nærmest chokerer ved at være så let at styre gennem alle typer sving.

Først og fremmest bremser den jo fint før sving. Dernæst styrer den ind i svinget med overbevisende power. Og inde i svinget og på vej ud igen hænger de fire 20”-dæk fast og fast.

Men selvfølgelig er der hastigheder endnu højere oppe. Her bliver oplevelsen yderligere imponerende. Supersports er fortsat i vigør, når man lægger den ind i sving med et løft på speederen, bagenden kvitterer ved lige at sætte sig en anelse ud. Når der gives gas ud over dækkenes vedhængsevne, resulterer det i en behersket understyring. Med andre ord: Bentley'en kan balanceres med speederen, og den gør helt præcist, hvad den skal. Ikke mere. Ikke mindre. Tjek.

Da Continental GT var en ny bilmodel, var jeg til dæktest, og der var dækket et ta'-selv-bord op med alt godt fra sportsproducenterne, inkl. Lamborghini, Porsche og Bentley Continental GT.

Jeg tog kun to omgange. Smed bilen fra mig med et ord, jeg ikke vil gengive her! At dreje og bremse var en by i - ja, det var så Spanien. Det var dengang: Stort krapyl. Nu: Stor racerbil.

Apropos racerbil: Her er altså en enorm 6-liters W12-motor, og der er hængt to turboer på. Og effekten er altså et godt stykke over 600 hk. Lyden er stor, men der skal skiftes gear allerede ved 6.500 o/min. Derfor er lyden ikke skrigerens, Bentley'en her er nærmere en tordenmaskine. Jeg er dårligt nok ude fra lufthavnsområdet, før den første tunnel er der. Da kalechen er oppe, er der kun én effektiv måde at opleve lyd på: ned med venstre siderude og højre pedal. WrouuuRRR - gearskifte: knald - samme melodi i næste gear.

Det der knald, når trykket i turboerne lettes ved gearskiftet, den lyd, det knald kender jeg mest af alt fra racerbiler. Her er det i en Bentley til gaden. De er frække, de englændere.

En herlig cruiser

Bentleyen spiller også tonerne i den anden ende af skalaen rent. Vel lyser den først rødt ved 280 ude på Autobahns ”langside”. Men her, med cruisingfart ind mod Berlin Downtown, er den også en oplevelse. Det er ellers en genre, kun få biler mestrer: at give en køreoplevelse, når man bare drysser med lav fart. Men Bentley Supersports, den taler med sin fører også her og nu. Der er klar besked fra asfalten og op i rattet. Og det er bare lige at ane speederen én gang til, så ved man, at der er direkte kontakt fra højre skos sål til alle fire hjul. Det er sådan crusingstil er defineret.

Eneste minus er prisen. Uanset hvor vild og mild den er på én og samme tid, så er prisen det altafgørende problem. Fem mio. kr. koster den. Og der er altså konkurrenter rundt omkring, der kan det samme, Porsche 911 Turbo Cabrio til 3,4 mio. kr. f.eks. Eller Ferrari California til 3,9. Men ikke med samme elegance, ikke samme både/og. That's the beauty of Bentley, sagt så firmaets grundlægger, W.O. Bentley, kan forstå det oppe i sin himmel.

Plus:

Fart

Svingegenskaber

Kørestilling

? og farven

Minus:

Prisen



Læs også: Ren super-Bentley på vej

Bentley Continental GT Supersports Cabrio - teknikken


Type: 4-personers cabriolet, frontmotor, firehjulstræk

Motor: 12-cyl. W, turbo

Slagvolumen: 6,0 liter

Effekt: 630 hk ved 6.000 o/min.

Moment: 800 Nm ved 2.000-4.500 o/min.

0-100 km/t: 4,1 sek.

Topfart: 324 km/t

Forbrug ifølge EU-mix: 6,0 km/l

CO2-udslip: 388 g/km

Pris: 5,3 mio. kr.

Lancering i Danmark: Nu


Nyhed: Verdens hurtigste firepersoners-cabriolet?

02-03-2010: Bentley Continental Supersports Convertible klarer utrolige 325 km/t. Læs artikel

Test af Bentley Continental GTC

02-04-2012: Vi prøver Bentley Continental GTC, der med 312 km/t er en af verdens hurtigste cabrioleter. Læs artikel

Test af Bentley Continental GTC Speed

20-10-2009: Åben himmel: Bentley Continental GTC Speed er med sine 610 hk verdens mest kraftfulde firepersoners cabriolet. Vi lader den nonchalante brite strække ud. Læs artikel

Test af Tesla Roadster

23-11-2014: Brugttest: Den lille Tesla Roadster er en raket på hjul, og den er tilgængelig som brugt. Indtil videre er der ikke meldt om de store tekniske problemer med den lynhurtige elbil, men den passer ikke til Teslas superladere. Læs artikel

Nyhed: Ny Mazda er efterlønnerens drømmebil – eller...

01-11-2014: … eller trackday-kørerens? Eller måske i virkeligheden begges? Med både lavere pris og lavere vægt tyder alt på, at den kommende Mazda rammer bredt og derfor vil passere MX-5 nummer én million i topfart. Vi har været til verdenspremiere i Barcelona på den uendeligt røde sportsvogn. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...