Anmeldelse:
Anmeldelse: 4 out of 6
Find mere om:
Test: De store SUV'er er genopstået | bil.guide.dk

Test: De store SUV'er er genopstået

De store SUV’er gennemgik en nærdødsoplevelse i kølvandet på den internationale finanskrise i ’08. Nu er de tilbage – og mere efterstræbte end nogensinde. Vi sammenligner tre af de dyreste, hurtigste og bedste: BMW, Porsche og Range Rover på diesel.

SUV
BMW X5
BMW

SUV
Porsche Cayenne
Porsche

SUV
Range Rover Sport 3,0 SD HSE Dynamic
Land Rover

Det er et vildt eventyr – beretningen om SUV’erne. Første SUV var dybest set Jeepen, den berømte bil fra Anden Verdenskrig. Mange år senere blev biltypen populær under navnet off-roader – i 80’erne var den en primitiv firehjulstrækker. Så gik der mere og mere asfalt i den, og med den mode fulgte større biler og endnu større motorer. Så da den internationale finanskrise ramte kloden i 2008, blev de store SUV’er pludselig selve symbolet på et alt for stort energiforbrug – det var dengang, da ejere af for eksempel Porsche Cayenne kunne opleve at få bilen piften natten over.

Verden en bloc vendte sig mod benzinslugerne. Og for en stund så SUV’en død ud.

Men rundt om på bilfabrikkernes analyseafdelinger havde de alligevel en fornemmelse af, at vi faktisk godt kunne lide det der cowboy-look eller drømmen om engang at eje et gods. Eller i det mindste bare at gå på jagt om efteråret.

Så ingeniørerne fik til opgave at genføde den store SUV – men altså i en udgave, der brugte dramatisk mindre brændstof. De fleste udviklingsafdelinger kom frem med samme løsning: karrosserier i samme stil, men med mindre, meget mindre dieselmotorer i stedet for store benzinere. Og blandt de mindre SUV’er med yderligere et teknisk spare på brændstoffet-trick: At koble to trækkende hjul fra, så firehjulstrækkeren dybest set blot var en forhjulstrækker.

Og tricket lykkedes. Den købte kunderne. Glemt var modvinden, ikke flere piftede SUV’er. Og i dag er forskellige størrelser og forskellige typer SUV’er den mest voksende biltype i vores del af verden.

10 nye SUV'er på vej

De nyeste store

Derfor pibler nye SUV’er frem: fra små Peugeot 2008 og Renault Captur over den kommende BMW X4 til SUV’er i upper class. Således har Bentley for kort tid siden vist de første officielle billeder af deres kommende superduper luksus-SUV.

Så mens vi venter på Bentleys SUV og lidt senere på en Rolls-Royce SUV, som rygtet hvisker om, stiller vi skarpt på tre af de indtil nu største, hurtigste og mest luksuriøse: hurtigtgående SUV’er fra BMW, Porsche og Range Rover. Fordi netop disse tre bilmærker har de nyeste og bedste af slagsen.

Blandt de mange varianter hos alle tre gør vi holdt ved dieseludgaverne. Dels fordi netop dette brændstof er den vigtigste grund til, at de store høje overlevede stormvejret i 2008, dels fordi netop versionerne med diesel passer bedst til de danske priser.

Klar til start er den helt nye BMW X5 – her med den 3-liters række-6’er med 258 hk. I midten holder Porsche Cayenne med mærkets ligeledes 3-liters, ligeledes 6-cylindrede motor, men her samlet i et V. 245 hk yder testbilen fra Stuttgart. Og fra England kommer testens tredje luksus-SUV: Range Rover Sport med – ja, endnu en gang en 3-liters 6-cyindret motor, denne med 292 hk. Fra-priserne er: BMW fra 1,25 mio. kr., Porsche fra 1,3 mio. kr. og Range Rover fra 1,6 mio. kr.

På sporet af den bedste SUV

BMW X5: langt på literen

  • Kommentar: Den er feltets billigste, den er feltets hurtigste – det er to stærke kort for den nye X5. Imidlertid stjæler slappe køreegenskaber på asfalten X5’s mulighed for at score lige så mange stjerner som sammenligningens vinder, Porsche Cayenne.

Plus

  • Præstationer
  • Forbrug
  • Pris i sammenligningen

Minus

  • Køredynamik

Over 16 kilometer på en liter diesel – og det i en bil, der vejer pænt over to tons og virker stor som en lade, når den dukker op i bakspejlet. Den nye X5’er scorer især sine point på testens mest moderne motor.

B971162048Z.1_20140730172025_000+G1SEDJH5.1-0.jpg

Med det store benzinforbrug og CO2-udslip, der sendte luksus-SUV’erne ud i 2008, in mente, har BMW i den grad gjort noget ved med den nyeste X5-generation. Især med diesel-versionerne, her i sammenligningen den 6-cylindrede 3-liters række-diesel med 258 hk.

B971162048Z.1_20140730172025_000+G1SEDJLF.1-0.jpg

B971162048Z.1_20140730172025_000+G1SEDJM2.1-0.jpg

Et hurtigt vue hen over tallene placerer den nye X5 bedst og efterlader Cayenne og RR Sport i slipstrømmen. Først og fremmest går BMW’en godt og vel 16 km på en liter diesel, mens de to andre er afgørende bagud med et forbrug svarende til henholdsvis 13,5 og 13,3 km/l. CO2-udslippene viser det samme: BMW har et udslip på 162 g/km, Porsche 192 g/km og RR Sport 199 g/km. Så er BMW’s førsteplads i denne afgørende disciplin gjort klar. Og overraskende nok er X5 også hurtigst i både 0-100 km/t. og topfart.

Forklaringen er ikke svær at få øje på: BMW X5 vejer omtrent 100 kg mindre end RR Sport. Til gengæld er den lidt tungere end Cayenne, der til gengæld yder noget mindre. Derfor er den lettere Porsche alligevel ikke let nok til at springe fra en BMW i en 0-100-sprint.

Alligevel er 2014-udgaven af BMW X5 aldrig i nærheden af en sejr i denne sammenligning. Den bliver både overhalet inden- og udenom af Porsche på asfalten og af Range Roveren i terrænet.

BMW X5 bygges på tyskernes Spartenburg-fabrik i South Carolina i USA – og dette med amerikansk cruising-luksus fornægter sig aldrig. X5 med 3-liter-diesel under frontklappen er en udpræget cruiser – tilbagelænet og afslappet i enhver bevægelse. Med dybe, lækre sæder og på kanten af tyst. Ikke skyggen af en diesel-vibration, bare power nok til enhver tid – understreget af tyskernes direkte lækre 8-trins automatgearkasse.

Men når det så kommer et sving. Ohh. Her holder køreglæden op.

At X5 har det bedst på en lang, lige asfalt-strækning understreges igen, hvis man bevæger sig ud i terrænet. Ikke at den er dårlig her, men den amerikanske tysker kan ikke hamle op med sammenligningens tyske tysker og engelske englænder, når der er løst grus eller vådt pløre under dækkene.

BMW X6 i anden potens

Porsche Cayenne – testens vinder

  • Kommentar: På mange måder er Cayenne med denne diesel den bedste luksus-SUV – men et forbrug væsentligt større end BMW stjæler den sjette stjerne.

Plus

  • Køreegenskaber på asfalt
  • Terrænegenskaber
  • Pris i forhold til BMW

Minus

  • Forbrug og udslip

Porsche vil bygge de mest sporty biler i deres respektive klasser – og det lykkes som oftest. I tilfældet Cayenne er der slet ingen tvivl; hvis nogen SUV overhovedet kan køre dynamisk, er det bilen fra Stuttgart.

B971162048Z.1_20140730172025_000+GG2EJKKT.1-0.jpg

Kan man forestille sig en stor SUV direkte kaste sig ind i sving? Og på vej ud opføre sig som en speedway-kører med bagenden hængende ude i en grovkornet power-overstyring? Med dækrøgen hængende i de to bageste skærmkasser?

B971162048Z.1_20140730172025_000+GG2EJKL1.2-0.jpg

Nej, egentlig ikke. Ikke desto mindre. Det er den stil, som den nyeste Porsche Cayenne – den fra 2011 – præsterer, hvis køreren er i legehumør.

Sammenligningen her med Cayenne oppe imod BMW X5 og Range Rover Sport efterlader ingen tvivl: Når det handler om at opføre sig sporty på asfalten, er der ingen foran, ingen ved siden af og faktisk heller ingen lige bag Cayenne. Køredynamik er dens kongerige.

OK, en Cayenne – end ikke på de største hjul og med undervognen klikket i mest mulig sport – styrer på ingen måde som en flad 911’er og heller ikke som en Panamera, men i sammenligning med alle andre SUV’er er den en rendyrket sportsvogn.

Overraskende nok er Cayenne særdeles adræt i terrænet, og den klatrer effektivt. Forklaringen er først og fremmest firehjulstrækket, der er en forudsætning, når terrænet spidser til. Dernæst avancerede differentialer og elektronik, der sender kræfterne ud til de hjul, der kan stå fast – og holder dem tilbage fra de hjul, der bare fedter rundt.

Det er ikke mange år siden, at de færreste havde fantasi til at tænke på en Porsche med dieselmotor. Men det var altså dengang i 00’erne; det virker som en evighed siden. Nu er Cayenne på netop diesel den bedste SUV.

Men for pokker – Cayenne får alligevel bank på fart- og forbrugstallene af den endnu nyere BMW. Men det varer altså kun, lige til vejen drejer. Endvidere er merprisen på 75.000 kr. over X5 overraskende lav. Ligesom der er langt fra Porsches 1,30 op til RR Sports 1,625 mio. kr. Så er der en ny konge af SUV’erne

RR Sport – den lækre klatrer

Kommentar: RR Sport er for stor og tung, den bruger for meget diesel, og så er den alt for dyr. Faktisk var englænderen på vej til at score tre stjerner, men dens præstationer i terrænet sikrer trods alt fire stjerner.

Plus

  • Komfort
  • Cruising
  • Terræn-egenskaber

Minus

  • Køredynamik
  • Pris

Så megen luksus, så tilbagelænet cruising – men til en pris, der er 400.000 kr. højere end BMW’en og 325.000 kr. højere end Porschen. RR Sport er slet og ret for dyr.

B971162048Z.1_20140730172025_000+G1SEDJI1.1-0.jpg

Range Rover gennemgår de store ændringer disse år. Første hul gennem den gamle SUV-mur slog Evoque fra 2011. Pludselig blev det bevist, at en SUV kan se forførende godt ud. Dernæst fulgte den helt fornyede Range Rover uden videre navn – her blev Evoques elegante linjer kombineret med den klassiske Range Rover-form som en skotøjsæske. Umiddelbart lyder det ikke muligt – men det er det. Og senest er så den udvidede version kommet, nu med navnet Range Rover Sport. Stor og elegant. Tilsat en snært af smart.

B971162048Z.1_20140730172025_000+GG2EJKKN.1-0.jpg

Englænderne er meget stolte over bilens forbrug og dermed CO2-udslip, der her i den 3-liters dieselversion lige kravler over 13 km/l og lige under 200 g/km. Men det gør den kun lige en anelse bedre end Cayenne og slet ikke så godt i forhold til BMW.

Afgørende ændring i 2014 RR Sport sammenlignet med tidligere er det store brug af aluminium – det har faktisk slanket nyeste generation RR Sport i forhold til den tidligere med godt og vel 400 kg.

RR Sport stikker af fra de to andre på to områder: Først og fremmest er bilen næsten storladen. Og hvis man ikke har fået øje på det på vej hen til den, opdager man det, når man stiger ind – eller retter op i bilen.

Dernæst er RR Sport slet og ret lækker. Stærk stil i kabinen med godt med læder. Dernæst sætter man sig som kører til rette i et imponerende cockpit med et stort, lige tilpas tykt rat lige i hjertet.

Et kort tryk på startknappen og et spand af veldresserede dieselheste vækkes til live. Blød lyd derudefra – med et tilpas snert, når speederen lige røres.

Derude, hvor km efter km løber ind under forreste kofanger, er motoren altid rigelig. Fortsat med en på én gang blød og kraftfuld lyd – og hele tiden med masser af kræfter. RR Sport har da også både testens største effekt og højeste moment.

Derfor er overbevisende højfarts-cruising da også lige en lækkerbisken for testens englænder. Men når så vejen drejer: Her er samme problem som i BMW X5. I denne sammenhæng er RR Sport alt for høj. Så megen frihøjde og så høje dæk kan ikke kombineres med køreegenskaber, der på nogen måde kan kaldes dynamiske.

Range Rover Evoque er designersnit med terrængear

Til gengæld er både stor frihøjde og høje dæk med til at sikre stærke egenskaber i terrænet. Det er ikke for ingenting, at der ikke er langt hverken teknisk, eller hvad navn angår, fra Range Rover til Land Rover, der jo stadig er det mest effektive bilmærke i gummistøvler.

Læser du med fra mobilen, kan du se flere billeder her.

BMW X5

  • Den store SUV fra BMW hedder X5, netop lanceret som tredje generation. Næsten altid med firehjulstræk, dog findes der én version med træk på bare to hjul. To benzin- og i alt fem dieselmotorer med både fire, seks og otte cylindre. X5 fås fra 1,11 mio. kr. for seriens ”lille” sDrive 25d, der som den eneste i serien har tohjulstræk, billigste med træk i alle hjørner er xDrive 25d til 1,17 mio. kr.

BMW X5 xDrive 30d – teknikken

  • Type: 5-personers SUV, frontmotor, firehjulstræk.
  • Motor: 6-cyl. R-diesel, 3,0 liter, 258 hk ved 4.000 o/min., 560 Nm ved 1.500-3.000 o/min.
  • Forbrug if. EU-norm: 16,1 km/l.
  • CO2-udslip: 162 g/km.
  • Præstationer: 0-100 km/t.: 6,9 sek. Topfart: 230 km/t.
  • Pris: 1.223.700 kr. Som van: 704.476 kr.

Porsche Cayenne

  • Cayenne var den første SUV fra Porsche. Af en stor SUV at være med et forholdsvist kompakt karrosseri. Findes udelukkende med firehjulstræk. Findes med benzin fra 300 hk og med diesel fra 245 hk. Billigste Cayenne koster fra 1,23 mio. kr. på hvide plader og fra godt 600.000 kr. som van.

Porsche Cayenne Diesel – teknikken

  • Type: 5-personers SUV, frontmotor, firehjulstræk.
  • Motor: 6-cyl. V-diesel, 3,0 liter, 245 hk ved 4.000 o/min., 550 Nm ved 2.000 o/min.
  • Forbrug ifl EU-norm: 13,5 km/l.
  • CO2-udslip: 192 g/km.
  • Præstationer: 0-100 km/t.: 7,8 sek. Topfart: 218 km/t.
  • Pris: 1.304.432 kr. Som van: 788.552 kr.

Range Rover Sport

  • Den helt store i modelprogrammet er Range Rover Sport, der er samme bil som Range Rover uden videre navn – i Sport-udgaven dog med plads til op til syv personer. Samtlige RR Sport har firehjulstræk. Findes med to benzinmotorer og tre på diesel. Billigste er en diesel: Fra 1,23 mio. kr. 5.000 kr. mere koster billigste RR Sport på benzin.

Range Rover Sport 3,0 SD HSE Dynamic – teknikken

  • Type: 5-personers SUV, frontmotor, firehjulstræk.
  • Motor: 6-cyl. V-diesel, 3,0 liter, 292 hk ved 4.000 o/min., 600 Nm ved 2.000 o/min.
  • Forbrug if. EU-norm: 13,3 km/l.
  • CO2-udslip: 199 g/km.
  • Præstationer: 0-100 km/t.: 7,2 sek. Topfart: 210 km/t.
  • Pris: 1.628.000 kr. Som van: 925.079 kr.

Test af Porsche Macan S diesel

15-03-2014: Premiere: Den nye skovmands-Porsche er i fuldendt balance på asfalt og tygger sig gennem det meste offroad. Men interiøret skuffer med gamle løsninger og et inferno af knapper. Læs artikel

Test af BMW X6 xDrive 30 d

26-05-2015: Test: Den nye BMW X6 er blevet lidt mindre monumental, men er fortsat en ordentlig bamse i trafikken. Læs artikel

Test af Range Rover Evoque

19-07-2014: Den femdørs Range Rover Evoque holder stilen med ny nitrins automatgearkasse. Læs artikel

Test af Jeep Grand Cherokee, Range Rover Sport

10-05-2014: Biltest: Range Rover Sport og Jeep Grand Cherokee er to vidt forskellige bud i SUV-bilernes superliga. Begge er de kompetente alternativer til konkurrenter fra Audi, BMW og Mercedes. Læs artikel

Test af BMW X5

21-03-2014: Test: Helt ny BMW X5 ligner sig selv, og er nærmest perfekt konstrueret, men den har mistet noget af forgængerens karisma. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...