Anmeldelse:
Anmeldelse: 4 out of 6
Find mere om:
Test af Ford Kuga 2,0 TDCI 4WD, VW.. | bil.guide.dk

Test af Ford Kuga 2,0 TDCI 4WD, VW Tiguan 2,0 TDI 4WD aut

Brugttest: Drømmer du også om en lækker firehjulstrækker? Så er der hjælp at hente i en Ford Kuga eller VW Tiguan, der koster det halve som fem år gamle brugte.

SUV
Ford Kuga 2,0 TDCI 4WD
Ford

SUV
VW Tiguan 2,0 TDI 4WD aut.
VW

Drømmer du om en trendy firehjulstrækker, der kører som en personbil, men giver et godt overblik i trafikken og ikke ligner naboens stationcar, så læs med her.

En brugt model kan være en genvej til bilen, der ellers kan koste op mod en halv mio. kr. med træk på alle fire, godt med udstyr og en gedigen dieselmotor.

Vi har samlet to af de mest velkørende af slagsen, Ford Kuga og VW Tiguan årgang 2009, der kostede hhv. 486.000 kr. og 547.000 kr. for fem år siden, men nu kan fås til cirka 230.000 kr. for en Kuga 2,0 TDCi 4x4 Titanium og 260.000 kr. for Tiguan 2,0 TDI 4x4 Sport & Style – begge med godt 100.000 km på tælleren.

B97779065Z.1_20140520103507_000+GCSCN67C.2-0.jpg

Bølgen af suv-modeller ramte Danmark i begyndelsen af 1990erne, hvor kompakte firhjulstrækkere som Toyota Rav4 og Honda CR-V blev yuppiernes foretrukne køretøj. Og de parkerede dem helst foran en café, hvor de snart blev trendy biler for reklamefolk og ledelseskonsulenter. Alle fik travlt med at komme ud af caféen og hen til nærmeste forhandler for at sikre sig et eksemplar, så det var lige før, de glemte at tørre cappuccinoskummet af overlæben. Set i bagklogskabens ulideligt klare bakspejl var datidens firhjulstrækkere dog ærligt talt ikke noget at skrive hjem om, når det gjaldt køreegenskaber og komfort. Det er heldigvis fortid, da vores biler i testen kører lige så godt som alle andre familiebiler.

Her er de bedste brugte biler

Begge fås også som almindelige forhjulstrækkere, hvis du blot er faldet for designet og den høje kørestilling. I givet fald er der penge at spare.

Tiguan er den mest solgte af de to herhjemme og lå i starten klart nummer ét på salgslisten over de mest efterspurgte firhjulstrækkere, mens Ford har haft sværere ved at erobre kunder til Kuga. Også selv om der er flere lighedspunkter end forskelligheder. Sådan kører den bedste brugte bil

Kuga er svingmester

På papiret ligner det således remis. Men testen viser, hvordan Tiguan er Kuga overlegen i de fleste discipliner.

Uanset hvad, er Kuga dog en velfriseret sag, hvor især design og køreegenskaber trækker op, mens manglende praktisk indretning er den største ulempe. Det vender vi tilbage til.

B97779065Z.1_20140520103507_000+GCSCN67S.2-0.jpg

B97779065Z.1_20140520103507_000+GCSCN681.2-0.jpg

Først skal Kuga vise sine talenter på flad vej. Her sætter den smidigt i gang med en diskret knurren fra maskinrummet. Gearstangen finder villigt vej mellem gearene, og ved det mindste vrik med rattet skifter fartøjet kurs med præcision og elegance som en gazelle.

I snævre sving kører den mindst lige så godt, hvis ikke mere præcist, rundt i de snævre kurver end Tiguan, og fartøjet er let at køre i det hele taget. På motorvejen forbliver den 2,0-liters dieselmaskine med 136 hk nogenlunde støjsvag, men ikke helt så tyst som Tiguan, men der er altid kræfter nok til en overhaling. Hertil en seks-trins gearkasse med meget lange ben. Det gør kørslen afslappet og sparer på dieselolien, men kræver lidt flere præcise gearskift på de værste bakker.

Regel 1 i denne bilklasse er, at designet skal være æggende og vækkende, og her stikker Kuga ikke udstødningsrøret mellem baghjulene. Fronten har fancy briller på lygterne og masser af krom om kølergitteret.

Der er runde instrumenter med blanke kanter. Det er flot, men der er også de traditionelle instrumentbordgenspejlinger i forruden, og det er skidt. Forstolene støtter godt, men kunne dog støtte bedre i siden, mens benpladsen agterude er godkendt.

Bagagerummet er for klejnt og kan ikke rumme en barnevogn, så Forden er altså ikke et alternativ til familie-Mondeo’en. Vist så er udstyret pænt med dobbelt klimaanlæg og nøglefri start, så du blot har et nøglekort i lommen, men der er for mange mangler i forhold til den veloplagte Tiguan, der ikke sætter et ben forkert.

Årets Brugtbil til fornuftige penge

Tiguan kan det hele

Du skal lede længe efter en mere helstøbt cocktail af velafstemt undervogn, moderne motor og høj kvalitet. Den buede bagklap giver stil, men hugger plads fra bagagen.

Til gengæld er der et smart kælderrum til våde gummistøvler og teenagebørnene skal være meget langlemmede, før de kan tillade sig at klage over forholdene på bagsædet. Her er der bedre plads end i Kuga, men Tiguan er trods alt heller ikke et alternativ til en Passat, hvis du har små børn.

Forsæderne er komfortable og støtter fremragende. Ellers virker cockpittet bekendt; ikke så underligt, da det stammer fra Golf Plus.

Målet er måske at lokke kunder med lidt finere fornemmelser til, og skulle det lykkes, vil feinschmeckerne næppe blive skuffede. Indvendigt oser VW nemlig af kvalitet. Materialerne virker en tand federe og dyrere end i Kuga, og så er den meget let at tumle og skikkelig, når situationerne udvikler sig dramatisk under krævende manøvrer.

Udstyret er pænt og omfatter blandt andet sportssæder, læderrat, fartpilot og alufælge. De gode takter fortsætter med dieselmotoren. Træd speederen ned i gulvtæppet, og Tiguan rykker som en bundesliga-angriber i offensiven. Allerede fra under 2.000 omdrejninger er samtlige 320 newtonmeter til stede. Det giver forrygende mellemaccelerationer.

Det er den helt rigtige motor til bilen, og så kan man godt leve med, at den støjer lidt under acceleration. Desværre koster automatgearet, som ikke er det moderne, men det servicekrævende DSG-system, på dieselregningen. Tiguan er således kun opgivet til at køre 13,3 km/l. Det er i realiteten også den eneste ulempe.

Solide brugtkøb fra Ford og VW

Begge fører sig frem som velopdragne biler, men Tiguan er den mest helstøbte og vinder brugttesten, så hvorfor ikke prøve noget nyt næste gang?

Ford Kuga 2,0 TDCI 4WD

  • Pris: Cirka 230.000 kr.
  • Km-stand: 100.000
  • Pris i 2009: 480.100 kr.
  • Forbrug: 15,6 km/l (Fabriksopgivelse)
  • Grøn ejeraf. 3.290 kr. halvårl.
  • CO2-udledning: 169 gr./km.
  • Motor: Dieselmotor på 2,0 l
  • Moment: 320 nm/1.750
  • Ydelse: 136 hk/ 4.000 omdr.
  • 0-100 km/t: 10,7 sekunder
  • Topfart: 180 km/t

VW Tiguan 2,0 TDI 4WD aut.

  • Pris: Cirka 260.000 kr.
  • Km-stand: 100.000
  • Pris i 2009: 547.380 kr. (incl. automatgear)
  • Forbrug: 13,3 km/l (Fabriksopgivelse)
  • Grøn ejeraf: 4.060 kr. halvårl.
  • CO2-udledning: 199 gr./km.
  • Motor: Dieselmotor på 2,0 liter
  • Moment: 320 nm/ 1.750
  • Ydelse: 140 hk/ 4.200 omdr.
  • 0-100 km/t: 10,7 sekunder
  • Topfart: 186 km/t

Test af Ford Fiesta 1,0 EcoBoost, VW Polo 1,2 TSIong

19-10-2014: Vi tester Volkswagen Polo 2014 mod klassens bedste målt på køreegenskaber, nemlig Ford Fiesta. Læs artikel

Test af Ford Kuga 2,0 TDCi

10-11-2013: Ford Kuga giver fornemmelse af personbil, men prisen er for høj. Læs artikel

Test: Brugte familiestationcars med overskud

07-03-2013: Ford Mondeo og VW Passat købes typisk som brugte af danske børnefamilier. Men hvilken er egentlig bedst? Læs artikel

Test af VW Golf Bluemotion, Ford Focus 1,6 TDCi Titanium

26-08-2011: Ford Focus vil være den bedste bil i klassen. Men VW Golf, afgiver ikke frivilligt sin plads. Læs artikel

Test: VW distancerer Ford

20-10-2009: VW Tiguan er landets mest solgte firhjulstrækker på hvide plader. Vi tester den mod Fords nye Kuga, der har mere end svært ved at leve op til kvaliteterne i den fine folkevogn. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...