Anmeldelse:
Anmeldelse: 5 out of 6
Find mere om:
Test af Audi A8 4,2 TDI | bil.guide.dk

VM-guld i diesel

Dieselteknologien er nu så veludviklet, at kræfterne også rækker ind i luksuslimousinernes land. Vi har prøvet den nye Audi A8 4,2 TDI, der for tiden er den kraftigste personvognsdiesel.

Tyskland har nok brillante boldførere, men de unge fodboldspillere på landsholdet nåede ikke helt til tops under sommerens fodbold-VM. Helt anderledes forholder det sig, når det gælder det uofficielle verdensmesterskab for produktion af dieselmotorer, hvor Tyskland allerede vundet guld og faktisk kun kæmper mod sig selv.

Udviklingen af oliebrændere foregår som i et våbenkapløb, hvor Audi, BMW og Mercedes kæmper om at have den stærkeste motor på programmet, der både er hurtig og atletisk og med et lavt brændstofforbrug. Samtidig med, at maskinerne også skal mestre den akustiske defensiv.

De seneste år har verdensmesterskabet tilhørt alle tre fabrikanter på skift, men lige nu er det Audi, der står øverst på sejrsskamlen. Det skyldes den nye A8 4,2 TDI Quattro, der med sine 350 hestekræfter spurter fra alle andre luksuslimousiner med diesel i blodet.

Støjsvag

Vejen til sejren går over to turboladere med variabel geometri, og selve maskinen er på 4,2 liter.

I første omgang er jeg dog bekymret for, at tyskerne har udleveret en forkert testbil. Da nøglen drejes, lyder det sædvanlige bulder fra en stor V8-motor, der vækkes til live. Og accelerationen er så voldsom, at det snarere må være den 12-cylindrede A8, som jeg er sat til at styre.

Men den slags fejl laver de ikke i Audis presseafdeling, og på bagklappen står der også 4,2 TDI. Forvirringen viser blot, at denne dieselmotor ikke kun er stærk som en tysk forsvarsspiller. Den er også tyst - både i tomgang og når det går stærkt.

Og stærkt går det i Sydtyskland. På de lange autobaner, der forbinder industricentrene, fræser de store luksuslimousiner rundt mellem hinanden. Og ved roret sidder stormavede direktører, der skal fra A til B på den mest behagelige måde. Det gør de i Audi A8, og med dieselmotor trækker bilen heller ikke selv ind til højre, når den ser en tankstation. Med et gennemsnitligt forbrug på 13,5 km/l og en tank på 90 liter giver det frit råderum for chaufføren i hele stortyskland - fra Flensborg til München.

Det har fået flere chefer, der er trætte af tankbesøg og græsrøddernes ytring om ressourceknaphed, til at køre diesel. Og efter fire dage bag rattet er overtegnede i hvert fald ikke i tvivl om, at den store dieselmaskine er den optimale motorbestykning til A8.

0-100 på 5,5 sekunder

Overarmene i maskinrummet sørger for, at den store vogn kører fra 0-100 km/t på 5,5 sekunder, og hvis ikke elektronikken stoppede festen ved 250 km/t, skulle der garanteret kun et par vinger til at få A8 til at lette. Men den store vogn føles stabil som et tysk ICEtog, der med ekspresfart skyder vej gennem landet.

En ottetrins automatgearkasse er standard, hvis man investerer 1.722.000 kroner i en A8 4,2 TDI. Audi A8 er i det hele taget en teknisk lækkerbisken. Især firhjulstrækket gør det muligt at overføre de mange kræfter og drejningsmomentet, der er på 800 Nm, eller det samme som fem biler i Polo-klassen tilsammen.

Luftaffjedringen kan indstilles i fire trin - fra fast til hård. Fast er bedst, når man kører stærkt og drøner rundt på bulede småveje, hvor undervognen holder den store bil på kursen, og chaufføren undgår lurende blikke fra eventuelle passagerer. Og selv hvis man foretrækker at duve blidt af sted med blæsebælgene sat op til komfort, strammer elektronikken omgående undervognen op, hvis det bliver nødvendig med en rask undvigemanøvre.

Audi A8 er da også blandt de bedst kørende luksuslimousiner. Og via det omgængelige MMI-system, der kontrollerer hele bilens pakke af elektroniske detaljer. Fire knapper og en enkelt drejbar af slagsen styrer rundt mellem navigation, klimaanlæg, sædevarme og det indbyggede stereoanlæg.

Elegant er ellers ikke det første ord, der falder betragteren ind. For A8 minder mest om en væltet bautasten - to meter bred, over fem meter lang og med sporadiske kanter, som var den hugget til med en mejsel. Og selve designet er som snydt ud af næsen på en mindre A4.

Flot instrumentbord

Men tag så og kig indenfor.

Lædersæderne er tykke og bløde som en læsestol i et engelsk herreværelse. Og der ernæsten plads til at strække benene helt ud - som fløj man på første klasse over Atlanten.

Audi A8 4,2 TDI Quattro er en afslappende, men ustyrlig hurtig rejsekammerat. Og det må være fristende for Audi at holde ferie med guldmedaljerne hængende i bestyrelsesværelset.

Men afslapningen er formentlig afløst af travlhed - jungletrommerne fortæller, at konkurrenterne også er på vej med flere hestekræfter. Men om ikke andet forbliver verdensmesterskabet i dieselkonstruktion på tyske hænder.

Audi A8 4,2 TDI

Overblik

  • Pris: 1.722.000 kr.
  • Forbrug: 13,5 km/l.
  • CO2/km: 199 gram
  • Halvårlig grøn ejerafgift: 3.210 kr.
  • Sikkerhed: Ej testet
  • L/B/H: 514/195/146 cm.
  • Ydelse: 350 hk
  • Moment: 800 Nm/1.750 omdr.
  • Topfart: 250 km/t.
  • 0-100 km/t: 5,5 sek.
  • Bagagerum: 510 liter

Kort og godt

Designet på den nye Audi A8 er det mindst ophidsende ved direktørmodellen, som til gengæld overbeviser med et kraftværk af en dieselmotor, der ikke fås mere overbevisende. Læg dertil eksorbitant kvalitet og komfort, og du har noget, der ligner den pt. bedste direktionsvogn.

Konkurrenter

Der er kun to seriøse konkurrenter til Audi A8:

Mercedes S 450 CDI har en 320 hestes V8-diesel, som giver 320 hk. Komfort er i højsædet i bilen, der koster 1.942.000 kr.

BMW 740 d er faktisk den svageste med sin kun sekscylindrede dieselmotor, der kaster 306 hk af sig. Prisen er 1.628.000 kr.

Test: Tysk duel på køreglæde

15-03-2012: Det er et par kamplystne sedaner - den nye BMW 320 d møder den faceliftede Audi A4 TDI. Læs artikel

Test af Audi A3 Limousine 1,4 TFSI Ambiente

15-03-2014: Audi A3 Limousine er en underholdende sag med den 1,4 liter benziner på 140 hk og automatgear. Læs artikel

Test af Audi A8 3,0 TDI

30-11-2013: Premiere: Efter blot tre år er Audis topmodel strammet op med ny teknik og friske motoroverhalinger. Avanceret LED-lys er standard på alle versioner. Læs artikel

Test af Audi A6 2,0 sedan, BMW 518d Sedan

23-11-2013: Duel: BMW 518d og Audi A6 2,0 TDI er to skarpe bud på en direktørbil til omkring en halv mio. kr. BMW har dog en lige lovlig lille dieselmotor. Læs artikel

Test af Audi A3 Limousine

26-07-2013: Siden introduktionen af den seneste generation af Audis model i golfklassen, A3, har det været svært at finde noget, som ikke er lige efter bogen. Og dog – hatchbackkarrossen er ikke den rene luksus for øjnene. Så derfor kommer nu Audi A3 sedan. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...