Anmeldelse:
Anmeldelse: 5 out of 6
Find mere om:
Test af Porsche Macan | bil.guide.dk

Så er der en ny konge af SUV’erne

Glem bare Audi Q5, BMW X3 og 5, Range Rover Evoque. For nu kommer den nye Porsche Macan og blæser al konkurrence til side.

SUV
Porsche Macan S Diesel
Porsche

Kommentar: Bilen Macan fortjener ubetinget seks stjerner, men prisen trækker afgørende ned – derfor fem og ikke seks stjerner.

Plus:

  • Køreegenskaber
  • Kørestilling
  • Motor
  • Kvalitet

Minus:

  • Pris

En dag i den nye Porsche Macan. Den nyeste nye Porsche. Den let krympede udgave af Cayenne. Baseret på teknik fra kusinen Audi Q5. Men med Porsches egen motor, bremser og indstilling til dette at kunne dreje om et sving.

De største oplevelsers toptre:

På racerbanen. Da vi var ved at ryge op bag i instruktørens 911.

Ude på landevejen. Da 266 viste sig at være let nok. Og ordet "overstyring" faktisk blev sagt.

Og på terrænbanen. Da vi kørte op ad den nærmest lodrette mur. Og ned igen …

I hvilken rækkefølge vil du høre historien om en ny bil, der vender op og ned på alt i klassen for hurtiggående SUV’er? Vi kan jo tage de tre episoder i hastigheds-rækkefølge: først den langsomste – den med 3 km/t.

Næsten perfekt BMW mangler karisma

I terrænet i sneglefart

Alt, vi gør, alle biler, vi skaber, tager deres afsæt i motorsporten. Sådan er den officielle udmelding fra Porsche, hver gang en ny model ruller ud. Sådan var det også i aftes, da den projekt-ansvarlige Oliver Laqua betonede ordene fra scenen. Og for Porsche foregår motorsport på asfalt. Tænk på legendariske biler som Porsche 917, 956 og 962 og den kommende Le Mans-bil, 919. Og på den lange række – lige så lang som langsiden til Mulsanne måske – af 911’ere ombygget til at flå alt fra hinanden, der måtte komme fra München eller Maranello.

Og så er der alligevel en undtagelse. Porsches sejre i Paris-Dakar i 1984 og 86. Ikke just asfalt.

39927055.jpg

Derfor er der lidt grus under hjulene i Porsches motorsports-historie. Og det passer jo perfekt til en bil som Macan. For en SUV skal da kunne køre offroad, som vi sagde, da biltypen var ung. Uanset om køberne så gør det eller ej. Den skal ku’, skal den.

Derfor begynder testdagen i Porsche Macan på offroad-banen et lille stykke fra den nye fabrik her i Leipzig.

En øvelse er at kravle ad et stykke med cement, der er "highbanked" præcis som en cykelbane. Og hvis nogen synes, det er svært at stå fast på brædderne i Ballerup Super Arena, skulle de prøve Porsches testbane. Og dér skal vi køre med Macan’en. Mens instruktøren Frank sidder på bagsædet og fniser og siger, at alle instruktører forsøger at skræmme deres elever – »… kør nu, den vælter ikke!«

»O.k., Frank – jeg sidder bare ved rattet, men det er i virkeligheden dig, der kører!«

Og nej, den væltede ikke, den sorte Macan.

39927058.jpg

Og den flippede heller ikke bagover, da vi kørte op ad en bakke, der virkede stejlere end lodret. »Bare kør op,« lød det fra bagsædet. Og det gjorde jeg så. Og samme præcise besked, da vi skulle ned ad væggen igen. Denne gang ville Frank dog lige sikre sig, at "terræn-knappen" var trykket fra off til on. Den knap sikrer nemlig, at bilens kravle i terræn-elektronik er slået til. Så føler bilens sensor bakkens vinkel, og ESP-systemet mærker, hvor godt de fire hjul står fast – alt i alt og indbyrdes. Herefter sørger systemet for, at vi uden drama kan kravle ned ad en bakke, der vitterligt virkede lodret.

»Stol på systemet,« sagde han kort. Det var der grund til.

Elektronik til at forhindre hjulspin opad og blokerede hjul nedad er en afgørende del af Macans måde at bevæge sig op og ned på. Firehjulstræk og dæk med groft mønster en anden afgørende egenskab. Ligesom frihøjden, der – også ved tryk på en knap – øges med fire cm, når man er derude. Samt rigelig motorkraft, så selv turen op ad væggen klares i stort set tomgang.   BMW angriber Range Rover

Fri leg på racerbanen

Men på trods af Rene Metges sejre i Dakar er det jo på asfalt, Porsche er blevet motorsportens mest vindende bilmærke. Derfor tæller næste disciplin mere: test på Porsches egen godt og vel tre km lange racerbane her ved Leipzig. Et spor, der forbinder kopier af en række af verdens mest berømte sving, f.eks. Proptrækkeren fra Laguna Seca i Californien og Parabolica på Monza i Norditalien.

Her er der fri leg i to versioner af den nye baby-Cayenne, nemlig Macan S med 340 hk og Macan Turbo med fulde 400 hk.

39927033.jpg

Hvilken er så bedst? Sådan er det hver gang, ikke bare hver gang, men hver eneste gang: Så snart vi kører ind på en racerbane, kommer det meste pludselig til at handle om dækkene. Og det gør det også i dag. Først et par hurtige omgange i Macan S – og dann, ein par Runden in Macan Turbo.

Og hvad gør Turbo’en? Jo, den mere end antyder en understyring, når vi for alvor gør os umage med at følge instruktøren i sin sorte 911.

Det er, som om Turbo har mere tendens til at understyre end S? Forklaringen er, at fordækkene nu er ved at være varme og her altså for varme. Så smuldrer de og mister deres benhårde grip. Men hvad, det er jo vinterdæk, der sidder på testbilerne – og de, altså dækkene – er jo mildest talt ikke konstrueret til highspeed svingkørsel en dag som i dag med 13,5 grader på termometret.

Så derfor: Når vi ser bort fra dækkene og især fordækkenes manglende grip: fin styring, bil i flot balance, men overraskende nok ingen reaktion på speederløft ude bagfra. Bagenden flytter sig ikke bare det mindste ud, når køreren vipper med speederen i sving.

Det skal dog senere på dagen vise sig, at sagen er en helt anden ude på den åbne landevej – ude i virkeligheden.

Her på banen – dejlige bremser, powwww. STOP.

På sporet af den bedste SUV

På Autobahn med 266 km/t.

Og nu: ud på Autobahn. Første Macan her er den 258 hk’s S Diesel. Her er rigelig fart, komfort i milde mængder, faktisk ingen lyde, bare en whiiiewwww gennem luftstrømmen.

39927030.jpg

Gad vide, om netop en Porsche Macan Diesel i virkeligheden er verdens bedste bil gennem Tyskland? Så komfortabel, så støjsvag og samtidig passende høj, hvilket efterlader en dejlig udsigt. Og så med diesel, så der ikke skal tankes hele tiden.

Macan D har en officiel topfart på 230 km/t. Den beviser, at den ikke kræver særligt langt tilløb for også rent faktisk at køre 230. Senere samme dag kører vi Turbo. 266 viser den – bare sådan her.

Turbo-versionen, vi kører, har det meste i udstyr, inkl. "torque vectoring", som man siger på internationalt bilsprog. Altså en slags overbygning på et spærredifferentiale. Systemet sender slet og ret mere moment ud til yderste baghjul, der så kan være med til både at mase bilen gennem og ind i kurven.

Det virker effektivt. Så effektivt, at vi et par gange får brug for en mild kontrastyring, når bilen virkelig bliver skudt gennem et sving. Ford på vej med luksus-SUV

Men prisen: Macan koster kassen

Macan er den nyeste model fra Porsche – den syvende i porteføljen. Endnu inden salgsracet mod Audi og BMW, men måske mest af alt mod Range Rovers Evoque er startet, har Macan kørt sig op i sin helt egen liga. I kraft af power og fart. Men også i kraft af pris.

Se især på de to benzinere: Den lille Macan, den med 3-liters V6 med 340 hk, har altså ti procent mere effekt end nummer to, hvad dette angår. Det var altså den lille med 340 hk. Den store Macan har 400 hk. Ingen ved siden af, ingen bare i nærheden.

Mere detaljeret er Macans forspring over for konkurrenterne sådan her:

Blandt benzinere: tættest på Macan er BMW X3 i hurtigste version, X3 35i hedder den. Her er 303 hk at gøre godt med. Altså er BMW’en 37 hk bagud.

Næste i effektræset er Audi Q5 3,0 TFSI – her er 272 hk mast ned i motoren. Altså er Audi 68 hk bagud. Og Range Rover Evoque med kun fire cylindre og 240 hk. 100 hk mindre.

Og husk så, at den hurtige Macan; det er Macan Turbo, der yder 400 hk.

10 nye SUV'er på vej

Men alt har sin pris. Selv for den nye Porsche Macan. Og prisen er – prisen. Den "billige" Macan S, den med 340 hk, koster altså 1,2 mio. kr. Den matchende BMW koster 900.000 kr., altså 300.000 kr. mindre, tilsvarende koster Evoque 850.000 kr., det var 350.000 mindre, mens Audi A5 nærmest virker billig i denne sammenhæng. Med en pris på 800.000 kr. er bilen med De fire Ringe 400.000 kr. billigere end Macan. Den sved, hvad Porsche?

Porsche Macan

Helt kort

  • Macan hedder den nyeste model fra Porsche, den syvende fra den tyske fabrik. Macan er en kompakt SUV med frontmotor og firehjulstræk. Baseret på samme platform som kusinen Audi Q5.
  • Foreløbigt tre motorer, to på benzin med 340 og 400 hk og en på diesel – den yder 258 hk.
  • Lille benzin og diesel koster omtrent det samme, nemlig knap 1,2 mio. kr., turbo nærmer sig 1,7 mio. kr.

Porsche Macan S Diesel

  • Type: 4-5-personers SUV, frontmotor, firehjulstræk.
  • Motor: 6-cyl. V-diesel, 3,0 liter, 258 hk ved 4.000 o/min., 580 Nm ved 4.250 o/min.
  • Forbrug if. EU-norm: 16,4 km/l
  • CO2-udslip: 159 g/km
  • Præstationer: 0-100 km/t.: 6,1 sek.
  • Topfart: 230 km/t.
  • Pris: 1.193.308 kr.

Test: De store SUV'er er genopstået

09-08-2014: De store SUV’er gennemgik en nærdødsoplevelse i kølvandet på den internationale finanskrise i ’08. Nu er de tilbage – og mere efterstræbte end nogensinde. Vi sammenligner tre af de dyreste, hurtigste og bedste: BMW, Porsche og Range Rover på diesel. Læs artikel

Test af Porsche Macan S diesel

15-03-2014: Premiere: Den nye skovmands-Porsche er i fuldendt balance på asfalt og tygger sig gennem det meste offroad. Men interiøret skuffer med gamle løsninger og et inferno af knapper. Læs artikel

Test af Porsche Cayenne V6 Diesel

09-07-2010: Det er kun få år siden, at en Porsche-talsmand spøgefuldt sagde, at grise ville kunne flyve, inden der kom en Porsche med en dieselmotor. Nu holder den her - den nye Cayenne V6 på det unævnelige brændstof. Vi vover en tur. Læs artikel

Nyhed: Forfinet bamse-Mercedes

19-11-2015: Stjernemærket skruer op for glamouren på den nye Mercedes GLS, som bliver mere eksklusiv. Læs artikel

Test af Mercedes GLC 250d 4MATIC

26-10-2015: Premiere: Ny Mercedes-Benz SUV afløser GLK-modellen og går direkte efter konkurrenter som Audi Q5, BMW X3 og Volvo XC60. Bilen ligner et hit. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...