Find mere om:
40 års biludvikling på parade | bil.guide.dk

40 års biludvikling på parade

Jubilæum: Årets Bil i Danmark er nu blevet kåret i 40 år. Hædringen viser bilernes teknologiske udvikling og er et spejl af samfundet.

Nogle titler er mere langtidsholdbare end andre. En af dem er Årets Bil i Danmark. Det står klart i år, hvor kåringen nu kan markere 40 års jubilæum.

En gennemgang af de 40 års vindere viser også tydeligt, hvordan bilerne og teknologien har udviklet sig. Tag bare eksempler som 1970-vinderen, Citroën GS, der har en uhyre avanceret væskeaffjedring, 1977-vinderen, Ford Fiesta, som er den første rigtigt velkørende minibil eller 2000-vinderen Fiat Multipla, der med MPV-opbygningen viser nye veje for bilkonstruktion.

Ind imellem er der også fejlskud. For eksempel blev kæmpebilen Ford Scorpio i 1986 hædret for at have ABS-bremser som standard, men nogen bestseller blev den ikke. Og i 1976 vandt den luksuriøse og velkørende Simca 1307/08/09 - det var bare en skam, at de fleste eksemplarer var rustet væk få år senere.

Vi ser dem alle på FDM Sjællandsringen, hvor motorjournalisterne Flemming Haslund og Peter Clausen på vegne af Motor Journalisternes Klub, MKD, som arrangerer kåringen, og sammen med importører og entusiaster, i anledning af jubilæet har linet eksemplarer af alle vinderne op.

Søren W. Rasmussen, der er formand for MKD, er ikke i tvivl om, hvad den årlige vurdering viser.

- Kåringen afspejler både bilerne og samfundets tilstand, siger han.

En så dyr investering som en bil er nemlig høj grad en økonomisk strømpil. Således var den første Årets Bil fra 1969, nemlig en Ford Capri, et udslag af de glade tressere, hvor juryen belønnede en sportsvogn med titlen.

Krisen kradser

Men bøtten blev vendt med 1974-kåringen, hvor tiden var en helt anden.

- Her havde vi energikrise, og titlen gik til Fiat 126, som ellers var en bil, der pegede teknisk bagud, men som kørte langt på literen, konstaterer Søren W. Rasmussen.

I det hele taget var bilerne ret rustikke i det først årti med Årets Bil. Juryen af motorjournalister har altid lagt vægt på kriterier som værdi for pengene og køreegenskaber, men vægtningen var noget anderledes i 1970’erne.

- Det handlede mest om tekniske data som topfart og acceleration, og så hvor meget plads, der var. Brændstoføkonomi, miljøbelastning og sikkerhed fyldte ikke så meget.

- Sikkerhedsspørgsmål handlede mere om, man havde et godt udsyn, siger Gorm Albrechtsen, der er motorredaktør på Vejle Amts Folkeblad/Fredericia Dagblad, og var med fra det første årti.

Han suppleres af journalist Morten Dam, som var med i juryen fra starten af 80’erne.

- Det handlede også om driftssikkerhed. Det var ikke en given ting dengang, og slet ikke i 70’erne, hvor nogle biler måske skulle til service og have skiftet olie for hver 2500 km, siger han.

I modsætning til de internationale kåringer, hvor det ofte var teknologiske udstyrsstykker, som vandt, var de danske vindere, som regel mindre biler, familien Danmark kunne betale. Bemærkelsesværdigt nok har der gennem årerne aldrig været en svensk vinder. Den første japaner, nemlig Nissan Primera, kom med i 1991, mens topscorerne over årerne har været Fiat med ni modeller og Ford med seks. Toyota har aldrig fundet vej til toppen.

Overskudssamfund

Fra de mere rustikke biler i 70’erne skete der især noget på sikkerheds- og miljøområdet op gennem 80’erne, 90’erne og det nye årtusinde, hvor nyskabelser som ABS-bremser, airbags, ESC-antiskrid, katalysatorer og partikelfiltre kom til. Og her begyndte andre faktorer også at spille ind i bedømmelsen. Det vurderer MKD-formand Søren W. Rasmussen.

- Nu har vi overskudssamfundet, og det gav sig udslag i kåring af livsstilbiler som Fiat Multipla i 2000 og Peugeot 307 i 2002, som jo også kunne fås med glastag. Honda Jazz, som er Årets Bil 2009, afspejler et behov for fleksibilitet i indretningen, siger Søren W. Rasmussen.

Gorm Albrechtsen mener, at kåringen, som i 1981 overgik fra at være arrangeret af Fyens Stiftstidende til MKD, over årerne har haft betydning for bilernes udvikling og udstyrsniveau herhjemme.

- Bilimportørerne har selvfølgelig brugt en titel i markedsføringsmæssigt øjemed. Men vi har som journalister kunnet påvirke udviklingen.

- I modsætning til de fleste andre lande har vi ikke haft en national bilproduktion, men kun samlet biler i mindre omfang. Derfor har vi ikke haft nationale særinteresser. Og vi har sagt vores mening, det er der blevet lyttet til, mener Gorm Albrechtsen, der glæder sig til, når elbilerne også skal til at testes til de årlige kåringsarrangementer i fremtiden.

Årets Bil i Danmark

Klub i Danmark. Den foregår i oktober måned på FDM Jyllandsringen med en jury af danske motorjournalister, som tester bilerne på bane og vej over to-tre dage. Her uddeles også en ærespris, hvis der findes værdige kandidater. Sidste gang var i 2007, hvor Kia fik prisen for 7 års garanti på Ceed-modellen. Årets Bil i Danmark 2010 kåres 5.-7. oktober 2009.

ÅRETS BIL GENNEM ÅRERNE
1969: Ford Capri
1970: Fiat 128
1971: Citroën GS
1972: Fiat 127
1973: Audi 80
1974: Fiat 126
1975: VW Golf
1976: Simca 1307/1308
1977: Ford Fiesta
1978: Alfa Romeo Guilietta
1979: Fiat Ritmo
1980: Opel Kadett 1.3
1981: Ford Escort 1.3 L
1982: VW Polo
1983: Ford Sierra
1984: Fiat Uno
1985: Opel Kadett
1986: Ford Scorpio
1987: Peugeot 309
1988: Peugeot 405
1989: Fiat Tipo
1990: Renault 19 GTX
1991: Nissan Primera
1992: Citroen ZX
1993: Mazda 626
1994: Citroën Xantia
1995: Fiat Punto
1996: Fiat Bravo/Brava
1997: Skoda Octavia
1998: Alfa Romeo 156
1999: Ford Focus
2000: Fiat Multipla
2001: Skoda Fabia
2002: Peugeot 307
2003: Citroën C3
2004: Mazda 3
2005: Mitsubishi Colt 5D
2006: Seat Leon
2007: Opel Corsa
2008: Mazda 2
2009: Honda Jazz

Nyhed: Bilsalg: El-biler med i statistikken

17-11-2009: Salget af elbiler er langsomt og med prøvende skridt ved at vise sig i de månedlige salgsopgørelser fra De Danske Bilimportører. Af den seneste tælling fra oktober viser det sig, at elbilerne sidder på 0,1 pct. af markedet. Læs artikel

Test: Stor test: 13 firmabiler til lyst og last

08-05-2014: Nye firmabiler er rullende kontorer og alt, hvad en moderne forretningsmand m/k kan forlange. Benhård konkurrence giver lav beskatning og ekstra højt udstyrsniveau i de nye modeller. Christian Schacht, redaktør på JP Aarhus Motor, har testet biler siden 1997 og gennemgår her 13 aktuelle businessmodeller i den klassiske størrelse. Læs artikel

Nyhed: VW-gruppen blev den store taber

20-10-2009: Både Volkswagen, Seat og Skoda tabte salg og markedsandele i 2008. Læs artikel

Nyhed: Fiat-chef: Kun seks bilmærker om få år

09-12-2008: Det vil kræve en årsproduktion på 5,5 mio. biler at overleve, mener Sergio Marchionne. Disse mærker kan overleve - se om dit bilmærke er iblandt. Læs artikel

Test: Sikkerhed med forbehold

21-10-2009: Otte ud af 12 testede nye bilmodeller fik maksimale fem stjerner i crashtest. FDM kritiserer Ford, som sparer på sikkerheden i den lille Ka. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...