Find mere om:
Test af Nissan Juke | bil.guide.dk

Moderne toner fra Juke-boksen

Mod skal der til for at udtænke og bygge bilen, vi tester her, den særegne Nissan Juke.

Det var ligegodt ?! Kan det nu passe? Mener Nissan det her alvorligt? Er bilen dér på scenen ment som en bil, der skal i produktion og vitterligt stå ude hos forhandlerne?

Tvivlen bredte sig, da Nissan holdt pressedag forud for biludstillingen i Genève i januar 2010 - altså langt fra 1. april. Men Nissan Juke var bestemt ingen joke, end ikke en fancy konceptbil. Dér stod en ny, udfordrende bil. Måske flabet, måske kikset - i hvert fald anderledes.

Rent teknisk er Nissan Juke mest en crossover. Altså en nutidig udgave af SUV'en, bare lidt mindre, med downsizet turbomotor, typisk med forhjulstræk og på knap så terrængående dæk som en rendyrket SUV. Men selv om Juke som sådan er en crossover, er dens karrosseriform bagtil lige dele coupé, hatchback og stationcar. Nærmest som en BMW 5-serie GT, altså en karrosseri-type, der slet ikke har fået navn endnu.

Så Nissan Juke er helt sin egen.

Like it or not? Det er i den grad op til den enkelte. Men nu, over et år efter den officielle præsentation, dukker den så ofte op i bybilledet, at der må være rigtig mange i kategori 1: Like it. Og mange af ejerne vil sikkert endda sige: Love it.

Juke findes i flere varianter, begyndende med en 1,6-liters benzinturbo med forhjulstræk alene. Effekten er 117 hk, mens man på prisskiltet kan læse 250.000 kr. Her i denne test er vi dog i den helt modsatte ende af model-programmet. 1,6 DIG-T er top-Juken med al den teknik, japanerne kan tilbyde, med al den effekt, der kan mases ud af en 1,6-motor, og med alt i udstyr - og derfor en pris, der ikke er så lidt højere: nemlig 399.990 kr.

Indstillingsproblemer

Bag rattet er den højbenede Nissan lidt lettere at sætte i bås. Men lad os lige starte med kørestillingen. Ikke tit nok kan jeg minde om, at den gode køreoplevelse starter med den gode kørestilling. Og den kunne godt være bedre i Juke. Sæderne er for korte, de kan ikke justeres tilstrækkeligt langt ned, og rattet kan ikke justeres tæt nok på køreren.

Passageren til højre har jo ikke problemet med rattet, men vil i stedet glæde sig over det gode udsyn, der følger med en høj bil. Faktisk er præcis dette - i kombination med en følelse af sikkerhed ved at sidde højt - en af de væsentlige forklaringer på, at SUV-biler er blevet så udbredte. Især før den internationale finanskrise fløj det ud med SUV'er fra f.eks. Volkswagen, BMW, Porsche, Audi og Volvo. Så kom krisen, motorerne blev mast ned i størrelse, og i mange tilfælde blev firehjulstrækket erstattet med et tohjulstræk. Ligesom mange fabrikker begyndte at kalde deres SUV'er for crossovere. Og det ser ud til, at salget er på vej op igen - ikke mindst takket være oplevelsen af sikkerhed. Som altså i Juke.

På bagsæderne flyder det ikke med plads, og det samme gælder i bagagerummet. Men bilen er dog god for fire voksne. Hvis der er tre på bagsædet, skal det helst være over en kortere tur. Bagagerummet er måske ikke så stort, men som i enhver anden hatchback kan bagsæderyggen lægges ned, hattehylden kan fjernes etc., og så er der pludselig plads til et par golfbags og det store indkøb af dåsecolaer fra grænsen.

Temmelig tørstig

Når turbomotoren er vakt til live, og selen er spændt, inspirerer en Nissan Juke sin kører - ikke mindst i den grad den version, vi kører her med 1,6-liters turbo, 190 hk og træk på det hele. For der sker virkelig noget, når man tænder op for alt og giver noget gas. Motoren accelererer bilen op med et brag, så det både kan mærkes og høres. Men Juke tager sig betalt i form af et stort forbrug: Det officielle forbrugstal ifølge EU-normen er 13,2 km/l og et tilsvarende CO2-udslip på 175 g. På den måde bliver bilen altså ikke medlem af Connie Hedegaards flinkeskole. Og det virkelige forbrug, hvis man nu lader sig underholde, som den lægger op til, er væsentligt lavere.

En væsentlig grund til Jukes forbrug er karrosseriets udformning. Først og fremmest er bilen høj og dens aerodynamiske udformning er mere skabt i jagten på den rette stil end på den lave vindmodstand, der ellers kunne være med til at forbedre forbruget.

At Juke er høj, er også den tekniske forklaring på dens måde at køre i sving. Tyngdepunktet er højt og fjedrene er lange, ligesom bilen krænger en del. Det er en kombination, der er et must i forhold til bilens udseende og stil (der var den med stilen igen), men det er samtidig teknik, der sikrer, der sikrer ? det er vanskeligt at finde det helt præcise ord, for det er ikke køreglæde i almindelig forstand, som når en Mini Cooper S eller en Volkswagen Golf GTI som på skinner kører gennem et sving. Men Juke kan lige præcis det, der kalder på drengen i mig. Bilkørsel, fordi det er skægt.

Her tester vi den hurtigste af alle Jukerne, 190 hk, firehjulstræk og 400.000 kr. Hvis du melder dig på holdet, der siger flabet og ikke kikset, anbefaler jeg dog seriens billigste udgave, 1,6 Pure Drive. Samme fancy stil, men til en langt lavere pris, nemlig fra 250.000 kr. Selvfølgelig er 117 hk noget helt andet end 190 - men selv om den dyre er den hurtige, er den ikke rigtigt hurtig. Det fede er måden, den kører på - og den er den samme. Plus selvfølgelig stilen. Glem ikke den.

Læs også: QashQai er næsten en almindelig bil

Nissan Juke - helt kort

Japanske Nissan kører ad en helt ny vej med modellen Juke. Teknisk er bilen en crossover eller SUV, altså en firehjulstrukken, forholdsvis let og delvist terrængående bil med et praktisk stationcarlignende karrosseri. Senest har de fleste af denne type bil fået en downsizet motor, oftest på diesel og forhjulstræk alene. Og som sådan er Juke en crossover. Men dens design går helt sine egne veje med en helt ny form. Juke fås med enten forhjulstræk alene eller med firehjulstræk, og der er en række forskellige motorer på benzin og diesel at vælge mellem. Priser fra 250.000 til 400.000 kr.

Nissan Juke 1,6 DIG-T i tal

Type: 4-5-personers SUV, frontmotor, forhjulstræk
Motor: 4-cyl. rækkemotor, turbo, slagvolumen; 1,6 liter
Effekt: 190 hk ved 5.600 o/min.
Moment: 240 Nm ved 2.000-5.200 o/min. 0-100 km/t.: 8,4 sek.
Topfart: 200 km/t.
Forbrug ifølge EU-norm: 13,2 km/l
CO2-udslip: 175 g/km
Pris: 399.990 kr.

Plusser:
Design og stil
Inspirerende at køre

Minusser:
Kørestilling
Gearkasse
Forbrug

Test af Range Rover Evoque Coupé SD4

21-10-2011: Glem alt om markveje og underlag, der er blødt. Range Rover Evoque er designet til asfalten. Læs artikel

Nyhed: BMW X6 i anden potens

28-06-2014: BMW viser anden generation af crossoveren X6, som lanceres senere på året. Læs artikel

Test: Kassebilerne kommer

20-10-2009: En sværm af funky, farverige og firkantede biler er på vej. Læs artikel

Nyhed: Nissan X-Trail har plads til familien

08-06-2014: Premiere: Den nye Nissan Qashqai fås kun med 5 sæder, så vil du have plads til et par børn ekstra, må du tage den nye Nissan X-Trail. Bilen er i Danmark til august. Læs artikel

Test: Mere power hos BMW - mindre CO2

21-07-2012: Vi kører de første kilometer i den nye udgave af BMW X1. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...