Find mere om:
Trebenet motor puster liv i Opel | bil.guide.dk

Trebenet motor puster liv i Opel

1,0 liters motor med 115 hk skal sætte ny standard for støj og vibrationer.

Designet og teknikken er i orden, men motorerne er en postgang for bovlamme og tørstige i forhold til konkurrenterne.

Sådan har det længe set ud for Opel. Men nu er der andre knödel på suppen, hos det tyske mærke, som søsætter en armada af nye motorer. En af spydspidserne er en ny trecylindret motorserie på 1,0 liter med turbo, der supplerer de nye 1,6 liters diesel- og benzinmaskiner, Opel har løftet sløret for.B97292114Z.1_20130819140626_000+G1I666RF.1-0.jpg

Første skud er en 115 hk sag, der kommer sammen med en ny seks trins gearkasse og som leverer et moment på 166 Nm mellem 1.800 til 4.700 omdrejninger.

Udover et lavt forbrug sætter 1,0 SIDI-motoren ifølge Opel ny standard for støj og vibrationer.

Et Co2-udslip på ikke over 100 gram tyder på et forbrug på 24 km/l. De endelige tal er dog ikke klar endnu for motoren, der debuterer i livsstilsbilen Adam til næste sommer.

Flere motorer i Corsa

Næste skridt er den helt nye Corsa-generation, som forventes ved årsskiftet 2014-2015.

Til den tid vil motorprogrammet formentlig også være udvidet. Her kunne versioner på 80 og 100 hk og måske en version uden turbo være bud.B97292114Z.1_20130819140626_000+G1I666R7.1-0.jpg

Set med danske briller er den trecylindrede motor meget interessant, mener den danske importør.

»Det er positivt, at vi får motorer, som har et forbrug, der er 10-20 pct. lavere og som har en anden gangkultur. Men ny teknologi er også dyrere, så det handler om at få den rigtige balance mellem pris og teknik,« siger Erik Morsing, der er pressechef hos Opel.

Opels ingeniører har bygget den nye trecylindrede motor helt fra bunden for at fjerne den noget uharmoniske motorgang, der ellers præger trebenede motorer. Cylinderblokken er støbt i aluminium for at mindske støj og vægt. For at få vibrationerne ned, er der lavet en konstruktion med en balanceaksel i oliesumpen.

Den drejer rundt med samme hastighed som krumtapakslen, og formålet er at dæmpe de vibrationer, som normalt opstår i en trecylindret motor.

Mindre støjdæmpning

Resultatet er, ifølge Opel, en motor med en mere raffineret motorgang og et lavere støjniveau end selv mange firecylindrede motorer, mens ydelsen svarer til en 1,6 liters motor. Lad os håbe, at anstrengelserne gør, at den er på niveau med Fords fremragende 1,0 Ecoboost, som er kåret til verdens bedste motor.

Frem til 2016 lancerer Opel tre motorfamilier med i alt 13 nye motorer.

Den første 1,6 SIDI med 170 hk søsættes i Astra og Zafira Tourer, mens 1,6 CDTi diesel blandt andet lægger ud i Zafira Tourer.

Alle motorerne bygges på Opels fabrik i Ungarn.

Opel er tilbage på sporet

De nye motorer

Mange varianter

  • Opel lancerer frem til 2016 tre nye motorfamilier med 13 nye motorer.
  • De første trecylindrede maskiner med turbo på 1,0 liter yder 115 hk.
  • Den lanceres i Opel Adam næste sommer.
  • Senere følger mindre versioner, blandt andet med den nye Corsa, som kommer i 2014-15.

Nyhed: Ny stærkere brygget mokka

22-02-2016: Opels lille Mokka får et midtvejsfacelift og ny teknologi om bord. Læs artikel

Test af Opel Astra Sports Tourer 1,0 Enjoy

07-04-2016: Premiere: Den nye Opel Astra er kommet godt fra start. Nu kommer stationcar-versionen, der på mange måde er den rigtige Astra. Læs artikel

Test af Opel Karl Enjoy

05-12-2015: Kun få steder virker den billig. Motoren er bedre end forventet og bilen er støjsvag og letkørt med et godt gearskifte. Læs artikel

Test af Opel Karl Enjoy

19-10-2015: Opel Karl har en fin motor og mange kvaliteter i mikroklassen, men tilfører ikke nyt. Læs artikel

Test af Opel Astra 1,0 EcoTec

08-10-2015: Der er længe mellem topkarakteren seks stjerner ud af seks mulige. Ved den nye Astra sætter vi imidlertid flueben ud for alt, der skal til for at opnå topkarakter: lavt forbrug, god plads i kabinen, underholdende køreegenskaber og lav pris. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...