Find mere om:
Nye GPS'er giver hurtigere besked | bil.guide.dk

Nye GPS'er giver hurtigere besked

En ny generation af GPS'er, som er direkte på nettet, giver omgående besked trafikken.

Du kender det sikkert godt. Du sidder i en kø på motorvejen, og først nu kommer der en meddelelse fra trafi kinformationssystemet TMC på din GPS eller måske bilradioens RDS. Men der er håb forude. Inden for det sidste års tid er en ny teknologi med såkaldte liveopdateringer hver andet minut blevet søsat i topmodellerne hos de tre tilbageværende store GPS-fabrikanter – Navigon, TomTom og Garmin. Og det er en teknologi, alle peger på som fremtiden.

- Det er den største nyhed, der er sket, siden GPS’en kom frem, vurderer Ivan Fræer, der er uafhængig GPS-ekspert og manden bag hjemmesiden www.gpsforalle.dk

Ikke alene kommer der mange opdateringer fra de officielle kilder som kameraer, følere og rapportører - de andre biler med samme teknologi i GPS’ere, eller mobiltelefoner, kommunikerer nemlig også med hinanden.

Det betyder groft sagt, at der kommer en melding, hvis tre biler kører 40 km/t et sted på motorvejen, hvor de burde køre 110 km/t. Det sker meget hurtigere end på det gamle TMC-system, der fungerer via radiobølger og typisk hentes med en tynd ledning af en antenne i forruden. TMC opdateres måske kun hver 10. minut. Og hvis forbindelsen er dårlig, kan der gå 20 minutter eller mere, før du får besked om uheld eller kø. Og så sidder du i saksen.

Netop den aktive kommunikation mellem bilerne betyder meget, pointerer Ib Thordal, der er salgschef hos Navigon. Hvis bilisterne dirigeres fra motorvejen og ad sideveje, fordeles bilerne nemlig også her, hvis sidevejene fyldte.

- Trafikken skubbes ud, hvis vejene er fyldte, så man undgår propper på denne måde, forklarer han.

Informationer undervejs

Det fordrer dog, at alle bruger systemerne. Her er foreløbig et stykke vej, selv om for eksempel Navigon allerede har to millioner informanter og 600.000 flåde-rapportører i Europa.

De foreløbige erfaringer herhjemmefra viser dog, at der er huller i systemet hos de tre udbydere, så du ikke altid skal regne med at få besked om kø, simpelthen fordi der ikke er nok brugere på. Men iagttagere er ikke i tvivl om, at det kommer.

Den nye teknologi har også den fordel, at man undgår den kedelige oplevelse at blive varslet om en kø, der ikke er der. Der har nemlig været eksempler på, at det ”gamle”TMC-system er forprogrammeret til at give kø-varsler på eftermiddage i myldretiden, men at det ikke fjernes i for eksempel ferier. Men live-teknologien, som hos Garmin kaldes Nülink 3D Trafic, hos Navigon hedder Traffic Live og hos TomTom hedder HD Trafic, bruges også på en ny måde.

- I forhold til i dag, hvor GPS’en bare finder vej, får man nu informationer undervejs. Vi opfordrer til, at man holder GPS’en åben hele tiden, også når man er på vej hjem fra arbejde. På den måde får man opdateringer om vejarbejde, kø, trafi kulykker, eller hvordan trafikken forløber, siger Niklas Casserstedt, der er PR manager hos TomTom.

De nye live-apparater, som leveres med et SIM-kort og et års dataforbrug i hele Europa, kan samtidig også gå på nettet som en browser, så man kan søge via Google, og finde for eksempel hotelværelser, seværdigheder eller vejrudsigter.

Tre systemer snakker ikke sammen

De nye apparater er med priser, som typisk er over 2000 kroner, dog noget dyrere end de mere klassiske. Oven i kommer data-abbonement på 350 kroner årligt, som ofte er med det første år. Systemerne har den fordel frem for de mange smartphones med GPS, at datatrafikken her er betalt.

Ivan Fræer fra gpsforalle.dk anbefaler, at man slår datatrafikken fra på sin Smartphone, når den dansk-tyske grænse passeres. Datatrafik, alene til at drive en GPS i udlandet kan nemlig løbe op i 400-500 kroner i døgnet.

En stor ulempe er dog, at de tre store GPSproducenter ikke har en fælles standard. Det betyder, at de mange brugere kun kan anvendes inden for den samme producent. Ikke smart set med den informationshungrende bilists øjne. Umiddelbart er der dog ikke udsigt til, at der kommer en fælles standard.

- Det sker af konkurrencemæssige hensyn. Vi vil ikke give vores brugere væk, og det vil vores kon-kollegaer heller ikke. Men vi kan købe fælles databaser af hinanden, siger Ib Thordal fra Navigon.

Myndighederne herhjemme arbejder nu hen mod et bedre TMC-system, der måske skal kobles op på den nye live-teknologi. Vi vil i nær fremtid teste den nye live-teknologi i praksis på de danske veje.

Trafikmeldinger

Trafic Message Channel (TMC) er et europæisk informationssystem, der bruger Radio Data Systemet (RDS). Det vil sige, at meldingerne sendes over FM-radiosenderne. For at modtage meldingerne skal man have et navigationsanlæg med RDS-TMC modtager.

Det er Vejdirektoratets Trafikinformations Center (TIC), som indsamler, bearbejder og udsender meldinger. De kommer bl.a. fra politi, kommuner, redningstjenester, færgeoverfarter, Storebælts- og Øresundsbroen, vejrapportører, entreprenører, kameraer på vejene og automatiske systemer, der registrerer trafikken.

DR udsender også disse trafikmeldinger, som kan modtages af bilradioer med RDSmodtagere. (Det har stort set alle nyere biler, men indstillingen skal være aktiveret).

Live update er en ny teknologi, der kører over mobiltelefonnettet. De store GPS-producenter Garmin, Navigon og TomTom har hvert deres system. Her udsendes TMCmeldingerne oftere og GPS-apparaterne kommunikerer med andre GPS’ere eller mobiltelefoner, som har systemet installeret. På den måde kan kø registreres med det samme.

TMC-meldingerne udsendes i forskelligt omfang i de europæiske lande. Nogle steder er servicen gratis, mens den andre steder i et vist omfang er kommerciel. På www.trafikken.dk kan du se dækningen.

Nyhed: Firehjulsstyring – mere sikkerhed

30-04-2016: Både for- og baghjul drejer på den nye Renault Mégane GT. Læs artikel

Guide: Pas på, der kommer en sms

24-12-2012: Stadig mere multimedieteknologi distraherer bag rattet. Det stiller større krav til selvdisciplin. Læs artikel

Nyhed: Talende biler skal forhindre trafikulykker

22-08-2012: Fremtidens biler skal kunne kommunikere trådløst med hinanden, så trafikulykker kan undgås. Læs artikel

Nyhed: Nu flytter internettet ind i bilerne

08-03-2011: I bilen har det knebet med at udnytte nettet. Men nu kommer det omsider ind i bilerne. Læs artikel

Guide: Smartphones letter livet med bilen

21-02-2011: Applikationer lige fra navigation over benzinpriser til trafikmeldinger kan dagen nemmere. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...