Find mere om:
Nye gps'er udfordrer trafikken | bil.guide.dk

Nye gps'er udfordrer trafikken

TomTom 1005 med den nye liveupdate teknologi giver bedre overblik og mange informationer.

Når nu alle har en gps ombord i bilen eller i deres mobiltelefon, er markedet vel mættet? Niks. Den nye teknologi med såkaldt liveupdate, så gps-enheden får flere og mere detaljerede trafikmeldinger over mobilnettet end med de almindelige trafi kmeldinger, kaldet TMC, der sendes over FM-båndet, gør det nemlig meget nemmere at navigere uden om propper i trafikken. Og i hvert fald vide besked. Sådan lyder meldingen fra gps-producenterne og flere iagttagere i branchen.

Det skal prøves af i praksis. Derfor har vi over et par uger testet en TomTom Go Live 1005. Det er topmodellen fra det hollandske mærke. Vi kunne lige så godt have valgte en Navigon 70 Plus Live eller en Garmin Nülink 2390. For alle de store mærker er kommet med liveupdate modeller inden for det sidste lille års tid. Og udvalget af modeller er nu så bredt, at hvor de før måske kostede 2500 kroner for topmodellerne, kan en gps med liveupdate nu købes fra godt 1500 kroner.

Forskellige meldinger

Undervejs på turene gennem bytrafikken i Aarhus og gennem Jylland ad motorvej E45 har vi også monteret en tre år gammel Garmin Nüvi 760 med almindelig TMC, bare lige for at have et referencegrundlag.

Ved første klik på tænd-knappen er den teknologiske udvikling klar. TomTom’en, der med sin 4,3 tommer skærm også byder på en større overblik, finder lynhurtigt satellitterne. Og ruten på godt hundrede kilometer er også hurtigt tastet ind og beregnet.

På den første tur kan vi se, at der skal være en forsinkelse på 15 minutter, skabt af tre ”hændelser”, som vi kan bladre igennem for at få fl ere detaljer om. Oplysninger, som følger ruten slavisk, og slet ikke dukker op på vores gamle gps, som til gengæld kan berette om for os ligegyldige ting langt, langt væk som kø på Holbæk-motorvejen og vejarbejde i Nordjylland. Altså point til den nye teknologi.

Rent teknisk modtages trafikmeldingerne på den gamle gps gennem en ledning med sugekop i forruden, mens den nye altså henter dem over mobilnettet. Derfor følger der også et SIM-kort med et års forbrug med, når du køber gps’en.

Liveupdate er da også mere finmasket. Meldingerne udsendes oftere og modtages mere stabilt. Og så ”snakker” gps-enheden sammen med andre, så du får besked, hvis bilerne pludseligt kører langsom et sted. Noget, som skulle give et klart og mere nøjagtigt tidssvarende billede af trafi kken, men som også fordrer, at der er en vis mængde bilister – eller mobiltelefonsnakkere med TomTom navigation i gang. Systemerne fra de tre forskellige gps-udbydere kan desværre ikke snakke sammen indbyrdes.

Det virker alligevel overbevisende, kunne vi konstatere, da der pludselig opstod en kø langs havnen i Kolding, og vi fik besked omgående. Og det giver også på sin vis stoisk ro, at have overblikket og kende trafi kken på sin rute bedst muligt, før man begiver sig ud på vejene. Noget, vi sikkert tager som en selvfølgelig om få år.

I det daglige glimrer TomTom 1005’en med meget brugervenlige menuer, og det er også let at navigere i Liveupdate funktionerne, hvor et fast indlagt punkt er brugermenuen ”Hjem-arbejd”, ””Arbejd-hjem” hvor vi på kort og med meddelelser kan få et overblik over trafi kken på strækningen.

Som dug for solen

Udbyderne anbefaler da faktisk også, at man har sin GPS tændt hele tiden i det daglige, og ikke kun, når man skal frem. Simpelthen fordi gps’en giver løbende oplysninger undervejs.

Men teknologien er altså ikke træfsikker. Efter et par ugers kørsel ad samme rute viste der sig nemlig et mønster; tre-fire steder med vejarbejde, der skulle give et kvarters forsinkelse, forsvandt som dug for solen, når vi kom forbi. Og ankomsttidspunktet matchede i sidste ende det samme som vores gamle Garmin havde opgivet.

Så den kære TomTom med ny teknologi var altså lige lovlig ængstelig. Til gengæld kunne trafi kradioen med meldinger fra DR fortælle om gående personer på motorvejen, rådyr, havarerede lastbiler, ambulancer på vej og tabt gods. Noget GPS’ens liveupdate aldrig gav besked om. Så du kan altså ikke bare sætte din lid til den alene.

Det er dog ikke TomTom skyld. DR sender nemlig meldingerne videre til Vejdirektorates Trafikinformationscenter, som skal sende dem videre ud. Her der dog kun plads til 100 beskeder ad gangen, der kører i en slags hjul, oplyser man. Og hjulet kan tage sin tid, før en melding lander hos modtageren.

Derfor vurderer man nøje, om de ting, der sker, er noget, som stopper trafikken, eller kan være overståede, før de når ud. På sigt arbejdes der på en ny digital standard, men den er ikke lige om hjørnet.

Forklaringen fra TomTom på ængsteligheden lyder på, at gps-systemet i første omgang formoder, at der vil være kø ved vejarbejde, men at meldingen så opløses, når det viser sig ikke at være tilfældet.

Noget andet er, at vi oplevede uheld i det modgåede spor på motorvejen, som heller ikke blev nævnt i vores liveupdate. Noget, som er relevant, da der tit opstår ”kiggekø”og voldsomme opbremsninger i ens eget spor.

Ifølge TomTom burde systemet dog give information om al aktivitet inden for en radius af 30 kilometer.

Konklusion

Tilbage står en teknologi, som er med til at give et langt bedre billede af trafikken, som den sker lige nu. Men umiddelbart kan den ikke stå alene, uden flere meldinger.

Nettet af informationer bliver dog fortsat mere finmasket. Således køber TomTom fl ådeoplysninger fra professionelle speditionsfirmaer. Og da Danmark er et transitland for mange lastbiler, der kører ad især E45, giver det også mange ”informanter”.

Den avancerede TomTom byder både på en IP’s (Interest Points) funktion, og en søgefunktion, der er koblet op på Google, hvor der kan søges mere frit.

Du kan søge på din lokalitet eller destination søge interessepunkter, lige fra pizzeriaer til parkeringspladser. Adresser, som kan overføres direkte til gps’ens vejfinder, eller ringe til via din bluetooth-forbindelse.

Nu har de faste IP’s ikke altid været lige skarpe. På min gamle Garmin er de helt i hampen og kan henvise til butikker eller parkeringsplader 30 eller 100 km væk fra eksempel en by som Kolding. I vores TomTom, som altså er både nyere og med en ”real time”-teknologi er det meget bedre. Men der er altså stadig missere. Det er ikke perfekt, når en forespørgsel på lokale restauranter foreslår kantinen på det lokale købmandsskole eller et malerfirma! Og henviser til en computerbutik, som i dag er blomsterhandel.

Nuvel i store træk er den pænt med i forhold til fortidens syndere. Og så betyder netdelen, at du også er orienteret om vejret på din lokalitet og på destinationen, hvis det ønskes.

Alt i alt står vi med en gps-teknologi, som er ved at blive voksen og meget mere anvendelig på et trafi knet, som belastes mere og mere. Vi sidder dog tilbage med et fornemmelse af, teknologien ikke rigtigt udnytter sit potentiale fuld ud endnu. En gps som Tom- Tom 1005 med liveupdate er et klart supplement, der giver bedre overblik. Men den kan ikke stå alene. Endnu. Det totale overblik kræver også, at man lytter til trafi kmeldinger i radioen.

Besked i trafikken

  • Trafic Message Channel (TMC) er et europæisk informationssystem, der bruger Radio Data Systemet (RDS)
  • Meldingerne indsamles af Vejdirektoratets Trafikinformations Center (TIC) og sendes over FM-radiosenderne. For at modtage meldingerne skal man have et navigationsanlæg med RDS-TMC modtager.
  • DR udsender også disse trafikmeldinger, som kan modtages af bilradioer med RDS-modtagere. (Det har stort set alle nyere biler, men indstillingen skal være aktiveret). DR har også selv et net af trafikrapportører og udsender meldinger i radioen. De går videre til TIC, som vurderer hvilke, der skal sendes bredere ud.
  • Liveupdate er en ny teknologi, der kører over mobiltelefonnettet. De store GPS-producenter Garmin, Navigon og TomTom har hvert deres system. Her udsendes TMC-meldingerne oftere og gps-enheder kommunikerer med andre GPS’ere eller mobiltelefoner, som har systemet installeret. På den måde kan kø registreres med det samme.
  • gps-enheder sælges typiske med SIM-kort til et års dataforbrug. Efter den tid kan de fornyes for 350 kroner årligt.
  • En række udbydere er inde over. Således kører Garmin og Navigon med kortmateriale fra Navteq, mens TomTom bruger Teleatlas. Nogle af mærkerne har modeller med livstids-opdatering af kortmaterialer.
  • Til lokalsøgning og interessepunkter bruger TomTom, Navigon og Garmin Google, Garmin er dog nu gået over til krak, som skulle være mere præcist.
  • De tre firmaers liveupdate systemer arbejder ikke sammen. Men de køber typisk dataoplysninger fra hinanden. For eksempel køber TomTom data fra en række speditionsfirmaer, hvor lastbilerne på vejene giver data om trafikken.

Test af Fremtidens instrumentbord

03-02-2016: Teknologi: Vi tester fremtidens instrumentbord i BMW, Mercedes og VW-modeller, hvor du med finger- eller håndbevægelser kan styre instrumenterne. Læs artikel

Nyhed: Snart bakker bilen med campingvognen af sig selv

11-01-2015: Moderne biler kan selv parkere. Nu overføres teknikken til bilens anhængertræk, og dermed kan du slippe for selv at bakke med campingvognen. Læs artikel

Nyhed: Du får stillet diagnosen bag rattet undervejs

02-11-2013: Ford på vej med system i bilen, som måler hjerterytme og blodsukker. Læs artikel

Test: Fremtidens bil tager hånd om dig

02-11-2013: VW snart klar med system, der advarer og bremser bilen ned, hvis du falder i søvn eller får et ildebefindende. Vi tester nyheden. Læs artikel

Nyhed: Navigationen op på bilruden

24-09-2013: Nu kan alle biler få et såkaldt head up-display – takket være Garmin HUD. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...