Find mere om:
Nyhed: Porsche: Fremtidens åbne sportsvogn | bil.guide.dk

Nyhed: Porsche: Fremtidens åbne sportsvogn

918 Spyder er Porsches bud på fremtidens åbne sportsvogn. Der satses nu på hybridbiler.

Selv producenter af nogle af verdens fineste sportsvogne skal spare, om ikke for pengenes skyld så for miljøets.

EU stiller stadig stigende krav til bilproducenterne om at begrænse bilernes CO2-udslip, og de krav rammer især hårdt hos producenterne af motorstærke luksusbiler som bl.a. Porsche.

3 liter per 100 kilometer

Det er en medvirkende grund til, at Porsche især viser sine nye hybridmodeller frem, når biludstillingen i Genene åbner torsdag. Hybriddriften, der kombinerer forbrændingssmotorer og elmotorer, er nemlig fælles for modellerne 918 Spyder Concept Car, 911 GT3 R Hybrid og Cayenne S Hybrid.

Porsche 918 Spyder Concept Car ligner ikke umiddelbart en bil, der kun bruger 3 liter benzin for at køre 100 kilometer. Men Porsche lover, at CO2-udslippet kun er på 70 gram per kilometer, selv om bilen kan accellerere fra 0-100 km/t på 3,2 sekunder, mens tophastigheden er 320 km/t. Det sætter bilen i stand til at køre en omgang på den tyske racerbane Nürburgrings såkaldte nordsløjfe på 7.30 minutter.

500 hk plus elmotorerne

Den åbne 918 Spyder er udstyret med en 3,4 liter stor V8 motor placeret foran bagakslen af hensyn til vægtfordelingen. Det er den samme motor, som ligger i bl.a. den Porsche RS Spyder racerbil, som Casper Elgaard fra Team Essex var med til at køre til en klassesejr i 24-timers løbet på Le Mans-banen i Frankrig i fjor.

I 918 Spyder leverer motoren 500 hk, men dermed er det ikke slut med effekten. Bilen har nemlig yderligere to elmotorer ved henholdsvis for- og bagakslen, og de leverer tilsammen yderligere 218 hk.

Fire køreprogrammer

Batterisystemet, der består af væskekølede lithium-ion batterier, er placeret bag bilens to sæder, og systemet opsamlet bl.a. bremseenergi, og derudover oplades batterier af benzinmotoren, når der er behov for det. Bilen har en syv-trins dobbeltkobliings-gearkasse. Ved brug af aluminium og magnesium er bilens vægt holdt nede på 1.490 kilo.

Med en knap på rattet kan føreren vælge mellem fire køreprogrammer, hvoraf det ene er E-Drive. Så kører bilen kun på strøm og har en rækkevidde på 25 kilometer. Så skulle rundstykkerne søndag morgen vel kunne hentes hjem.

I Hybrid Mode anvendes både benzin- og elmotorer, men med vægt på at spare på brændstoffet. Men det er måske ikke specielt med det formål, man køber en 918 Spyder. Derfor er der også to mere sportslige køreprogrammer - Sport Hybrid Mode og Race Hybrid. Yderligere kan føreren aktivere en funktion kaldet E-Boost. Det giver mere power til en overhaling, men det forudsætter, at batteriet er fuldt opladet.

Designmæssigt har Porsche hentet inspiration i 917 Le Mans-udgaven, og i kabinen er der benyttet materialer som kulfiber, læder og aluminium.

R for Race

Hybridteknik er der også i Porsche 911 GT3 R Hybrid, hvor R står for race.

Bilen er en videreudvikling af 911-modellen, der gennem snart et halvt århundrede har hentet flere end 20.000 sejre på verdens racerbaner.

GT3 R Hybrid er da også udviklet til et liv på racerbanerne. Den sekscylindrede boxermotor leverer 480 hk, mens to elmotorer føjer yderligere 60 kw - godt 80 hk - til. Nu er tunge batterier ikke så efterspurgt til racerbiler, der skal være så lette som mulige, så derfor får elmotorerne ikke strøm fra batterier, men fra en svinghjulsgenerator placeret i kabinen ved siden af føreren.

Svinghjulsgeneratoren oplades, hver gang føreren aktiverer bremsen. Det betyder, at føreren kan få et ekstra tilskud til accelleration ud af et sving.

Et andet formål med at anvende hybridteknologien i en racerbil er at spare på brændstoffet. Det får bilen måske brug for, når den senere på året skal deltage i 24-timers løbet på Le Mans. Porsche hævder selv, at formålet ikke er at vinde løbet, men at bruge bilen til at forske i og teste morgendagens teknologi.

Cayenne med hybrid

Mere hverdagsduelighed er der i Cayenne S Hybrid, som også får verdenspremiere i Geneve. Her lover Porschen, at man med den store firehjulstrækker får V8-effekt og V6-økonomi takket været hybridteknologien. Dermed skulle bilen kunne kører 12,2 km per liter med et CO2-udslip på 193 gram per km.

I forhold til den tidligere model er der tale om tale om et reduceret brændstofforbrug på op mod 23 pct. Det skyldes bl.a., at bilen har været på en slankekur, der har skrællet 180 kilo af. De nye modeller kan i øvrigt leveres i Danmark i maj.

Cayenne S Hybrid har en 3 liters V6-motor på 333 hk og i tilgift en elmotor på 47 hk.

Danske priser klar

Porsche har i øvrigt allerede fastsat de danske priser på Cayenne-serien.

  • Porsche Cayenne V6 fra 1.147.360 kroner.
  • Porsche Cayenne Diesel fra 1.226.094 kroner.
  • Porsche Cayenne S fra 1.528.044 kroner.
  • Porsche Cayenne S Hybrid fra 1.656.294 kroner.
  • Porsche Cayenne Turbo fra 2.473.448 kroner.

Lamborghini på kur

I klassen af luksusbiler har også Lamborghini været på vægtvogterkursus. Således er der sparet 70 kilo på den nye udgave af Gallordo LP 570-4 Superleggera i forhold til forgængeren. Dermed er vægten bragt ned på 1.340 kilo til gavn for brændstofforbruget, som er reduceret med 20 pct.

Alligevel er effekten i V10-motoren øget med 10 hk til 570 hk. Den 5,2 liter store motor giver bilen en topfart på 325 km/t, og 0-100 km/t klares på 3,4 sekunder.

Efter forsøg i vindtunnel er bilen blevet aerodynamisk finpudset med bl.a. en ny kofanger og nye luftindtag, ligesom bunden er helt flad til gavn for passagen af luft.

Tv: Se den nye øko-Porsche

Læs også: Porsche klar med nye udgaver af Panamera

Nyhed: Få en tur i en supersportsvogn

19-05-2011: Det bedste fra Porsche, Lamborghini og Ferrari er klar til at give ture ved Sportscar Event. Læs artikel

Test af Tesla Roadster, Porsche Boxster

20-10-2009: Kan en eldrevet Tesla Roadster køre lige op med en Porsche Boxster? Vi drog ud for at fi nde svaret - og blev overraskede. Læs artikel

Nyhed: Vild præsentation af voldsom bil

14-12-2013: Hangarskibet Nave Cavour var rammen, da Lamborghini præsenterede Veneno Roadster, der koster 24,6 millioner kr. - før afgifter. Læs artikel

Test af Porsche 911 Turbo

04-09-2013: Premiere: Den klassiske Porsche 911 turbo er tilbage med frygtindgydende præstationer. Bilen når 200 km/t på blot 10,3 sekunder og stopper først ved 318 km/t i topversionen, S, med 560 hestekræfter. Læs artikel

Test: Porsche med jættekræfter

03-01-2013: Ny Porsche Cayenne S Diesel har med sine 382 hk bilverdenens stærkeste dieselmotor . Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...