Anmeldelse:
Anmeldelse: 4 out of 6
Find mere om:
Test af Audi A4 1,8 TFSI | bil.guide.dk

Test af Audi A4 1,8 TFSI

Audi A4 er blevet fornyet. Komfort og kvalitet er i høj klasse - men hvad med dynamikken?

Portugal er især kendt for sin portvin og sine foldboldkunstnere. Måske burde landet være mindst lige så kendt for noget tredje, de udfordrende bjergveje. Asfalten, der løber ind under testbilen lige nu, er i hvert fald snoet og snørklet nok til at være i liga med Europas mest kendte bjergveje - strækningerne, der går ud og ind i én uendelighed nord for Monaco og Grasse ovre i Frankrig; bjergvejene, der udgør rygraden i et af verdens mest kendte motorløb, Rally Monte Carlo.

Bilen, der tager livtag med bjergveje ad libitum her vest for Lissabon og med udsigt over Atlanterhavet, er den nyeste udgave af Audi A4. Ottende generation af De fire Ringes mellemklassebil, der startede i 1972 som Audi 80 for i 1994 at skifte navn til koden, der kører endnu: A4. Jeg er bag rattet i en hvid A4 med den nye 1,8-liters TFSI-motor. Et mylder af bogstaver, der dog kort fortæller, at motoren er en benzinmotor.

Selv om december her på disse kanter ikke er en vintermåned, som vi kender den, er der på ingen måde knald på solen. Den er noget modvilligt stået op for en times tid siden, først i et dramatisk sort/hvidt lys, dernæst mere oplagt i sin dybrøde farve. Men asfalten er slet ikke tør af den grund, og Audiens ESP-system får igen og igen brug for at bevise, at det er moderne afstemt og venligt om end bestemt hjælper testbilen rundt i de skarpe sving.

Ordet facelift nævnes ikke

Audi A4 2013 - ja, '13, det siger tyskerne faktisk selv, er ikke en ny bil. Audi selv taler om opdateret udgave, og dermed undgår tyskerne at sige det måske lidt trætte ”facelift”. Som hidtil er der tre karrosserier at vælge i mellem: 4-dørs sedan og 5-dørs stationcar, der her hedder Avant. Dertil den noget specielle A4 Allroad, som tyskerne selv benævner som en variant; den er dog mest af alt en Avant med firehjulstræk, høj undervogn og dæk, der ser lidt jeepagtige ud.

Dernæst er der frit valg mellem forhjulstræk og Audi-typisk firehjulstræk eller quattro, som tyskerne selv siger. Det var jo netop Audi, der i begyndelsen af 1980'erne byggede det altoverskyggende rallymonster, Audi quattro med 5-cylindret turbomotor og træk på - netop alle fire. Der blev vendt op og ned på VM i rally, der aldrig blev det samme herefter. Sjovt er det i øvrigt at tænke på, at fabrikskører for Audi dengang i den spæde start, Harald Demuth, i dag tørt konstaterer: »Den var ikke nem at køre!«

10 forskellige maskiner

Udvalget af motorer kan være svært at overskue, faktisk er der i alt ti forskellige kraftværker til den nye A4-serie, fire på benzin og resten på diesel. På begge brændstoffer er der 4-cylindret rækkemotor og 6-cylindret V-motor at vælge mellem. Af hensyn til effektiviteten - både høj effekt og lavt forbrug - er samtlige motorer med trykladning. Effekt svinger mellem 120 og 333 hk og forbrugstallene mellem 23,8 og 12,5 km/l.

Audis pay-off er jo ”Vorsprung durch Tecknik”, altså forspring i kraft af teknik. Måske er forspringet ikke helt så stort, som det har været; gennembruddet med firehjulstræk og konsekvent brug af turbo er jo kommet. Et andet Audi-forspring er aluminiums-karrosserier, men en hel alu-karrosse er for dyr til A4.

Men i motorrummet er Audi om end ikke forrest på alle områder, så dog blandt de forreste på de fleste punkter. Først og fremmest på kombinationen høj effekt og lavt CO2-udslip. Et klart eksempel er bilen her, 1,8 TFSI med 170 hk og 320 Nm. På trods af så rigelig med power svarer forbruget til 17,9 km/l.

Hvor stort et spring tyskerne fra Ingolstadt har taget, viser sammenligningen af en typisk diesel- og en typisk benzinmotor fra 1998 og i dag. Dengang ydede mærkets 2,5-liters TDI V6 150 hk og havde et udslip på 184 g/km. I dag yder den 3-liters TDI V6 204 hk, men udslippet er kun 129 g - altså 54 hk flere og 55 g mindre. De tilsvarende tal for benzinmotoren 1,8T, også fra 1998, er 150 hk og 188 g. Den nye motor, vi kører her, yder 170 hk og har et udslip på 134 g. Det vil sige plus 20 hk og minus 52 g.

Høflig sikkerhed

Jeg er nået op på bjergets top og vender derfor min A4'er. På vej ned ad den lange, slangede bjergvej konstaterer jeg igen, at 2013-udgaven af Audi A4 er en høflig bil. Dens affjedring tager godt for sig af ujævnhederne, mens bremserne tydeligvis har effekt nok. Hurtigt frem til næste sving er aldrig et problem, her hvor det går betydeligt nedad. Men bilen styrer ikke ind i svingene med skarphed og en direkte følelse mellem hænderne på rattet og dækkene på asfalten.

Pudsigt nok i øvrigt. Med den seneste A6 er det faktisk lykkedes for De fire Ringe at køre forbi de to direkte konkurrenter, BMW 5 og Mercedes E-klasse i disciplinen køredynamik. Men i dag - i klassen et skridt nede - er der fortsat et stykke for Audi op til de to andre, når det handler om netop dynamik.

Men den nye A6 er også en helt ny konstruktion med en betydelig anderledes vægtfordeling end forgængeren. Den ”nye” A4 er jo netop ikke helt ny, men et facelift med uændret vægtfordeling, der minder om den tidligere A6. BMW og Mercedes kan roligt læne sig tilbage og vente på den næste og dermed nykonstruerede A4, inden de to baghjulstrækkere risikerer at blive bidt i haserne på netop dette punkt.

Men da bjergvejen slår sidste sving mod venstre og bliver til en cruisende kystvej, nærmest strutter A4 af en af sine kvaliteter: Luksus. Luksus stavet med k som i komfort og luksus stavet med l som i lydsvag. Sæderne lægger sig behageligt om kroppen og affjedringen er på én gang så blød, at den sluger ujævnhederne og så fast, at bilen er stabil. Dernæst er den nye 1,8-motor slet og ret lydsvag.

Næppe et slagtilbud

Audi importeres jo til Danmark af Skandinavisk Motor Co., der er et danskejet selskab. Derfor er priserne til os danskere et resultat af forhandlinger mellem fabrikken i Ingolstadt og importøren i Brøndby. Og da den nye A4-generation først står hos forhandlerne til februar, er der foreløbigt intet sikkert om netop kroner og ører. Dog lader Audi-DK's PR-afdeling os forstå, at den nye model er væsentligt dyrere at producere end den tidligere - det plejer jo at være lig med højere priser. Den nuværende A4 fås i mindste benzin fra 405.000 kr. og mindste diesel fra 430.000 kr., men det er nu mest for at have en lav ”fra-pris” i prislisten. Bilen, der matcher testbilen, koster nu 460.000 kr., mens dieselversionen, der virkelig rykker i øjeblikket, koster præcist det samme. Det ligner jo priser fra mindst 475.000 kr. for de nye.

Nå, lige derhenne skal jeg af til venstre. Det havde været interessant, hvis der holdt en Mercedes C-klasse og en af de nye BMW 3'ere oppe på P-pladsen. Men Bimmeren er jo ikke lanceret endnu, den kommer til DK i februar '12, antagelig få dage inden A4 får dansk asfalt under hjulene for første gang.

Så A4 versus 3 versus C må vente. Det bliver en spændende marts måned.

LÆS OGSÅ: En køreglad forvandlingskugle


Audi A4 1,8 TFSI

  • Type: 4-5-personers sedan, frontmotor, forhjulstræk.
  • Motor: 4-cyl. række, 170 hk ved 3.800-6.200 o/min., 320 Nm ved 1.400-3.700 o/min.
  • Forbrug i flg. EU-norm: 17,9 km/l
  • CO2-udslip: 134 g/km
  • Præstationer: 0-100 km/t: 8,3 sek. Topfart: 225 km/t.
  • Prisgæt: Fra 475.000 kr.
  • Audien i den vigtige firmabilklasse er A4. Kompakt bil med forhjulstræk som de fleste, men anderledes på to afgørende punkter: Frontmotoren ligger på langs, og der er intet 5-dørs hatchback-karrosseri, men udelukkende et 4-dørs sedan plus en 5-dørs stationcar.


Dommen

Plus

  • Komfort
  • Forbrug og CO2-udslip
  • Image

Minus

  • Basalt en ældre konstruktion
  • Manglende køredynamik
  • Pris (antagelig)

Kommentar:

  • Det de to direkte konkurrenter har, er dynamik - det mangler Audi A4.

Test af Audi, Mercedes, VW og Kia i downsizing-klassen

19-10-2013: Mercedes eller Audi? Eller måske en Golf med det hele? Den nye downsizing-klasse skaber helt nye muligheder for en forfriskende firmabil. Her sammenligner vi fire af de mest oplagte bud. Læs artikel

Nyhed: Her er luksusbilen, der tør være sig selv

27-01-2016: Volvo S90 er luksus på den moderne måde. Bilen lander i Danmark efter sommer. Læs artikel

Test af Audi Q7 3,0 TDI 272 hk

14-07-2015: Premiere: Den nye Audi Q7 er den største og lækreste Audi, du kan købe. Læs artikel

Test af Volkswagen Passat 1,4

21-10-2014: Ny teknik er den nye Passats trumfkort: Nye CO2-venlige motorer, nye kører-assistenter og ny digital kabine. Med den nye Passat, den ottende i rækken, spiller Volkswagen op både overfor ”de brede” som Opel Insignia og ”de dyre” som Mercedes C-Klassen. Læs artikel

Test af Mercedes G 63 AMG, Audi RS6 Avant

01-02-2014: Test: Hold speederen nede og det vrede hvæs fra Audi RS6 og Mercedes E63 AMG S omsættes til forbrænding, udstødning og fart. Vi tester verdens to hurtigste stationcars på Jyllandsringen og en nordtysk motorvej. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...