Anmeldelse:
Anmeldelse: 5 out of 6
Find mere om:
Test af Volvo XC90 D5 AWD aut. -.. | bil.guide.dk

Test af Volvo XC90 D5 AWD aut. - Momentum

Test: Den nye Volvo XC90 er en opvisning i design og teknik. For første gang er den et alternativ til de sydtyske konkurrenter og er nu klar til at lægge verden for sine dæk.

SUV
Volvo XC90 D5 AWD aut. - Momentum
Volvo

Når man alligevel kommer sent til festen, kan man i det mindste ligeså godt gøre sin entré med manér.

Sådan må Volvo have tænkt, da de konstruerede den nye XC90. Mage til sløvsind skal man i hvert fald lede længe efter, for den nuværende XC90 er fra 2002 og dermed i særklasse markedets ældste model.

B972015602Z.1_20150623125734_000+GHOLU5D5.2-0.jpg

Vores første test af nyheden beviser dog, at det kan være en fordel at give sig god tid. At der er gået så mange år skyldes bl.a. et ejerskifte fra Ford til kinesiske Geely, hvor sidstnævnte har den holdning, at man skal gøre tingene selv. Derfor deler XC90 ingen komponenter med Ford og har bl.a. en helt ny undervogn og motorer, der skal danne basis for en stribe nye Volvoer de kommende år. Målet er da også at bide svenske stålskeer med de tyske mærker såsom BMW X5, Mercedes-Benz GLE og selvfølgelig den helt nye Audi Q7.

B972015602Z.1_20150623125734_000+GHOLU5D6.2-0.jpg

Testbilen er en D5 Momentum, som er den model, importøren forventer sig mest af, og som koster 1.175.000 kr. uden ekstra udstyr. Prisen er omtrent på niveau med konkurrenterne, og den beskatningsmæssige værdi er 905.000 kr.

Godt design

Lad os tage nyheden fra en ende af.

Skræmmebilledet forestiller en Volvo fra sidst i 70'erne: en model 240 med voldsom gummikofanger, der rager fremad som en mut, ophovnet underlæbe på en gennemtævet bokser.

Bilen, som på et tidspunkt var Sveriges mest indbringende eksportvare har udviklet sig til at være smuk og velskabt som en blond flicka og selvfølgelig betænksom og intelligent.

B972015602Z.1_20150623125734_000+GHOLU5D7.2-0.jpg

B972015602Z.1_20150623125734_000+GHOLU5D8.2-0.jpg

Forfra har vi et helt nyt ansigt med de karakteristiske full LED-lygter og bl.a. en såkaldt Thors Hammer som signatur i kørelyset, i profil og bagfra er XC90 mere tro mod sit ophav.

Bag rattet mødes vi af en luksusfornemmelse, man ikke tidligere har oplevet i en Volvo, til trods for at svenskerne mange gange tidligere har sagt, at produkterne mindst er på højde med de tyske ikoner. Nu tror hænderne også på det, når de berører overfladerne, for kvaliteten er imponerende.

Kæmpe-Audi har været på heftig kur

Den store tablet står skarpt, og det skal den også, for der er kun lige under en håndfuld knapper foruden skærmen.

Heldigvis er den lynhurtig til at reagere, men vi skal frem til uge 46, før fabrikken er klar med den ultimative funktion, nemlig Apples Carplay, der projekterer mange af iPhonens apps over på skærmen.

I alt er der kun syv klassiske knapper at trykke på, resten af funktionerne er henvist til skærmen, og det kan til tider godt virke forvirrende.

Alsidig indretning

Nye sæder bygger oven på en lang tradition for komfort og langtursegenskaber, og vi noterer god plads på anden række, hvor der er tre individuelle sæder, der kan skydes frem og tilbage. Helt bagude er der plads til to personer op til 170 cm's højde. XC90 er stor, så den kan rumme en lille familie med fuldt forråd til flere uger eller en stor familie med overlevelsesudstyr efter behag. Samtidig er rattet det mindste, vi har set i en Volvo og bidrager i sig selv til den nye stil.

B972015602Z.1_20150623125734_000+GHOLU5DA.2-0.jpg

Vi starter op og noterer (heldigvis), at den firecylindrede dieselmotor med 225 hk virker afdæmpet. Ok, vi hører tydeligt, at det ikke er en blød sekscylindret, men lyden er klædelig. Til gengæld virker det som om, at en del af hestene er blevet i folden, for den store Volvo er absolut ikke noget lyn, selv om den på papiret kører til 100 km/t. på 7,8 sekunder. En del af fornemmelsen skyldes, at XC90 er rigtig dygtig til at forvalte kræfterne, men speederen skal virkelig trykkes i bund, hvis der skal fart over feltet, og så knurrer maskineriet. Undervognen holder til gengæld kursen som et projektil, og affjedringen er decideret behagelig. Heller ikke de mest vanvittige manøvrer kan bringe chaufføren i problemer, men ligefrem sjov at køre er svenskeren ikke.

B972015602Z.1_20150623125734_000+GHOLU5D9.2-0.jpg

Alle XC90 har otte-trins automatgear, der skifter kvikt og på kommando. Høj er den også, så den kan skræve over væltede birketræer på vej frem mod målet.

Volvos satsning på sikkerhed er legendarisk, og ingen ny Volvo uden nye sikkerhedssystemer. Volvo har fundet ud af, at der ofte sker alvorlige skader på folks rygsøjle, hvis bilerne kører af vejen og ned i en grøft, hvor de ofte rammer genstande, der får bilerne til at flyve et godt stykke. I løbet af en brøkdel af et sekund strammes selerne på forsædet op, så man sidder så lodret som muligt, og relevante airbags blæses op, og idet man lander, opsuger et nyudviklet sæde en del af energien, så mindst muligt af stødet ender i ryggen. City Safety, som er paraplynavnet for alle Volvos automatiske bremsesystemer, er standardudstyr.

BMW klar med X5 som plug-in hybrid

Systemet dækker nu køretøjer, cyklister og fodgængere foran bilen – dag og nat og virker op til 50 km/t., samtidig kan nyheden udstyres med så mange andre systemer, at pladsen her ikke tillader en egentlig gennemgang. Lad os i stedet konkludere, at bilen er fremragende, og overtegnede vil godt æde en surstrømning på, at den bliver et hit.

Volvo XC90 D5 AWD aut. - Momentum

  • Pris: 1.175.000 kr.
  • Beskatningsmæssig værdi: 905.000 kr.
  • Forbrug: 17,2 km/l.
  • Grøn ejerafg.: 3.030 kr. halvårl.
  • Motor: 2,0 diesel.
  • Ydelse: 225 hk/4.250 o/min.
  • Moment: 470 nm/1.750 o/min.
  • Topfart: 220 km/t.
  • 0-100 km/t.: 7,8 sek.
  • Anhængervægt: 2.700/750 kg.

Volvo XC90 D5 AWD aut. - Momentum

  • Pris: 1.175.000 kr.
  • Beskatningsmæssig værdi: 905.000 kr.
  • Forbrug: 17,2 km/l.
  • Grøn ejerafg.: 3.030 kr. halvårl.
  • Motor: 2,0 diesel.
  • Ydelse: 225 hk/4.250 o/min.
  • Moment: 470 nm/1.750 o/min.
  • Topfart: 220 km/t.
  • 0-100 km/t.: 7,8 sek.
  • Anhængervægt: 2.700/750 kg.

Test af Mercedes GLC 250d 4MATIC

26-10-2015: Premiere: Ny Mercedes-Benz SUV afløser GLK-modellen og går direkte efter konkurrenter som Audi Q5, BMW X3 og Volvo XC60. Bilen ligner et hit. Læs artikel

Test af Volvo V60 Cross Country D3 Momentum 2WD

21-07-2015: Premiere: Volvo V60 Cross Country er en forædlet version af den almindelige V60. Det bedste ved bilen er en bedre komfort i forhold til den rene asfalt-udgave. Læs artikel

Test af Jeep Cherokee 2,0 MJT 170 hk 4x4 aut. Limited

16-12-2014: Test: Den nye Jeep Cherokee er helt sin egen, men har ikke samme x-faktor som den store Grand Cherokee. Læs artikel

Test: De store SUV'er er genopstået

09-08-2014: De store SUV’er gennemgik en nærdødsoplevelse i kølvandet på den internationale finanskrise i ’08. Nu er de tilbage – og mere efterstræbte end nogensinde. Vi sammenligner tre af de dyreste, hurtigste og bedste: BMW, Porsche og Range Rover på diesel. Læs artikel

Test af BMW X5

21-03-2014: Test: Helt ny BMW X5 ligner sig selv, og er nærmest perfekt konstrueret, men den har mistet noget af forgængerens karisma. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...