Find mere om:
Renaults nye dieselmotor imponerer | bil.guide.dk

Renaults nye dieselmotor imponerer

Teknikken er hentet fra Formel 1 sporten. Dermed går downsizing og sport hånd i hånd.

Jagten på længere på literen betyder ikke, at bilernes motorer bliver dårligere eller opleves mere kedelige af personen bag speeder og rat. Et godt eksempel er Renaults nye avancerede dieselmotor. Den er kun på 1,6 liter, men er proppet til bristepunktet med avancerede løsninger, der er hentet fra Renaults erfaringer med at bygge F1-motorer.

Det giver en motor, der leverer 320 Nm og 130 hestekræfter. Med motoren tager Renault et skridt op i motorernes superliga, hvor BMW i 2 liters verdenen regerer med en litereffekt på 93,5 hk fra deres diesel på 2,0 liter, der kaster 187 hestekræfter af sig. Renaults litereffekt er 81,3 hk.

Den nye 1,6’er sender den nuværende 1,9 på pension, og dermed er Renault i stand til at præstere øjeblikkets laveste forbrug blandt alle 7 personers MPV biler. Med et blandet forbrug på 22,7 km/l udleder den blot 115 gram pr. km. i Renault Scenic, hvor den nuværende 1,9 Dci præsterer et blandet forbrug på 18,2 km/l.

I første omgang introduceres den udelukkende til Scenic og Grand Scenic, men vil i begyndelsen af 2012 også blive leveret til Megane-serien.

Her vil brændstofforbruget være yderligere forbedret, da Renault Megane er lettere og har en mindre luftmodstand, end Scenic/Grand Scenic.

Støjsvag og kraftig

Oplevelsen af den nye maskine er overbevisende. Ved driftsvarm motor er det næsten ikke til at høre, at der er tale om dieseldrift, og kun hvis man fristes til at lade motoren nærme sig 4500-5000 omdrejninger, kvitteres der med let dieselbrummen. Mest imponerende er evnen til at tage omdrejninger let og ubesværet, og i brugsområdet trækker motoren formidabelt og magtfuldt.

I forhold til den gamle 1,9 maskine, er antallet af dele reduceret, og det skulle efter Renaults beregninger resultere i, at vedligeholdelsesudgifterne er reduceret med omkring 20-35 procent. Endnu kan maskinen kun leveres med manuel 6-trins gearkasse, idet momentet er for massivt til Renaults forholdsvis nye dobbeltkoblingsgearkasse.

Eneste 7-personers i klasse A

Den nye motor yder samme antal hestekræfter som 1,9 Dci, men gør det med 20 procent lavere brændstofforbrug, hvilket betyder 30 gram lavere Co2 udslip pr. km.

Det gør Renault Grand Scenic med 1,6 Dci motoren den eneste 7-personers diesel i segmentet, der er placeret i energiklasse A.

Herhjemme betyder det, at den har fået et forbrugsfradrag på 26.800 kroner mod kun 8800 kroner på den motor den afløser.

Det danske afgiftssystem gør således, at Renault Danmark kan tilbyde motoren til samme pris som 1,9 Dci, hvor den eksempelvis i Sverige er blevet væsentligt dyrere. Dermed er merprisen i forhold til en Renault Megane med 1,5 liters diesel og 110 hk ca. 22.000 kroner.

Det lave brændstofforbrug er blandt andet opnået ved, at bilen er udstyret med Stop-Start funktion.

Motoren er udviklet i fællesskab med Nissan, men Renault er først med at bruge maskinen, og først om godt og vel et år kan forbrugerne købe Nissan-biler med den lækre dieselmotor.

1.6 dCi Energy 130

Overblik:

  • 1.6 dCi Energy 130
  • Cylindervolumen: 1,598 cm3
  • Cylinderdiameter slaglængde: (mm) 80 x 79.5
  • Antal cylinder/ventiler: 4/16
  • Kompression: 15.4:1
  • Max effekt: 96kW (130hk) v. 4,000 o/m
  • Max drejningsmoment: 320Nm fra 1,750 o/m. Modeller med 1,6 dCi 130 Scénic og Grand Scénic. Vil også blive lanceret i det øvrige Megane program i 2012.
  • Forbrug v blandet kørsel: 4,4 l/100km – 22.7 km/l. CO2-emission: g/km115g/km Renault Scenic og Grand Scenic vil allerede nu kunnen bestilles med den nye 1.6 liters motor.

Priseksempler:

  • Renault Scenic 1.6 Dci Expression: 300.100 kr.
  • Renault Grand Scenic 1.6 Dci Expression: 310.500 kr. - 5 sæder.
  • Renault Grand Scenic 1.6 Dci Expression: 320.499 kr. - 7 sæder

Guide: Hvad laver motoren i bagagerummet?

29-10-2014: Den nye Renault Twingo genopliver en gammeldags måde at konstruere biler på – at placere motoren ude bagved. Men Twingo er langtfra den første. Her tager vi gensynet med en række af de berømte hækmotorbiler – og funderer over, hvad motoren egentlig laver i bagagerummet. Læs artikel

Test: Ny Twingo – fræk og flabet

20-10-2014: Lidt frækkere set udefra. Ikke så lidt mere funky indvendig. Men det, der for alvor adskiller den nye Renault Twingo fra de andre bittesmå, kan man slet ikke se – nemlig, at motoren ligger i bagagerummet. Men er design som Porsche 911 overhovedet nogen fordel? Læs artikel

Nyhed: En pumpet Twingo står på spring

26-08-2014: Den kommende Renault Twingo er ikke engang lanceret, før rygterne om en kommende hurtigversion begynder at løbe. Læs artikel

Test af Renault Clio R.S. 200

28-05-2013: Premiere: Renault Clio RS er en af GTI-klassens sjoveste biler lige nu. Læs artikel

Nyhed: Renault genopliver den fineste

21-10-2012: En af de biler, som vi virkelig husker, er den lille, blå, næsten smukke Renault Alpine. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...