Anmeldelse:
Anmeldelse: 4 out of 6
Find mere om:
Test af Mercedes ML63 AMG | bil.guide.dk

Hjertestyrkning for drengerøve

En efterårssøndag blev stranden ved Blokhus nærmest til et ørkenlandskab som i Dakar-Ralliet, da den nye Mercedes ML med AMG-tun satte sine enorme dæk på sandet. V8-maskine med turboer på rad, 525 hk og en prisseddel på op mod 2,5 mio. kr.

Se den lige. Så dovent, som den holder der på stranden. Den pearl-hvide Mercedes ML. 525 hk. 2,4 mio. kr. Lederhosen. På papiret helt umulig: For tung. For høj. For fordrukken.

MIB ML side.jpg

Og så alligevel – den går lige i hjertet. Drengerøvshjertet.

Først og fremmest fordi – fordi – ehh, det er svært at fremhæve én bestemt egenskab frem for alle de andre. Men alt det gode i hulter til bulter: Lyden fra de fire nedløbsrør, tyskerne kalder udstødningsrør. De store hjul, der fylder skærmkasserne helt ud. Rattet – især alcantara-stykkerne lige dér, du placerer hænderne. Sæderne med al deres læder. Speedometeret, hvis sidste tal er 320. Gearskiftet. Accelerations-hugget.

Egentlig tilhører Mercedes-Benz ML en race, der uddøde over én nat i 2008. Den sommer, den internationale finanskrise brød ud. Økonomien krakkede – så pludseligt skulle amerikanerne betale seks kr. for en liter benzin i stedet for tre. Og da var det, de fandt ud af, at visse biler virkelig tager for sig af benzinen – store SUV’er var et eksempel, alle kunne forstå.

Men SUV’en havde jo alligevel et eller andet over sig. Så fra en ende af gik bilfabrikkerne i gang med at køre SUV’erne ind i fremtiden. Typisk blev de nye SUV-karrosserier efter ’08 lidt mindre, men mere effektivt var det, at mange af benzin-slubrerne blev kasseret til fordel for mindre diesel-versioner – ofte endda med forhjulstræk i stedet for træk på alle fire. Tænk bare på en absolut efter-08-SUV som den nye Range Rover Evoque – der fås med 4-cylindret diesel og udelukkende forhjulstræk.

Imponerende dinosaur

Men rundt omkring i SUV-landskabet er der et par dinosaurer, der har overlevet. En af dem er testbilen her, Mercedes-Benz ML63 AMG. Tyskerne med stjernen på fronten har hele fire rækker af SUV’er på porteføljen. Den ikke så store GLK, altså den lille ”firkantede”. Dernæst testbilen, ML og derefter – fortsat målt efter størrelse – Mercedes G eller Geländewagen; det er den, der mest af alt ligner en skotøjsæske. Størst er GL – en SUV med plads til op til syv personer.

MIB ML rat.jpg

ML-serien leveres i en række versioner med både nutids-korrekt 4-cylindret dieselmotor og tre større benzinere, hvor de to lægger ikke ringe vægt på politisk korrekt CO2-udslip.

Men på toppen af ML-serien står AMG-versionen. AMG, der jo Mercedes-Benz seriøse køre-stærkt-afdeling. Her konstrueres og bygges de Mercedeser, der skal gøre det slemme ved alt, der kommer fra BMW’s M-afdeling og i realiteten får enhver, der kører i Porsche, til at ryste i bukserne (selv om de naturligvis ikke vil vise det overfor nogen).

Raketkraft

Derfor er der en 525 hk’s V8 raketmotor i den pearl-hvide testbil. Derfor kan apparatet accelerere til 100 km/t på mindre end 5 sekunder. Og derfor har ingeniørerne været nødt til at bygge en ”topfarts-begrænser” ind i motorsyringen – ellers ville bilen kunne løbe løbsk og køre væsentligt hurtigere end de 250 km/t, som det mest af den tyske bilindustri er blevet enig med sig selv om er en ikke for løssluppen topfart. 250 i timen. Og det er jo også derfor, at forbruget er, sagt afdæmpet, rigeligt. Uanset hvor kattepoteblødt, jeg trådte på den højre pedal, kunne jeg ikke få den hvide space-shuttle til at gå længere end 7,5 km på literen. Det betyder, at en tur på tværs af landet og tilbage igen pludseligt koster 2.000 kr. i benzin alene. Men det er sjældent billigst at gå til koncert og sidde i de bedste stole – og sådan er det også her.

MIB ML motor.jpg

Men på trods af, at man kan blive guldkort-kunde hos ethvert benzinselskab, har AMG-ingeniørerne faktisk reageret på finanskrisen 2008. Jo, i midten af 00’erne var AMG’s motorer væsentligt større, og de var ”de go’e gamle” sugemotorer. Så selv om et forbrugstal på 7,5 km/l ikke ligefrem skriger af downsizing, har AMG faktisk været igennem samme motorudvikling som de fleste andre: Mindre slagvolumen og turbo i stedet for suge.

Overlegen teknik

Så bortset fra forbruget: Hvorfor kan ML63 AMG forvandle blodet i årerne til benzin? Fordi den er så overlegen. Cruising for eksempel: Ad Strandvejen med motoren kun en anelse over tomgang. Spitze. Ad Danmarks Autobahn med en lydkulisse af ingenting, når speederen er på neutral. Og så hele symfonikorkesteret på én gang, når speederen for lov at kysse gulvmåtten. Topspitze.

At ML AMG så virkelig stritter imod, og al ESP går på overarbejde, hvis man går til den i et sving, er jo en anden ting. Men uanset hvordan man vender og drejer det: De store SUV’er, om det er ML fra Mercedes, X5 eller BMW eller Cayenne fra Porsche – de bliver altid sure, når de skal hurtigt gennem et sving. Mercedes og BMW’erne bliver mest sure, Cayenne knap så meget.

Dieselerne lurer

Og nej – en 525 hk’s Mercer til 2,4 mio. kr. plus ”det løse” (der beløber sig til det, en veludstyret Mercedes A-Klasse koster) er selvfølgelig ikke velegnet til at lege Dakar-Rally på stranden ved Blokhus – de 21” enorme asfaltdæk alene afgør den sag. Men det er jo ikke til at lade være; for hvis der er noget, den kan, ML med AMG-grej; så er det at gøre bilkørsel til en leg. Både sådan en weekend på en strand; men også i den almindelige hverdag – bare ligeud med forsigtig fart; grebet om alcantara-rattet, lyden af en motor, der intet siger lige til det øjeblik, højre fod skruer op for orkesteret, sædernes behagelige støtte af ryg, lænd, lår. Var det ikke bare lige for tanken om næste besøg på servicestationen.

MIB ML instrumenter.jpg

PS: Brændstofforbruget bevirker, at det ikke kun bilens høje pris, der kræver en alvorlig økonomisk betragtning. Det indser med garanti både Mercedes, som vi kører her, og de andre i denne liga, først og fremmest BMW og Porsche.

Derfor har BMW nu lanceret en M diesel og Porsche den nye Cayenne Diesel S; de ikke alene tager sig helt anderledes beskedent af de i øvrigt billigere dieseldråber, Porschen lyder også blæret af en diesel at være. Men sound som en ML AMG – aldrig. Det er sikkert derfor, at der ikke findes en power-ML med sporty alcantara-rat, 21” hjul og det lille bogstav ”d” i modelbetegnelsen – selv om der på MB’s hylder ligger flere power-dieseler med diesel-power klar.

Dommen

Kommentar

  • ML AMG er på vej mod stjernerne, men pris og forbrug trækker ned, og derfor lander den på karakteren lige over gennemsnittet, nemlig fire.

Plus

  • Attituden
  • Kørestilling
  • Komfort
  • Lyden

Minus

  • Forbrug
  • CO2-udslip
  • Pris

ML63 AMG og to konkurrenter

  • Bil: Motor – effekt – moment – forbrug – CO2-udslip – 0-100 km/t – topfart – pris
  • MB ML63 AMG: 5,5 V8 – 525 hk – 700 Nm – 8,5 km/l – 276 g/km – 4,8 sek. – 250 km/t.* – 2,39 mio. kr.
  • BMW X5 M: 4,4 V8 - 555 hk – 500 Nm – 7,2 km/l – 325 g/km – 4,7 sek. – 250 km/t.* – 2,27mio. kr.
  • Porsche Cayenne TS**: 4,8 V8 – 550 hk – 700 Nm – 8,7 km/l – 270 g/km - 4,5 sek. – 283 km/t. – 3,21 mio. kr.

*) Begrænset topfart. **) Turbo S

SUV'en er et dyrt bekendtskab 

ML63 AMG og to konkurrenter

  • Bil: Motor – effekt – moment – forbrug – CO2-udslip – 0-100 km/t – topfart – pris
  • MB ML63 AMG: 5,5 V8 – 525 hk – 700 Nm – 8,5 km/l – 276 g/km – 4,8 sek. – 250 km/t.* – 2,39 mio. kr.
  • BMW X5 M: 4,4 V8 - 555 hk – 500 Nm – 7,2 km/l – 325 g/km – 4,7 sek. – 250 km/t.* – 2,27mio. kr.
  • Porsche Cayenne TS**: 4,8 V8 – 550 hk – 700 Nm – 8,7 km/l – 270 g/km - 4,5 sek. – 283 km/t. – 3,21 mio. kr.

*) Begrænset topfart. **) Turbo S

Dommen

Kommentar

  • ML AMG er på vej mod stjernerne, men pris og forbrug trækker ned, og derfor lander den på karakteren lige over gennemsnittet, nemlig fire.

Plus

  • Attituden
  • Kørestilling
  • Komfort
  • Lyden

Minus

  • Forbrug
  • CO2-udslip
  • Pris

Mercedes ML

  • Mercedes-Benz benævner sine personbiler A-Klasse, B-Klasse og så videre. Samme system om end med knap så logiske bogstaver bruges blandt SUV-modellerne. Mindst er GLK-Klasse, dernæst ML-Klasse, så Geländewagen og endelig den enorme GL-Klasse. Serien leveres med en både benzin- og dieselmotorer, udelukkende med firehjulstræk. Og typisk Mercedes står der en power-spruttende AMG-version øverst på modelrækken. Billigste ML er dieselen ML 250 BlueTec til 1,11 mio. kr. billigste benziner er ML 350 BlueEfficiency til 1,17 mio. kr.

Mercedes-Benz ML63 AMG – teknikken

  • Type: 4-5-personers SUV, frontmotor, firehjulstræk.
  • Motor: 8-cyl. V-benzin, 5,5 liter, 525 hk ved 5.250-5.750 o/min., 700 Nm ved 1.750-5.000 o/min.
  • Forbrug i flg. EU-norm: 8,5 km/l
  • CO2-udslip: 276 g/km
  • Præstationer: 0-100 km/t: 4,8 sek. Topfart: 250 km/t (begrænset)
  • Pris: 2,39 mio. kr.

Test af Mercedes G 63 AMG

24-07-2012: Rigtige mænd gider ikke pseudo-4-hjulstrækkere. Mercedes G AMG er den ægte vare. Læs artikel

Test af Mercedes-Benz M 350 CDI

27-10-2011: Bilmærket søsætter ny M-klasse. Bilen kan alt i terrænet, men byder ikke på megen fornyelse. Læs artikel

Nyhed: Mercedes M-klasse med vokseværk

01-07-2011: Mercedes er klar med tredje generation af den store SUV, der får mere personlighed. Læs artikel

Test af Mercedes E400 Cabrio

08-06-2014: Test: Velvoksen Mercedes E-klasse Cabriolet med plads til fire og overlegen komfort. Den er som skabt til en tur op ad croisetten i Cannes. Læs artikel

Test af Jeep Grand Cherokee, Range Rover Sport

10-05-2014: Biltest: Range Rover Sport og Jeep Grand Cherokee er to vidt forskellige bud i SUV-bilernes superliga. Begge er de kompetente alternativer til konkurrenter fra Audi, BMW og Mercedes. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...