Find mere om:
Forsinket Stuttgart-lokomotiv | bil.guide.dk

Forsinket Stuttgart-lokomotiv

På gaden nu: Den tre liters dieselmotor på 240 hk til Porsche Cayenne er det perfekte motorvalg set med danske øjne. Den kommer bare fem år for sent.

Det måtte jo komme: En Porsche med dieselmotor.

Og når det nu skal være, så er den store Cayenne det helt rigtige sted at lægge fra land.

Den 3,0 liters V6-dieselmaskine har nemlig på papiret den rette råstyrke til den mere end to ton tunge bamse, og så får den forbruget til at lande på acceptable og mere politisk korrekte 10,8 km/l frem for de pauvre 6,7-7,8 km/l benzin, som de andre Cayenne-modeller præsterer. Det skal selvfølgelig efterprøves. Selv om nogle Porsche-aficionados formentlig vil rynke på næsen af en dieselmotor.

Nu har det retfærdigvis aldrig været kedelige trivialiteter som brændstoføkonomi, der har stået i hovedet af Porsche-køberne. Det handler om design, køreegenskaber og rå muskelkraft. Og det er da også i den afdeling, vi befinder os, da vi besigtiger vores testbil. Selv om forrige års facelift har blødt lidt op på linierne, er der stadig masser af tysk autobahn-attitude over kæmpen, der forfra ligner en 911’er på steroider. Den fornemmelse holder inden for, hvor den klassiske kantede midterkonsol og det fuldfede rat sammen med det lysbrune læderindtræk trækker en direkte linje fra Porsches indarbejdede DNA. Og for øvrigt en finish med spitzengefühl.

Mere moment

Men det handler i sidste ende om teknik. Derfor er det også med spænding, vi starter maskinen. Mens resten har et umiskendeligt stempel fra hjembyen, Stuttgart, er motoren hentet på hylderne hos koncernfætrene, hvor den gør tjeneste i bl.a. VW Touareg, Audi A5 og Audi A7.

Porsches teknikere har dog pillet ved motorstyring, turbo og udstødning, mens den skulle være ”lydtunet” for at få en mere rigtig Porschesound. Og for øvrigt et moment, der med sine bjørnestærke 550 Nm er 50 Nm større end i en Audi Q7, sådan lige for at markere rangfølgen.

Det er dog ikke noget, vi hører meget til. Den store motor er nemlig pakket usædvanligt godt ind. Så vi kan koncentrere os om udsigten højt fra kommandobroen, sætte Tiptronic-gearkassen i ”Drive” og trykke blødt på speederen. Cayennen kvitterer med et langt sugende sejtræk – og der er masser at komme efter, selv ved motorvejsfart. Og det sker med følelse. Trods størrelsen med en længde på fuldvoksne 4,8 meter er der nemlig føling med vejen, som var vi iført balletsko. Uanset, om vi taler de lange stræk, eller snoede sogneveje, er Cayenne den ubetingede mest velkørende SUV, vi har prøvet. Og det er faktisk næsten ligegyldigt, om vi sætter undervognen op til Sport eller Komfort – følingen ligger der bare. Med den kombination af bil og maskine, klarer dieselen opgaven til UG, i hvert fald efter danske forhold.

Med et prisskilt på 1.171.000 kroner, er den ”kun” 24.000 kroner dyrere end den sekscylindrede benzinversion på 290 hk med Tiptronic, men altså med et meget større moment.

Mange muligheder

Nu breder Cayenne-viften sig jo over modeller som Cayenne med 290 hk, Cayenne S med 385 hk, Cayenne GTS med 405 hk, Cayenne Turbo med 500 hk og Cayenne Turbo S med 550 hk. Men set med snusfornuftige danskerbriller, er dieselen helt klart den model, der passer bedst i vores afgiftsplagede land. Også, selv om den lider af en irriterende resonans, når vi holder i tomgang.

Noget helt andet er timingen. I forvejen tog nye afgifter luften ud af salget af store SUV’ere, mens nye, skærpede miljøkrav og en tendens mod kæmpebilerne gjorde salget håbløst. Sømmet i kisten blev den økonomiske krise, der har taget det sidste pip fra de store salgsmuligheder.

Porsches internationale marketingfolk har helt klart tænkt image, da Cayennen i sin tid blev lanceret med de hidsige benzinmotorer. Men dieselen burde have været med fra starten, hvor der var gang i salget - image eller ej. Fin bil, fin motor.Den kommer bare mindst fem år for sent.

PORSCHE CAYENNE

Pris: 1.170.808 kr. inkl. levering

Van: 738. 449 kr. inkl. moms, 638.238 kr. eksklusiv

moms

Forbrug: 10,8 km/l (Fabriksopgivelse)

Co2-udledning: 244 gr./km.

Halvårlig ejerafgift: 4810 kr.

Sikkerhed: Ej testet

Teknisk garanti: To år

L/B/H: 480/193/170 centimeter

Akselafstand: 286 cm

Vægt: 2240 kilo

Bagagerum: 540 liter

Motor: Sekscylindret dieselmotor på tre liter

Moment: 550 Nm/2000 omdr.

Ydelse: 240 heste/4000 omdr.

0-100 km/t: 8,3 sekunder

Topfart: 214 km/t

Kort og godt: Diesel og Porsche lyder ikke som en sexet kombination. Men efter danske forhold, er det noget som svinger og ikke ændrer ved Cayennes status som den mest velkørende SUV på markedet. Det er næsten synd for tyskerne, at markedet for firhjulstrækkere ligger underdrejet.

Test af Porsche Macan S diesel

15-03-2014: Premiere: Den nye skovmands-Porsche er i fuldendt balance på asfalt og tygger sig gennem det meste offroad. Men interiøret skuffer med gamle løsninger og et inferno af knapper. Læs artikel

Nyhed: Porsche Cayenne får sporty lillebror

08-12-2013: Den firehjulstrukne Porsche Macan SUV rendyrker de sande sportsvognsdyder. Læs artikel

Test: De store SUV'er er genopstået

09-08-2014: De store SUV’er gennemgik en nærdødsoplevelse i kølvandet på den internationale finanskrise i ’08. Nu er de tilbage – og mere efterstræbte end nogensinde. Vi sammenligner tre af de dyreste, hurtigste og bedste: BMW, Porsche og Range Rover på diesel. Læs artikel

Test af Porsche Cayenne V6 Diesel

09-07-2010: Det er kun få år siden, at en Porsche-talsmand spøgefuldt sagde, at grise ville kunne flyve, inden der kom en Porsche med en dieselmotor. Nu holder den her - den nye Cayenne V6 på det unævnelige brændstof. Vi vover en tur. Læs artikel

Guide: Nazi-stolthed blev til sportsvognseventyr

19-07-2016: Ikonisk bil: Historien om Porsche 911, som er en af verdens mest ikoniske sportsvogne, begynder ved et motorløb i Det Tredje Rige. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...