Anmeldelse:
Anmeldelse: 6 out of 6
Find mere om:
Test af Seat Leon Cupra R | bil.guide.dk

Test: Spansk stjerneskud fra Seat

Der er tæt kamp blandt de hårdkogte GTI'er. Fra Spanien kommer udfordreren Cupra R.

Hvis jeg havde seks stjerner i lommen, ville jeg give dem alle seks til testbilen her, den nye Seat Leon Cupra R. 6 ud af 6. Det er kun sjældent, vi ruller denne karakter ud. Fordi 6 ud af 6 jo udtrykker det ypperlige, det bedste af det bedste. Og i det begreb ligger selvfølgelig, at kun få, ja, nærmest kun én kan få den karakter. Men blandt de hårdkogte GTI'er er der ingen tvivl: topkarakter til Seat Leon Cupra R.

Det er ellers noget af et felt, den røde GTI fra Spanien stiller op i. Det flyver med karakterfaste GTI'er på alle sider af bilen: F.eks. har Ford Focus RS mere effekt, Volkswagen Golf R har træk på alle fire hjul, Evo fra Mitsubishi Lancer Ralliart lokker med duft og magi. Og Volkswagen Golf GTI byder på den ubestridte kvalitetsudstråling.

Midt i GTI-orkanens øje holder så bilen her, Seat Leon Cupra R, med disse nøgletal: 270 hk, 6,1 sek., 445.000 kr. Alle tre tal af de hårde, der hver især er med til at føre den frem i feltet. Men det, der for alvor gør den til en vinder, udtrykkes ikke i tal: nemlig køreglæden. Den er berusende.

Fætter til klassens duks

Seat Leon Cupra R rent teknisk. Seat og Volkswagen er jo fætre, eller halvbrødre, om man vil. Begge er bilfirmaer i VW Group, der jo også ejer bl.a. Skoda og Audi. Og fælles brug af platforme, affjedring, motorer og mere endnu er udbredt i den familie. Således er Seat Leon og Volkswagen Golf teknisk ens.

Og det gælder også flere af de hurtigste udgaver af begge biler. Således er Leon Cupra R samme bil som en Golf GTI - bare pumpet op med endnu mere effekt, nemlig fra 210 hk til 270.

Ens er også de to bilers transmission, ligesom begge er forhjulstrukne. Men med sine 270 hk skal Cupra R snarere holdes op mod den hurtige Golf-model med ”R”. Effekten her er 265 hk - men Golf R har permanent firehjulstræk og er i realiteten tættere på en Audi S3.

Der er risiko for, at forvirringen bliver total, hvis vi fortsætter med stamtræet. Så lad os vende os mod testbilen her, den røde Seat Leon Cupra R med meget rød lak og enorme 18”-hjul.

Tændingsnøgle fat. Åbn venstre dør. Ind, nej, ned i førersædet. For man sidder lavt her. Og rattet kan justeres, så man griber forholdsvist højt - og husk så at køre sædet så tæt på, at vinklen ved albuerne er knap 90 grader. Mærk så, at rattet er dejligt fedt. Det er ikke videre smukt designet - den flade bund er bare mode og gimmick - men skidt. Det, der tæller her, er rattets næsten lodrette vinkel, dets diameter og selve ratkransens tykkelse.

Det dur, dette her. Rat og sæder. Og lad mig lige tilføje: gearskiftet. Forudsætningerne for at køre godt er på plads.

Så gælder det om at få ild i motoren. Vel er 270 hk en stor effekt i en bil af denne type. Men et vulkanudbrud er 270 hk jo ikke - så motoren starter med en inspirerende lyd, uden at nogen bliver bange. Og så er det af sted.

Oplevelserne står i kø

Et det indstyringen? Er det speeder-responsen? Eller bare den rå acceleration? Eller er det, at man bare kan skifte gear så herrehurtigt?

Køreoplevelserne står i kø, når man er bag rattet i den røde GTI fra Spanien. Første og stærkeste indtryk er måske motorens lyd. Den snerrer og brøler - og en 2-liters 4-cylindret rækkemotor, der laver 270 hk, lyder altid godt. Cupra R er ingen undtagelse. Effekt, lyd, gearskifte - alt det sættes sammen til en effektiv omgang kørelir.

Og det lirede holder ikke op, når vejen begynder at sno sig. Hjulene er store, affjedringen er hård, krængningen er begrænset - de tre størrelser må nødvendigvis ende med køredynamik.

En forholdsvis billig ”hot hatch”

Ford og især Volkswagen producerer de hurtige ”hot hatches”, der ikke gør det let at være en rød effekt-GTI fra Spanien. Med 305 hk har Ford Focus RS mere effekt end Cupra R. Og der er sikkert mange discipliner, Ford'en klarer hurtigere. Men oplevelsen af fart og især lyden ? begge dele opleves faktisk federe i den spanske raket. Og på ét område er forskellen umiskendelig til Cupra R's fordel - prisen. Ford Focus RS koster i runde tal 575.000 kr., mens Cupra R koster 430.000 kr. Der er altså en hel Ford Fiesta eller Seat Ibiza til forskel - eller adskillige ferierejser til Californien, Borneo eller den afrikanske savanne. Derfor står det 1-0 til Seat i denne kamp.

Fra Volkswagen kommer Golf R farende - med 270 hk og firehjulstræk mod Seats 265 hk og forhjulstræk. Golf er hurtig på f.eks. 0-100 km/t., den har i mange kredse mere image - men i Seat oplever man at køre med stort K, mens Golf'en er så komfortabel og effektiv til at overføre effekten fra krumtap til aksel, at det hele føles mindre intenst fra pladsen bag Golf-rattet. Og også her er prisforskellen afgørende: Golf R koster 200.000 kr. mere end Cupra R. Derfor fører Cupra R også 1-0 over Golf R.

Sidste direkte konkurrent er Volkswagen Golf GTI. De to koster omtrent det samme, nemlig 443.000 mod 445.000 kr. i Golf'ens favør. Men der er ikke så lidt mere ”racy feeling” i den spanske version af Golf GTI. Derfor er Cupra R som GTI betragtet et pænt stykke foran Golf GTI. Derfor atter 1-0 til spanieren.

Alt i alt: der er intet, der her og nu kan hamle op med Seat Cupra R.

Plus:

  • ”Racy” udstråling
  • Skarp styring
  • Hurtigt gearskifte
  • Pris

Minus

  • ”Billigt” rat
  • Lydniveau

Læs også: Volkswagens Swing King

Seat Leon Cupra R - teknikken

Type: 4-5-personers hatchback, frontmotor, forhjulstræk
Motor: 4-cyl. rækkemotor, turbo
Slagvolumen: 2,0 liter
Effekt: 265 hk ved 6.000 o/min.
Moment: 350 Nm ved 2.500 - 5.000 o/min.
0-100 km/t.: 6,1 sek.
Topfart: 250 km/t.
Forbrug ifølge EU-mix: 12,3 km/l
CO2-udslip: 190 g/km
Pris: 429.900 kr.

Seat Leon Cupra R - helt kort

Leon-serien er Seats biler i Golf-klassen - ja, mere end det, i kraft af det fælles ejerskab mellem Seat og Volkswagen er store dele af teknikken i en Leon lig med teknikken i Golf, herunder platform, affjedring og motorer. Leon fås med et bredt udvalg af 4-cylindrede motorer på benzin og diesel. Her kører vi den hurtigste af dem alle, Cupra R, der på mange måder er en Golf GTI.

Nyhed: Porsche: Fremtidens åbne sportsvogn

03-03-2010: 918 Spyder er Porsches bud på fremtidens åbne sportsvogn. Der satses nu på hybridbiler. Læs artikel

Test af Seat Leon Cupra R

29-04-2010: Seat Leon Cupra R med 265 hk er en hudløs og kontant oplevelse. Den bil burde have ring i næsen Læs artikel

Nyhed: Ny dansk sportsvogn på vej

23-02-2016: Bilproduktion: Syddansk firma på vej med sportsvognsmærket Agile, der vil lancere den første model i 2017. Læs artikel

Nyhed: VW viser ny toplimousine

04-05-2015: Nyt stiligt VW-koncept antyder den næste Phaeton og fremtidens VW-design. Men den store limousine kommer måske kun i Kina. Læs artikel

Nyhed: Sportslig sedan fra Seat

14-09-2011: Med konceptbilen IBL går Seat en størrelse op og nærmer sig en bil som Skoda Superb. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...