Find mere om:
Nyhed: Toyota 4x4 nu med hybriddrift | bil.guide.dk

Nyhed: Toyota 4x4 nu med hybriddrift

Premiere: Toyotas Rav4 fås ikke mere med 4x4 og dieselmotorer. I stedet kommer bilen til april med hybriddrift som firehjulstrukket.

ALICANTE — Den var med til at skabe en helt ny klasse af bløde offroadere for over 20 år siden og er i moderne tid blandt de mest populære i Toyotas udvalg af køretøjer med mulighed for et enkelt 4x4-system.

Rav4 opdateres nu med hybriddrift, inden den til vinter får konkurrence af en mindre crossover-model. Vi kravler om bord i Rav4 med firehjulstræk og hybrid-drift, og allerede fra første tråd på pedalen mærker man, at dette er den kraftigste hybrid-Toyota til dato.

B972250246Z.1_20160329094236_000+G4KRUAGO.2-0.png

Kræfterne kommer fra en velvoksen 2,5-liters benziner, der i dette tilfælde er koblet til hele to elmotorer, idet bilen er en 4x4. Teknikken er stort set identisk med Lexus NX300h, der er den mindste Lexus SUV i det øjeblikkelige program.

Mellem forhjulene ligger både en benzinmotor og en elmotor, og på baghjulene en elmotor mere, der ikke har mekanisk forbindelse til forreste motor.

Den totale effekt er 197 hestekræfter, og det lyder af meget på papiret. Ude i virkeligheden opleves kræfterne ikke så voldsomme, for de ledsages af den klassiske CVT-lyd, der bliver anstrengende for ørerne, hvis man gør brug af alle kræfter.

Ved almindelig kørsel er bilen dog hurtig nok, men skal du uden om en langsomt kørende bil, lyder en Toyota Rav4 Hybrid anstrengt.

B972250246Z.1_20160329094236_000+G4KRUAGR.2-0.jpg

Prisen er 504.990 kr. plus levering med firehjulstræk, men den almindelige Rav4 med forhjulstræk og dieselmotor starter ved 379.990 kr. Merprisen for hybrid er omkring 40.000 kr. Ud over større ydelse får man automatgear og mere udstyr, bl.a. LED-forlygter og nøglefri betjening. Den mere relevante beskatningsmæssige værdi ved erhvervsleasing udgør 430.990 kr. Som reference kører vi også Rav4 Hybrid udelukkende med forhjulstræk, og det kan ikke anbefales, for her er der dømt forhjul, der gerne vil spinde, når vejen drejer, og der gives bare lidt gas.

B972250246Z.1_20160329094236_000+G4KRUAGS.2-0.jpg

Godkendt interiør

Toyota ved godt, at konkurrence i klassen er så hård, som den næsten kan blive med Nissan Qashqai som den bil, alle stræber efter at ramme, så derfor gør Toyotas altid velsmurte pr-maskine meget ud af at forklare, at Rav4 er bedre støjdæmpet end før. Samtidig er materialerne blevet et nøk lækrere i kabinen, lyder det, men ligefrem at ville kalde kabinen premium er lige i overkanten.

B972250246Z.1_20160329094236_000+G4KRUAGP.2-0.jpg

B972250246Z.1_20160329094236_000+G4KRUAGT.2-0.jpg

Tiderne med stenhård plast hos Toyota er ganske vist slut, og der er styr på samlinger og tidligere tiders skarpe kanter under sæder og andre steder, hvor fingrene sjældent kommer, men konkurrenterne flytter sig på samme måde.

Kedelige køreegenskaber

Toyota forklarer, at undervognen har fået småjusteringer og bedre arbejdsbetingelser takket være flere svejsninger til gavn for stivheden, men en Rav4 er stadig mest tilfreds, når vejen går ligeud.

Så snart vejen svinger, viser bilen sit sande væsen, når det går lidt kvikt. Gang på gang bliver jeg overrasket over, hvor meget understyring der bygges op, for bilen krænger ikke specielt meget, men pludselig står den på understyring af den lidt ubehagelige slags, hvor et lille speederløft ikke hjælper det fjerneste, og man sidder tilbage og kæmper med et rat, der virker næsten uden forbindelse med forhjulene.

Ny diesel

Vælger man Rav4 med diesel, er bilen altid forhjulstrukket, og motoren er ny i RAV4, men kendt i Auris og Avensis. Modsat en stribe af konkurrenterne kan Toyota ikke levere diesel til Rav4 med automatgear, så vil man have en Rav4 med aut., så hedder det ren benzindrift og Multidrive, der er Toyotas navn for CVT-gear.

SUV – den sporty og praktiske bil

Mange Rav4-ejere benytter bilen som trækdyr til en campingvogn, og som hybrid må bilen trække 1.650 kg som firehjulstrukket. Er der kun træk på forhjulene, reduceres vægten til beskedne 800 kg.

Som hybrid er RAV4 altid med automatgear, og Toyota selv regner med, at godt halvdelen af alle solgte Rav4 vil være hybridversionen.

JP var inviteret til Alicante af Toyota

B972250246Z.1_20160329094236_000+G4KRUAGQ.2-0.jpg

Teknikken

Toyota RAV 2,5 VVT-i-Hybrid AWD

  • Motor: firecylindre
  • Moment fra benzinmotor: 206 Nm v. 4.400 o/m
  • Moment elmotorer: 270/139 (for/bag)
  • Samlet ydelse: 197 hk
  • Topfart: 180 km/t.
  • 0-100 km/t.: 8,3 sek.
  • Forbrug: 19,6 km/l
  • Årlig afgift: 1.200 kr.
  • Priser: Som 4x4 fra 504.990 kr. (udstyrsniveau H3, der er laveste for hybrid-versioner)
  • Kan leveres fra april

Nyhed: Faceliftet Rav4 lanceres som hybrid

16-05-2015: Toyota klar med en hybridmodel i SUV-klassen, når den faceliftede Rav4 lanceres. Læs artikel

Nyhed: Her tæller de indre værdier

20-04-2016: Premiere: Fjerde generation Prius giver mere mening, end man umiddelbart skulle tro. Selv om den ser grim ud, kører den godt og ikke mindst langt på literen. Læs artikel

Test af Toyota Auris Hybrid Touring Sports H2 Comfort

21-02-2016: Over halvdelen af Auris-køberne vælger hybrid. Andelen ventes at stige med en faceliftet version, der er sparsommelig, men ikke helt harmonisk. Læs artikel

Test af Toyota Land Cruiser 150 T1 2.8 D-4D

17-11-2015: Premiere: Toyotas Land Cruiser er en driftsikker Sahara-krydser og udvikles kun ganske lidt fra generation til generation. Vi tog i vildmarken for at prøve den nyeste. Læs artikel

Guide: Fra Jeep til Bentley

04-10-2015: Den første SUV var Jeepen under Anden Verdenskrig. Få år senere kom Land Rover og så Range Rover. Her er den forunderlige historie om SUV’ens erobring af bilmarkedet. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...