Anmeldelse:
Anmeldelse: 5 out of 6
Find mere om:
Test af Audi A6 2,0 sedan, BMW 518d.. | bil.guide.dk

Audi og BMW’s firmabiler i tæt dyst

Duel: BMW 518d og Audi A6 2,0 TDI er to skarpe bud på en direktørbil til omkring en halv mio. kr. BMW har dog en lige lovlig lille dieselmotor.

Professionelle vil have ordentligt værktøj. Det gælder også købere af biler i firmabilsklassen, som i stigende grad kaster blikket mod premium-mærkerne, der har rettet leasingpriserne ned.

B97431014Z.1_20131120131621_000+G8A86LA1.2-0.jpg

I direktør-hjørnet spiller BMW nu ud med en helt ny 518d på 143 dieselheste, som bringer drømmen nærmere for 5’er-fans. Beskatningsmæssig værdi: 475.546 kr. plus et automatgear til godt 40.000 kr. På anden side står nyklassikeren fra Ingolstadt, Audi A6, som spiller ud med mindste model, som er en 2,0 TDI på 177 dieselheste til en beskatningsværdi på 487.100 kr. og manuelt gear i testeksemplaret.

De er begge komfortable motorvejslokomotiver, der også kan køre sportsligt, hvis det er nødvendigt, finish og forarbejdning er i top med lækre kabiner og gode kørestillinger, mens der er masser af plads om bord.

Vi starter med 5-serien, som med sine 4,91 meter er en smule kortere end A6’eren, men har lidt større akselafstand. På motorvejen byder 5-serien på en afstressende, nærmest flydende fremfærd, som kan få stress-hormonerne til at lægge sig efter selv den mest intensive dag pakket med bestyrelsesmøder. Testbilen er udstyret med den ottetrins Steptronic-gearkasse, som koster 40.000 kr. ekstra.

Spagfærdig motor

Den hurtigt og umærkeligt skiftende gearkasse er nærmest et must i 5-serien, hvor den normalt matcher bilens fremfærd. Den er dog udfordret i 518d’eren, der kun har et moment på 320 Nm, som er lige lovlig lidt i den store bil, der på papiret klarer 0-100 km/t på 9,6 sek. Maskinen gør det pænt på lige stræk, men den er for spagfærdig, når det virkeligt gælder.

Det betyder, at du savner kraftoverskud til selv banale overhalinger og sammenfletninger. Hvis du har muligheden, så opgradér til den større 520d med 184 hk diesel, som kun er 24.000 kr. dyrere i beskatning.

B97431014Z.1_20131120131621_000+G8A86LAF.2-0.jpgB97431014Z.1_20131120131621_000+G8A86LA4.2-0.jpgDen har nemlig kraftoverskud, som matcher 5-seriens pondus. Ellers er der ikke mange fingre at sætte på baghjulstrækkeren, der ændrer karakter til en inciterende sportsvogn, som har medrivende opsætning af undervogn og styretøj, hvis du kører fra den slagne vej og følger de snoede veje.

På den anden side står den forhjulstrukne A6’er med en teknologi, som Audis ingeniører har forfinet. Motoren med et moment på 380 Nm, og den helt specielle turbineagtige lyd er nok en af verdens bedste og mest harmoniske dieselværker. Med sit sejtræk er der nok af kræfter at tappe af, og det sker sugende og lydløst. På vejen er A6’erne ganske indtagende med sit styretøj, der reagerer hurtigt og skarpt, mens Audi’en følger spor og sving med snorlige præcision. Her har den baghjulstrukne Bimmer dog sin force som den mest præcise og køreglade, hvis du går lige til grænsen.

Med 20,4 km/l i Audi mod BMW’ens 22,2 km/l er München-mærket det mest sparsommelige. Motoren er dog ikke så raffineret i BMW, der lige som de fleste andre BMW-dieseler har den skavank, at den springer i gang efter stop/start med en uharmonisk brummen. Det klarer Audien gelinde og umærkeligt.

Fuldfed finish

Audiens finish er også en tand mere fuldfed, og de lydtunede døre smækker lidt tungere. Du befinder dig godt bag det lagkageopdelte instrumentbord med en 6,5 tommers farveskærm, som popper op ved tænding, og med et fint overblik.B97431014Z.1_20131120131621_000+G8A86LAA.2-0.jpg

BMW’en lever op til ryet om at indrette en af verdens bedste førerplader. Her er en tilsvarende stor farveskærm også en del af standardudstyret i business-modellerne.

Begge har pænt med udstyr. BMW byder bl.a. på klimaanlæg, xenonlys, run flat dæk, fartpilot, 17 tommer letmetalfælge og læderrat. A6’eren har parkerings-sensorer for og bag, elektrisk bagklap og fire-zonet klimaanlæg.

På bagsæderne vinder Audi en smal sejr over BMW’en, mens bagagerummet med 530 liter også er en skvis større.

Der er ikke mange fingre at sætte på de to. Men med en let opgradering til en 520d, er der ingen tvivl om, at BMW’en kan vinde en smal sejr.

Smid automatgear oven i, og du har tæt på verdens bedste og mest fuldkomne bil. Hos koster Audi automatgearet Multitronic for øvrigt 45.000 kr.

Som almidenlig 518d kan BMW dog ikke slå Audi.

Firmabilisterne vil have store biler med luksusudstyr

LÆS PÅ GUIDE.DK: Alt om Audi og BMW

BMW 518d Sedan

  • Beskatningsmæssig værdi: 515.522 kr. inkl. aut-gear
  • Forbrug: 22,2 km/ EU-snit
  • Ydelse: 143 hk/5000 omdr. omdr.
  • Topfart: 212 km/t
  • 0-100 km/t: 9,6 sek.

 

Audi A6 2,0 sedan

  • Beskatningsmæssig værdi: 487.100 kr. ekskl. aut-gear
  • Forbrug: 20,4 km/ EU-snit
  • Ydelse: 177 hk
  • Topfart: 228 km/t
  • 0-100 km/t: 8,7 sek.

Test: Tysk duel på køreglæde

15-03-2012: Det er et par kamplystne sedaner - den nye BMW 320 d møder den faceliftede Audi A4 TDI. Læs artikel

Nyhed: Ny trend: Voksen-GTI’en

09-04-2014: Kørerne af 80’ernes GTI’er er blevet seniorer, der nok så meget drømmer om lædersæder og automatgear – og power under højre fod er stadig et must. Derfor lokker tyskerne nu de gamle kunder med det nyeste: voksen-GTI’en. Læs artikel

Test af Audi A6 2,0 TDI 190 hk

12-02-2015: Test: En fræk front og nye motorer er hovedingredienserne i et effektivt facelift til Audi A6, som vi tester i to forskellige versioner med 190 hk og 218 hk dieselmotorer. Læs artikel

Test: Nærkamp i direktørklassen

16-09-2011: Vi byder op til race med store dieseludgaver af Audi A6, BMW 5-serien og Mercedes E-klasse. Læs artikel

Test af Volvo S80 Drive Summum

09-09-2010: Volvo S80 Drive, der går over 20 km/l, er et bevis på, at en bil i ministerklassen sagtens kan være politisk korrekt. Men den spagfærdige motor kommer til kort over for nye sparemaskiner fra BM W og Mercedes. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...