Anmeldelse:
Anmeldelse: 3 out of 6
Find mere om:
Test af Honda HR-V 1,5 Elegance | bil.guide.dk

Test af Honda HR-V 1,5 Elegance

Honda HR-V dumper ned i en klasse med benhårde konkurrenter. HR-V er fantastisk rummelig, men motor og betjening skuffer.

Suv
Honda HR-V 1,5 Elegance
Honda

Lad os begynde med det positive ved Honda HR-V, der netop har ramt en bilklasse, som danskerne bare elsker, og hvor Nissan Qashqai sætter standarden og har gjort det længe.

Her dumper den genfødte HR-V ned som et alternativ, der byder på en imponerende rummelighed og det endda til trods for, at den nærmest ligner en coupé frem for en firkantet SUV.

B972162243Z.1_20151214115643_000+GQ0PPNJP.2-0.png

I virkeligheden var Honda HR-V måske før sin tid. Da fabrikken lancerede den første generation i 1999, var bilkøberne ikke helt klar til de kompakte crossover-typer, og Hondas mellemting mellem en stationcar og en hatchback blev aldrig nogen succes.

Men siden er biltypen blevet en eftertragtet størrelse.

Testbilen er en HR-V 1,5 Elegance til 283.000 kr. ekskl. leveringsomkostninger.

Målt på størrelse er bilen mest som i klassen under Qashqai, så derfor må vi bøje os i støvet over bagsædet, der ganske enkelt er imponerende rummeligt, og som også på vanlig Honda-vis går at folde frem, så der åbner sig et dybt rum, hvor der kan stå en cykel eller et mindre køleskab.

B972162243Z.1_20151214115643_000+GQ0PPNJO.2-0.jpg

Med bagsædet i brug sluger HR-V 470 liter med en åbning på over en meter og samtidig med god højde, og med sæderne lagt ned er der en plan flade på op til 185 cm. Hemmeligheden er en brændstoftank, der ligger under forsædet, hvor den frigør plads.

Med andre ord er HR-V en bil, der ligner en coupé, men er praktisk som en stor stationcar eller MPV.

Instrumentering lidt bøvlet

Honda har en tradition for særpræget instrumentering med fokus på sport og flere lag af informationer, men i HR-V forsøger man sig med et mere moderne layout med skærme, men i praksis er betjeningen ikke nem.

Honda har valgt at sprede betjeningen af bilen ud på tre skærme, der ikke snakker sammen, og her er vi ved betjeningens akilleshæl.

B972162243Z.1_20151214115643_000+GQ0PPN48.2-0.jpg

B972162243Z.1_20151214115643_000+G2HPQH8S.2-0.jpg

I midten nederst sidder en stor, lækker skærm, hvor man via touch betjener klima og intet andet.

Skærmen er flot, men afløser blot knapper, og det virker lidt overkill, for lige over sidder endnu en skærm, som gør det ud for bilens centrale. Her er der et hav af indstillinger, men det kan undre, at skærmen ikke registrerer, at bilen holder helt stille. Først når håndbremsen er trukket, er der adgang til dybe menuer, og det er bøvlet i det daglige.

Klassisk Honda på svær opgave

Responsen fra skærmen var træg i testbilen, og det er ikke praktisk, at indstillinger af bilens sikkerhedssystemer sker fra en tredje lille, rund skærm/display ved siden af speedometeret.

Her kan man via endeløse tryk på knapper på rattet komme ind i forskellige menuer for skiltegenkendelse og sen/tidlig advarsel i forbindelse med nødbremsesystemet, City Safety. Den slags hører hjemme på den centrale skærm, kære Honda. I instrumenteringen savnes også et digitalt speedometer.

B972162243Z.1_20151214115643_000+GQ0PPNJS.2-0.jpg

Er vinduet åbent?

Honda er svag på motorer, forstået på den måde, at udvalget er begrænset sammenlignet med konkurrenterne.

Der er tale om en ny maskine fra Honda med klassisk suge-teknik og 130 hk, og med den teknik følger et drejningsmoment, der først topper højt oppe i omdrejningsfeltet. Det er klassisk Honda, og det fordrer en sportslig kørestil med mange gearskift op og ned for at holde omdrejningerne der, hvor der er kræfter nok til opgaven. Heldigvis er gearskiftet nemt og klikker som et stykke kvalitetsværktøj, men koblingspunktet er lidt vagt defineret, og motoren er træg til at smide omdrejningerne. Sikke en hidsigprop af en Honda

Resultatet er en Honda, der ikke er så sprød i drivlinjen, som Honda plejer at være. Merprisen for den fine 120 hk 1,6 dieselmotor er kun 20.000 kr., så den kan man med fordel overveje i stedet.

Med til det lidt upolerede signalement hører, at motoren ganske enkelt støjer for meget allerede fra ganske få omdrejninger, og skal du bruge kræfter, er der ingen vej uden om uskøn motorlyd fra 3.000 o/min. og opefter.

For meget støj

Præcis som alle andre bilproducenter jagter Honda overflødige kilo, så måske er det derfor, at HR-V opleves som en bil med utilstrækkelig støjdæmpning.

Lille diesel gør det godt i stor Honda

Både affjedrings- og hjulstøj ender i kabinen, og man sidder ofte og fumler med knapperne til de elektriske ruder, ganske enkelt fordi man tror, at der står en rude på klem.

Honda HR-V 1,5 Elegance

  • Effekt: 130 hk.
  • Moment: 155 nm/4.600 omdr./min.
  • 0-100 km/t.: 10,2 sek.
  • Tophastighed: 195 km/t.
  • Økonomi: 17,9 km/l.
  • Pris: 283.000 kr.

Test af Honda CR-V 1.6 i-DTEC 160hk 4WD Elegance

14-07-2015: Ny 1,6-liters diesel på 160 hk matcher Hondas store CR-V godt. Læs artikel

Test af Honda CR-V 1,6 i-DTEC Elegance

23-01-2014: Hondas nye 1,6 liters diesel er det perfekte match til den store CR-V. Læs artikel

Test af Honda CR-V 2,2 i-DTEC Elegance

10-11-2013: Køreglæden sidder ikke nødvendigvis udelukkende i køreegenskaberne og evnen til at sluge sving. Læs artikel

Test af Honda CR-V 2,2 i DTEC Eleg

22-06-2013: Nr. 2. Den nye Honda CR-V er stor, godt kørende og til en fornuftig pris. Læs artikel

Nyhed: Funktionel Honda er næsten en varebil

11-11-2012: CR-V er den vigtigste Honda på det danske marked. Til november er bilen klar i en ny generation. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...