Find mere om:
Harrys mageløse Midget | bil.guide.dk

Harrys mageløse Midget

Harry Lunds vævre DKW Midget racer fra 1946 er en bilverdenens få danskproducerede sportsvogne. Bilen, som deltog i Classic Race Aarhus, vækker beundring i ind og udland.

Linjerne er elegante og klassiske som førkrigstidens voldsomme tyske Auto Union racere, der viste tænder på racerbanerne, men dimensionerne er med en længde på 2,7 meter og en vægt på bare 398 kilo mere beskedne. Og det er lige netop, hvad Harry Lunds DKW Midget racer er.

Den sjældne dansk producerede racerbil, som er den eneste af sin slags i verden, tiltrak masser af opmærksomhed, da Midgeten med Harry Lund bag rattet tog de skarpe kurver på den natursmukke rute til Classic Race Aarhus i sidste weekend. Den lille letvægter er bygget i 1946, hvor klassen af de små danskproducerede Midget-racere for en kort periode blomstrede op hos de motorsportsgale.

En af dem var den københavnske DKWforhandler, Arne Larsen, som med udgangspunkt i en DKW-undervogn byggede den lille racer med en almindelig tocylindret totakts DKW-motor på 684 kubikmeter og 20 hk som bankende hjerte. Den blev hidset op med blandt andet oliepumpe, som ellers var unødvendig i standardversionen, hvor man bare hældte olie i benzinen, større bundkar og tuning.

Glemt i 25 år

Den lille racer, som i dag har en anden motor, der yder 28 hk, nåede at køre en håndfuld løb i 40’erne, ind til den blev stillet til side i Præstø og glemt i 25 år, før den dukkede op uden motor.

Den blev udstillet på Sommers Automobil Museum i Nærum på en udstilling som den eneste blandt anslåede seks danskproducerede sportsvogne gennem tiden og senere stod den på Egeskov Slot på Fyn, før Harry Lund for nogle år siden købte bilen og restaurerede den.

Han er ikke i tvivl om, hvad der fænger ved den gamle racer, hvor pladsen er trang, og rattet skal afmonteres, før man kan springe ombord.

- Det er glæden ved at køre sådan en bil. Den er ikke så hurtig. Men den er skøn at køre i, konstaterer Harry Lund, som har kørt race i Copenhagen Historic Grand Prix, hvor Tom Kristensen for et par år siden tog en tur i den sjældne bil, men i Århus nøjes med at køre opvisning.

- Banen i Århus er skøn, og det er fantastisk at køre sammen med de andre. Vi gasser bare lidt op en gang imellem, smiler han.

Bilen kan klare 120 km/t, men så begynder den at blive ustabil, så jeg kører den i mit eget tempo, siger Harry Lund, der som tidligere NSU, Audi- og Toyota-forhandler er bekendt med mekanikken, men som også har allieret sig med eksperter i ind- og udland under restaureringen.

- Det har været en udfordring at finde de originale dele. For eksempel skulle vi til Holland efter køleren. Men det var en glæde, da bilen var klar og kunne blive godkendt til internationale løb, siger han.

I rampelyset

DKW Midgeten har også vakt stor international opmærksomhed. Den har således været udstillet på det klassiske store motorshow i Essen, hvor den strålede på DKW-standen, mens den ved et løb i Hamburg var placeret ved den tyske stjernekører, Hans-Joachim Stucks racer. Harry Lund forklarer baggrunden for den tyske interesse.

- Den har de samme linjer som de store racere, og så anser de den for et klenodie.

Snuden på DKW Midget har selvfølgelig de fire ringe, som på den tid symboliserede sammenslutningen af bilfabrikkerne Audi, Auto union, DKW og Wanderer, siger Harry Lund. DKWs far var for øvrigt den danske maskiningeniør Jørgen Skafte Hansen, der grundlagde mærket, Dampf-Kraft-Wagen (DKW) i 1916, og som i 1932 blev en del af Auto Union koncernen med de velkendte fire ringe som bomærke.

Nyhed: Måtte lægge uret for at prøvekøre bil

27-05-2010: McLaren F1 fylder 20 år. En mulig køber blev mødt af et usædvanligt krav: Læg armbåndsuret. Læs artikel

Nyhed: Lotus på hormonkur i ny hidsig version

21-05-2016: Donkervoort DB GTO-RS er en Lotus-klon, som er blevet mere ond med årene, og den er i dag en af de hurtigste biler, du kan få til gadebrug. Læs artikel

Nyhed: Billegende fylder 20 år

04-06-2010: Selvom McLaren F1 fylder 20 år, er det stadig den ultimative superbil for mange motorentusiaster. Sportsvognen satte nye standarder for verdens vildeste gaderæsere. Læs artikel

Test af Lotus Evora

12-04-2010: Blærerøven og racerkøreren har kigget nærmere på den nyeste Lotus Evora. Topfarten er 261 km/t. Se med her. Læs artikel

Test: Rasende suveræne Forder

21-12-2009: Ford RS-betegnelsen blev kendt for 40 år siden. Dengang var det på en Escort, der havde 120 hk. I dag er der mere end 300 heste at gøre godt med. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...