Find mere om:
Kamæleon-dæk fra Goodyear | bil.guide.dk

Kamæleon-dæk fra Goodyear

Goodyears nye OptiGrip ændrer egenskaber i takt med, at det bliver slidt.

Mandlige læsere, der barberer sig med høvl, vil nikke genkendende til følgende: Når et nyt barberblad er sat på, går det rigtig godt. Men så kommer den morgen, da bladet er slidt, hvorefter man selvfølgelig skifter det. Havde det ikke været bedre, hvis man kunne bruge samme blad i et helt år?

Det er lidt det samme med bildæk. I begyndelsen af levetiden yder de optimalt vejgreb og har fine egenskaber i regnvejr. Men efter 10-20.000 km har dækkene mistet en hel del af egenskaberne som nye.

Så hvad med et dæk, der som en kamæleon kan tilpasse sig, så det ændrer profil jo mere, det bliver slidt? Netop denne idé har Goodyear arbejdet med igennem de seneste fem år, og resultatet er det nye Goodyear OptiGrip.

Smart slidbane

Vi har været i Finland for at teste det nye dæk - både som nyt og som slidt. Resultatet er mildest talt imponerende.

Den øverste del af gummiblandingen er forholdsvis hård, og de mange blokke holdes sammen af små gummibroer, der forstærker overfladen. Jo mere dækket slides, desto mere fjernes disse broer, så der dannes nye dræningskanaler, og så en ny gummiblanding overtager rollen som slidbane. Det virker - specielt i vådt føre, hvor OptiGrip sætter konkurrenterne til vægs. Ikke mindst i slidt tilstand.

Fra 70 km/t på vådt underlag var bremselængden på et nyt OptiGrip ca. 21 meter. I slidt tilstand øgedes bremselængden kun med en lille meters penge.

Til sammenligning klarede Continental en bremselængde på 23 meter i ny tilstand - og stoppede først efter 25 meter som slidt.

Nu var det ikke en videnskabelig undersøgelse, men de resultater, vi opnåede efter gentagne forsøg med ens biler, taler et tydeligt sprog. Og tyske TÜV har nået samme konklusion i deres store årlige dæktest.

Det eneste lille minus er ifølge en undersøgelse fra tyske AutoBild en lidt højere dækstøj ved forbikørsel - dog ikke en mærkbar forskel, når man sidder i kabinen.

Læs også: Find de bedste sommerdæk til bilen

Nyhed: Der er forskel på dæk – stor forskel

29-05-2016: Hvorfor skifter Formel 1-kørerne dæk afhængigt af vejret? Fordi de kører på dæk, der kan mere i ét slags vejr og mindre i et andet. Dette princip breder sig nu til gadedæk. Læs artikel

Nyhed: Wow – nu kommer de nye fælge

29-05-2016: Kulfiberfælge. De færreste kan huske, hvor længe rygtet om fælge i det superlette og superdyre materiale har løbet. Nu skulle den være god nok. »Men 25.000 kr. – stykket,« som Jason Watt formulerer det… Læs artikel

Guide: Sådan finder du de rigtige fælge

16-05-2016: Med et sæt nye fælge kan bilens udseende få et helt nyt liv. Her kan du blive klogere på regler og retningslinjer. Læs artikel

Nyhed: Firehjulsstyring – mere sikkerhed

30-04-2016: Både for- og baghjul drejer på den nye Renault Mégane GT. Læs artikel

Guide: Tag din bils skavanker i opløbet

26-04-2016: Vejhjælpsselskaber er snart klar med system, der over nettet trådløst overvåger bilens tilstand og kan reagere ved ulykker. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...