Find mere om:
Nyhed: Firehjulsstyring – mere sikkerhed | bil.guide.dk

Nyhed: Firehjulsstyring – mere sikkerhed

Både for- og baghjul drejer på den nye Renault Mégane GT.

Renault Mégane GT kan dreje med alle fire hjul. De forreste præcist som alle andre biler. Men også baghjulene drejer! Op til 60 km/t drejer baghjulene en anelse den modsatte vej af forhjulene – og så drejer bilen hurtigere og skarpere end andre biler. Og over 60 km/t. – her drejer baghjulene en anelse til samme side som forhjulene, og så er bilen pludseligt mere stabil.

Alt andet lige kan Mégane GT køre hurtigere i sving, men nok så vigtigt: Den nye franskmand kan klare at undvige med højere hastighed. Og på toppen af det har den så ESP-systemet, der gør det yderligere sikrere at undvige.

Bilen, der mangler et bogstav

Så lettere at køre rundt i bytrafikken. Og sikrere, hvis det skal undviges. Plus altså lidt højere svinghastighed. Det er det, vi oplever i testen her.

Firehjulsstyring

I en anden Renault med tilsvarende firehjulsstyring, nemlig den nye, passatstore Renault Talisman, har vi gennemført et forsøg, der viser sikkerheden. Altså direkte sammenligning: Talisman med tohjulsstyring præcist som alle andre biler mod Talisman med firehjulsstyring.

Simpel øvelse: hen til en stak kegler med 60 i timen og så: undvige med foden fra speederen. Et præcist spejl af, hvad der kan ske ude i virkeligheden, hvis lastvognen foran knalder bremsen i eller traktoren ikke fra en sidevej ikke holder tilbage.

Uden at måle hastigheden på den sidste decimal er forskellen tydelig: I Talisman 4Control er det meget lettere for køreren at bevæge bilen over i den modsatte vejbane og tilbage igen. Vi sammenligner med 60 km i timen, og her skrider ingen af de to biler dog ud eller spinner rundt.

Men at det er langt lettere at gøre øvelsen i bilen med firehjulsstyring er tydeligt. Og når det er lettere kan flere gøre det – det er lig med større aktiv sikkerhed.

Hvis hastigheden hen mod lastbilen – nej, det var jo heldigvis kun kegler – var højere, måske 80 km/t., ville vi efter al sandsynlighed tillige kunne konstatere, at bilen med styring også på baghjulene kunne klare at undvige med højere hastighed.

Firehjulsstyring eller 4Control som franskmændene siger, er standardudstyr på Mégane GT, mens systemet er ekstraudstyr på Talisman.

Guide: Pas på, der kommer en sms

24-12-2012: Stadig mere multimedieteknologi distraherer bag rattet. Det stiller større krav til selvdisciplin. Læs artikel

Test af Renault R&Go - multimediesystem

24-10-2014: Renault R&Go gør din smartphone til et multimediesystem. Det har både plusser og minusser. Læs artikel

Nyhed: Bil og smartphone smelter sammen

24-12-2012: Ny teknologi forener din smartphone med storskærm i bilen. Det giver nye muligheder. Læs artikel

Nyhed: Clio får pudret næsen

19-06-2016: Ændret front samt nyt interiør, infotainment og nye motorer til faceliftet Renault Clio. Læs artikel

Nyhed: Ny type autostole er mere sikre

11-06-2016: Skrappere krav og ny standard løfter overliggeren for børnesikkerheden i autostole. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...