Find mere om:
Test af Audi, Mercedes, VW og Kia i.. | bil.guide.dk

Test af Audi, Mercedes, VW og Kia i downsizing-klassen

Mercedes eller Audi? Eller måske en Golf med det hele? Den nye downsizing-klasse skaber helt nye muligheder for en forfriskende firmabil. Her sammenligner vi fire af de mest oplagte bud.

B97367039Z.1_20131009173329_000+GQU7IDN7.1-0.pngDet nye sort i firmabilverdenen er downsizing-klassen – biler, der er lidt mindre end de traditionelle omkring Volkswagen Passat. Til gengæld kan der blive plads i budgettet til måske både mere udstyr og en større løncheck. Økonomidirektøren vil med garanti også se med milde øjne på lavere forbrug og alt andet lige lavere omkostninger til vedligeholdelse.

Blandt oplagte downsizede firmabiler er selvfølgelig Passats lillebror, Volkswagen Golf – og i øvrigt også dens fætter, Skoda Octavia.

Vi vælger dog at køre Golf i denne gruppetest, da den er den originale af de to. Så ny Volkswagen Golf med stor dieselmotor og godt med udstyr.

Mindre bil, javel, til gengæld med mere stil, tilbyder Audi A3 – især i den nye 4-dørs version med navnet Limousine. Ad samme vej kører Mercedes A-Klasse. Begge stiller op i gruppetesten af Danmarks bedste firmabiler i downsizing-klassen.

Med på et wildcard er Kia cee’d – måske ikke det oplagte valg på papiret, men importøren har skruet en “fleet-model” sammen, der tilbyder god plads, godt med udstyr – plus en noget større lønseddel. Den lyder det sjove navn cee’d Fleet.

Altså: Golf mod A3, A-Klasse og cee’d Fleet.

Audi A3 Limousine - Det gennemgående ord er “lækker”

Teknikken

  • Type: 4-5-personers sedan, frontmotor, forhjulstræk.
  • Motor: 4-cyl. R-diesel, 2,0 liter, 150 hk ved 3.500 o/min., 320 Nm ved 1.750 o/min.
  • Forbrug i flg. EU-norm: 24,4 km/l
  • CO2-udslip: 107 g/km
  • Præstationer: 0-100 km/t.: 8,7 sek. Topfart: 220 km/t.
  • Pris: 332.281 kr.
  • Beskatningsgrundlag: 301.555 kr.

Helt kort

  • A3 Limousine er den 4-dørs sedan-version af Audi A3, der som 3-dørs hatchback hedder A3, slet og ret, og som 5-dørs hatchback A3 Sportback. Frontmotor, for- og firehjulstræk.
  • Som den typiske Audi, den er, leveres A3 Limousine og de øvrige A3’ere med et bredt udvalg af benzin- og dieselmotorer, på benzin fra den 105 hk’s 1,2 og på diesel fra den ligeledes 105 hk’s 1,6 TDI.
  • Priserne på Audi A3: fra lige knap 290.000 kr.
Hellere lidt mindre – til gengæld med mere udstyr. Det er den bærende idé i downsizing, hvilket passer perfekt for den nye sedan-version af Audi A3, nu med tilnavnet “Limousine”. Og “De Fire Ringe” kan man endda tilføje – plus yderligere images.

Derfor har Audi-Danmark lanceret en 4-dørs A3 med familiens 2-liters 150 hk’s dieselmotor. Bilen i testen koster ca. 365.000 kr., men A3 Limos beskatningspris begynder ved lige godt og vel 300.000 kr.

“Lækker” er det gennemgående ord for den sorte sedan. Lækker kabine at se på, lækker kabine at sidde i; ikke mindst takket være et – også – lækkert rat. Dertil multijusterbart rat og sæde, hvilket sikrer køreren af A3 Limousine den perfekte førerplads. Slet og ret.

Ude under frontklappen: 2-liters TDI-motor, der først og fremmest er en yderst kultiveret motor. Måske lige en anelse diesellyd i selve startøjeblikket, men ellers ingen dieselraslen overhovedet, ligesom motoren er ivrigt omdrejningsvillig. Men at A3 Limousine på trods af betegnelsen “downsizing” er en stor bil, mærkes, hvis motoren skal trække ved få omdrejninger. Så kan den finde på at falde underud.B97367040Z.1_20131009173614_000+GDS7EIFV.2-0.jpg

Og styring: Selv om der er 17”-hjul på testbilen, er den på ingen måde blandt de mest præcise i feltet – hvis A3 Limousine skal helt op at måle sig med de bedste på dette område, skal den bestilles med affjedringen med navnet S-Line. Vi ved fra andre prøvekørsler, at netop denne forskel ville bringe den sorte bil op blandt de absolut bedste i denne test – også i denne disciplin.

Vi har tidligere givet Audi A3-serien som sådan i alt seks stjerner.

Det kan A3 Limousine ikke score i dag.

Der er “kun” fem stjerner, først og fremmest fordi undervognen kun vækker tilfredshed – men ikke direkte begejstring.

Kia cee’d sw - Se lige prisen én gang til

Helt kort

  • Kias bil i segment C er cee’d, der findes i tre karrosserivarianter, den 5-dørs hatchback med navnet cee’d, slet og ret, den 3-dørs, mere coupéagtige udgave med benævnelsen pro_cee’d og bilen i denne test, cee’d sw, hvor de to sidste bogstaver refererer til stationcar.
  • Alle tre karrosserivarianter leveres med 4-cylindrede motorer på enten benzin eller diesel, effekter fra henholdsvis 100 og 90 hk.
  • Mindste prisseddel på en Kia cee’d lyder på 189.999 kr. for cee’d 1,4 Active på benzin.

Teknikken

  • Type: 4-5-personers stationcar, frontmotor, forhjulstræk.
  • Motor: 4-cyl. R-diesel, 1,6 liter, 128 hk ved 4.000 o/min., 260 Nm ved 1.900 o/min.
  • Forbrug i flg. EU-norm: 23,8 km/l
  • CO2-udslip: 110 g/km
  • Præstationer: 0-100 km/t.: 11,2 sek. Topfart: 193 km/t.
  • Pris: 249.999 kr.
  • Beskatningsgrundlag: fra 215.659 kr.
Hele ideen med downsizing er jo at gå ned i alt, der har med penge at gøre. Lavere pris, lavere omkostninger til både brændstof og sliddele plus – og ikke mindst – lavere beskatningsgrundlag. Med den nye Kia cee’d, her som stationcar og i den særlige “Fleet-udgave”, er beskatningen helt nede på godt og vel 200.000 kr.

Kia cee’d er en bil på størrelse med en Golf, så det er altså ikke større løn på bekostning af en lille bil, der taler for cee’d. Vel er koreaneren testens absolut billigste og den eneste på “små” hjul i 15”. Det gør den til bilen med de mindst præcise køreegenskaber. Til gengæld er cee’ds komfort på højde med det bløde gennemsnit og bedre end en række af bilerne på store hjul. Et eksempel er Passat med R-Line-affjedring.

I forhold til de tre øvrige i downsizing-klassen er kabinen i cee’d billigere at se på på grund af materialets overflade. Men kabinens funktion falder på ingen måde igennem. Førerpladsen er slet og ret i orden, sæderne er gode, kørestillingen er god, og rat og sæder kan justeres langt i alle retninger.B97366234Z.1_20131009173707_000+GVH7EK6T.3-0.jpg

Motoren er en 1,6-liters diesel med 128 hk. Og det rækker. Vel er cee’d ikke hurtig på højre pedal – modsat er den heller ikke på nogen måde langsom. Under kraftig acceleration er der ingen tvivl om, at farten stammer fra en motor på netop diesel. Men når der først cruises, er lyden absolut godkendt.

Vi har i tidligere test givet cee’d-serien fire stjerner, og det gentager vi her. Vel er der ikke prestige som i en Audi eller køreglæde som i en Mercedes – men cee’d indhenter alt det tabte, så snart det kommer til økonomien. 250.000 kr. i udsalgspris og beskatning på 215.000 – det slår alt.

Mercedes-Benz A-klasse - Stærk beskatningspris på det tyske stjernemærke

Helt kort

  • A-klasse fra Mercedes er i basis en 5-dørs hatchback. Den leveres desuden som sedan under navnet CLA, ligesom den nye SUV under navnet GLA står på samme teknik. Frontmotor og for A og CLA oftest med forhjulstræk. Kun den dyreste og hurtigste AMG-udgave har firehjulstræk.
  • A-klasse fås med et bredt udvalg af motorer. Alle er 4-cylindrede turbomotorer, både benzin og diesel.
  • Billigste A-klasse på benzin er 180 BE til 344.900 kr., mens billigste på “det andet brændstof” er 180 CDI til 329.900 kr.

Teknikken

  • Type: 4-5 personers hatchback, frontmotor, forhjulstræk.
  • Motor: 4-cyl. R-diesel, 1,5 liter, 109 hk ved 4.000 o/min., 260 Nm ved 1.600-2.500 o/min.
  • Forbrug i flg. EU-norm: 26,3 km/l
  • CO2-udslip: 98 g/km
  • Præstationer: 0-100 km/t.: 11,3 sek. Topfart: 190 km/t.
  • Pris: 329.900 kr.
  • Beskatningsgrundlag: 280.000 kr.
Mercedes og downsizing – det hænger da ikke sammen. Det er den umiddelbare reaktion ved tanken om, at det tyske stjernemærke har en bil med i gruppetestens mindste klasse.

Ikke desto mindre mener Mercedes-Danmark virkelig business, når det kommer til emnet firmabiler 2013. Og derfor er tyskerne klar med en A-klasse til en stærk beskatningspris, nemlig 280.000 kr.

Den pris rækker til en veludstyret A180 med en 4-cylindret række-diesel med 109 hk. Motoren er matematisk korrekt afrundet på 1,5 liter, men i farten betragter de fleste sikkert motoren som en 1,6’er.

109 hk er ikke en bondegård – og det mærkes. Den lille motor er ikke på højde med dieselmotorerne i Audi A3 og Golf – den trækker ikke så overbevisende, og den støjer lidt mere. Gearkassen vurderer vi til at lande midt i feltet: Bevægelserne er for lange, men skiftene er ikke stramme. Omvendt finder den dog ikke i gear af sig selv til forskel fra f.eks. den direkte konkurrent fra Wolfsburg.B97366237Z.1_20131009173754_000+GJE7EMR2.2-0.jpg

Men bilens køreegenskaber får ros fra ende til anden. Hvis der er én bil i dette 13 biler store felt, der minder om en GTI, så er det netop A-klassen her. Forenden reagerer hurtigt på styreudslag, og skridgrænsen er højt oppe – antagelig så højt, at kun de færreste nogensinde opdager den.

Kabinen er en anden af tyskerens stærke sider. Glimrende kørestilling, slet og ret, lækkert rat og ligefrem pragtfulde sæder beklædt med stof.

Alt i alt er Mercedes A en af testens positive overraskelser – først og fremmest fordi Mercedes-Danmark er i stand til at tilbyde den til en pris, der gør den til en spiller i downsizing-klasse. Dernæst fordi den vitterligt gi’r køreglæde.

Volkswagen Golf - Testens nok bedste bil

Helt kort

  • Bilen, der lægger navn til en hel bilklasse. Lanceret i 1974, og nu er Golf i sin syvende generation. Hatchback med enten 3 eller 5 døre og som her 5-dørs stationcar. Findes desuden som cabriolet.
  • Bredt udvalg af 4-cylindrede og udelukkende 4-cylindrede motorer, både på benzin og diesel. Golf på 100 pct. el er på vej, men endnu ikke lanceret.
  • Volkswagen Golf fås fra 209.988 kr. for den 85 hk’s TSI på benzin og fra 245.596 kr. for dieselversioner.

Teknikken

  • Type: 4-5-personers stationcar, frontmotor, forhjulstræk.
  • Motor: 4-cyl. R-diesel, 2,0 liter, 150 hk ved 3.500 o/min., 320 Nm ved 1.750 o/min.
  • Forbrug i flg. EU-norm: 23,8 km/l
  • CO2-udslip: 108 g/km
  • Præstationer: 0-100 km/t.: 8,9 sek. Topfart: 218 km/t.
  • Pris: 357.594 kr.
  • Beskatningsgrundlag: 347.049 kr.
Alt det gode, som man kan sige om en Volkswagen Passat, kan man også sige om dens lillebror, Golf. Motor, styring, kørestilling, image – det hele.

Og i sammenligning med netop Passat er Golf endda billig. Men i sammenligning med de direkte konkurrenter i downsizing-klassen er prisen pludselig et problem for Golf.

Det måske bedste ved den nye Golf – her i den helt friske stationcar-version – er dens køreegenskaber. Den er præcis i sin styring, og på netop testbilens Michelin-dæk har den nærmest enormt grip. Dertil er den noget mindre end Passat, hvorfor den reagerer hurtigere og mere præcist på rat og speeder. Så alt i alt – stor ros til køreegenskaber og komfort. Faktisk er Golf en anelse bedre affjedret på skarpkantede ujævnheder end Passat.

Motoren kender vi jo igen fra testens Audi A3 Limousine, hvor den får masser af ros, så det gør den i sagens natur også her. Tilsvarende begejstring udtrykker vi for gearkassen – helt klart mere smør end i f.eks. Opel Insignia og Mazda 6.B97367041Z.1_20131009173824_000+GJE7ENOU.2-0.jpg

For at køre godt skal man sidde godt. Og VW springer intet over på netop det område: perfekt basis-indstilling for rattet og rigelig justering i alle fire retninger. Dernæst et stort sæde, der støtter, præcis som det skal, helt oppe fra skuldrene, ned over ryggen, forbi lænden og helt ud til knæene. Og der er ikke snydt netop her – sædet er præcist så langt, som det skal være.

Alt i alt – Volkswagen Golf står som en af den store firmabiltests bedste biler. Når den ikke scorer seks stjerner, skyldes det en for høj pris i forhold til de to direkte konkurrenter fra Audi og Mercedes-Benz.

Dommen

Kommentar: Vi har tidligere givet A3 de maksimale seks stjerner – i denne test mister den én på grund af styringen, der i denne sedan ikke er helt så skarp som i tidligere testet A3 hatchback.

Plus

  • Stil + image
  • Motor
  • Kabine
  • Førerplads

Minus

  • Mangler skarphed i styring

Dommen

Kommentar: Audi, Mercedes og Volkswagen kører nok mere lækkert– men intet slår testens koreaner på økonomi.

Plus

  • Pris
  • Komfort
  • Førerplads
  • Pris

Minus

  • For små hjul
  • Skarphed i styring

Dommen

Kommentar: Virkelige pluspunkter er styring og dermed køreglæde samt forbrug. Fra trækker en for træt og for støjende motor.

Plus

  • Image – det er en Mercedes!
  • Forbrug og udslip
  • Kørestilling
  • Køredynamik

Minus

  • Motor
  • Gear

Dommen

Kommentar: Vi har tidligere ladet i alt seks stjerner drysse ned over Golf i en generel test. Men her i den skarpe firmabil-sammenhæng taber tyskeren én stjerne på grund af prisen.

Plus

  • Image
  • Forbrug vs. effekt
  • Styring
  • Kørestilling

Minus

  • Pris

Nyhed: Se forsikringsselskabernes yndlingsbiler

18-11-2009: Forsikringsselskaberne er langt fra ligeglade med, hvilken bil du køber. Læs artikel

Test: Stor test: 13 firmabiler til lyst og last

08-05-2014: Nye firmabiler er rullende kontorer og alt, hvad en moderne forretningsmand m/k kan forlange. Benhård konkurrence giver lav beskatning og ekstra højt udstyrsniveau i de nye modeller. Christian Schacht, redaktør på JP Aarhus Motor, har testet biler siden 1997 og gennemgår her 13 aktuelle businessmodeller i den klassiske størrelse. Læs artikel

Test af Volkswagen Passat 1,4

21-10-2014: Ny teknik er den nye Passats trumfkort: Nye CO2-venlige motorer, nye kører-assistenter og ny digital kabine. Med den nye Passat, den ottende i rækken, spiller Volkswagen op både overfor ”de brede” som Opel Insignia og ”de dyre” som Mercedes C-Klassen. Læs artikel

Nyhed: Ny trend: Voksen-GTI’en

09-04-2014: Kørerne af 80’ernes GTI’er er blevet seniorer, der nok så meget drømmer om lædersæder og automatgear – og power under højre fod er stadig et must. Derfor lokker tyskerne nu de gamle kunder med det nyeste: voksen-GTI’en. Læs artikel

Test af Audi, BMW, Mercedes og Jaguar i direktørklassen

20-10-2013: Her er det oplagte felt af direktørbiler til rundt regnet 1 mio. kr. – det bedste fra tre tyskere og en englænder. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...