Find mere om:
Er din bil let at stjæle? | bil.guide.dk

Er din bil let at stjæle?

I Sverige testes nye bilers sikkerhed mod tyveri og indbrud. Det får betydning for forsikringspræmien.

Hvor godt er din bil sikret mod tyveri og indbrud?

Måske har du ikke spekuleret voldsomt over det, men der er faktisk stor forskel på, hvor godt de forskellige bilmodeller er sikret. Det viser en igangværende undersøgelse, som gennemføres af den svenske Trafikförsäkringsföreningen. Foreningen har kikket på bilproducenternes egne opgivelser af sikkerhed mod tyveri og indbrud i kabinen, og efterfølgende har foreningen foretaget sin egen test.

Trafikförsäkringsföreningen begyndte med at undersøge nye biler i juni i fjor, og foreløbig er kun nogle få biler blevet testet.

Audis Q5 og Seats Ibiza klarer sig fint med 5 stjerner for sikkerhed mod tyveri af bilen og 4 stjerner for beskyttelsen mod indbrud i kabinen. Topkarakteren er 5 stjerner. Trafikförsäkringsföreningen er især positivt overrasket over Ibiza, fordi det er en meget mindre bil end Audis Q5.

Omvendt skuffer Toyota med sine Avensis og IQ-modeller, der begge får 3 stjerner for sikring mod tyveri og kun 1 stjerne for sikring mod indbrud i kabinen. Måske lidt overraskende, fordi bilerne har klaret sig godt i Euro NCAPs kollisionstest.

Den nye Skoda Superb får henholdsvis 4 og 3 stjerner.

Betydning for præmien

Trafikförsäkringsföreningen bruger faktisk to karakterskalaer til bedømmelsen af bilerne. Sammen med et antal stjerner får bilerne også tildelt et bogstav - A, D eller E.

A betyder godkendt, D betyder, at bilen ikke lever op til kravene, mens bogstavet E betyder, at bilen overgår kravene. Bogstavtildelingen har betydning for den forsikringspræmie, som bilejeren skal betale. Således kan tildelingen D betyde, at ejeren skal betale 30 pct. mere i præmie, mens E-tildelingen kan give 30 pct. rabat i forhold til normalprisen for tildelingen A. Præmierne varierer dog fra selskab til selskab.

Samtidig opererer foreningen i sin liste med to farver på stjernerne. Gule stjerner angiver producentens oplysninger, mens blå stjerner viser resultatet af Trafikförsäkringsföreningens egen test.

Det er med i Danmark

Det svenske initiativ følges også af danske forsikringsselskaber, der dog allerede i vid udstrækning har taget sine forbehold.

"Flere selskaber opererer allerede med en såkaldt bilmærketarif, hvor alle forsikringshændelser indgår. Her ser man på, hvor ofte bilmodellen stjæles, hvor ofte der er indbrud i modellen og hvor ofte den er indblandet i trafikulykker. Det har altsammen betydning for præmien," forklarer Christian Skødt, der er chefkonsulent i Forsikringsoplysningen.

Han tilføjer, at en ny bil i dag som udgangspunkt er så godt sikret, at en biltyv skal have fat i nøglen for at kunne stjæle bilen.

"En startspærre er ikke sådan at omgå. Det er forklaringen på, at mange familier er vågnet op og har opdaget, at deres bil og nøgler er væk. Biltyvene bryder ind i huset og stjæler nøglerne, som vi alle sammen lægger på bordet i entreen eller på køkkenbordet," tilføjer Christian Skødt.

Se Trafikförsäkringsföreningens foreløbige liste her

Læs mere

Nyhed: 40 års biludvikling på parade

20-10-2009: Jubilæum: Årets Bil i Danmark er nu blevet kåret i 40 år. Hædringen viser bilernes teknologiske udvikling og er et spejl af samfundet. Læs artikel

Nyhed: Skarpe mikro-tilbud til under 100.000 kr.

11-04-2015: Opel Karl starter fra 80.000 kr. Mange mikrobiler med aircondition til 100.000 kr. Læs artikel

Nyhed: VW-gruppen blev den store taber

20-10-2009: Både Volkswagen, Seat og Skoda tabte salg og markedsandele i 2008. Læs artikel

Nyhed: Prestigebiler får baghjul

18-09-2009: Småbilerne drøner frem i salgsstatistikkerne, mens de dyrere mæker har det svært. Volvo tabte 70 pct. af bilsalget. Det overgås kun af Chrysler og Saab, der mistede hele 80 pct. af salget i Danmark. Stor oversigt. Læs artikel

Test: Stor test: 13 firmabiler til lyst og last

08-05-2014: Nye firmabiler er rullende kontorer og alt, hvad en moderne forretningsmand m/k kan forlange. Benhård konkurrence giver lav beskatning og ekstra højt udstyrsniveau i de nye modeller. Christian Schacht, redaktør på JP Aarhus Motor, har testet biler siden 1997 og gennemgår her 13 aktuelle businessmodeller i den klassiske størrelse. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...