Find mere om:
Test af Mercedes-Benz E-klasse | bil.guide.dk

Test af Mercedes-Benz E-klasse

Luksus: Mere komfort, større sikkerhed og mindre forbrug er nøgleord for Mercedes’ nye E-klasse.

Glem for et øjeblik al den snak om, hvem der er kandidat eller ej og til hvad. I den europæiske motorvejsjungle er en ny flokfører parat til at vise eksorbitant og eksoterisk excellence.

Mercedes-Benz slipper sin nye E-klasse løs søndag, der er startdato herhjemme for første sending. Flere modeller følger til efteråret, men der venter allerede nu en oplevelse.

Så må man sluge indsigelserne imod en ny, stor luksusbil i tider, hvor der kaldes på mådehold og råbes om supergrøn sparsommelighed og småskravlede økonomibiler.

Den stortyske bilproducent har gjort hvad den kunne for at ride med på bølgen. Op til 23 procent lavere forbrug, takket være ny teknologi og omhu med detaljen.

Store forventninger

Det er ikke os alle beskåret at placere en ny Mercedes E i carporten, men nogle vil have både vilje og råd til at erhverve sig den nye rullende sikkerhedsboks. Andre vil ikke tøve med at placere et Taxi-skilt på taget, for i de kredse vækker den nye model store forventninger. Rigtig mange af vi andre vil dermed nyde elegance og komfort fra en passager-position i bagsædet.

Lad os kigge E-klassen efter i sømmene.

Absolut nøglemodel

Det første E står altså for Erfaring. Mercedes har siden 2002 produceret mere end halvanden mio. eksemplarer af forgængeren. Forud for det ligger en samlet produktion af E-modeller på over 10 mio. eksemplarer. Det gør den til mærkets absolutte nøglemodel.

Det næste E kan stå for Energi. Motorprogrammet spænder over fire-, seks- og ottecylindrede motorer som yder fra 136 til 525 hk, men den største herhjemme bliver foreløbig på 388 heste. Alle disse motorer har pisken over nakken hvad angår forbrug. Et eksempel er en ny firecylindret dieselmotor, som bruger op til 23 procent mindre brændstof, men har en ydelse som den hidtidige V6-motor. Det er forfinet teknik og turboerne, der gør forskellen.

Luksus på 1. klasse

Er noget ændret, forbliver meget dog som det hele tiden har været – bare bedre. For eksempel køreegenskaberne, som er excellente. Mercedes er fortsat en stjerne på komfortens himmel, og så kan Audi, BMW og hvad de ellers hedder, godt rulle hjem i garagen. Der er ikke meget ved siden af en stor Mercedes ved motorvejsfart.

Det er luksus på første klasse, men også tillidsvækkende, utrolig stilfærdig transport og kræfter svøbt i blød komfort. Det er markant, at selv om bilen er stor, tung og magtfuld, fornemmes den ganske anderledes stram, når man sidder bag rattet. Hvad enten det er den superdejlige model 250 CDi med 204 veloplagte heste – enhver taxichaufførs drøm - eller klassens mindste, model 220 med 170 hk, er køreoplevelsen meget positiv.

Helt i toppen regerer den 388 hestes model E 500 med V8-motor og 7-trins automatgear. Det er ren luksus på mere end business-klasse.

Stjernedrømme koster

Mange bilproducenter har det med at udstede gyldne løfter. Mercedes-Benz kan med den nye E-klasse næppe få svært ved at holde, hvad man lover.

Med et E for Elegance viser E-klassen nye træk, er mere skarp i linjerne og med en tydelig pileform, der indikerer fart og form.

Indendørs er det elegante præg naturligvis markant. Men det er i princippet også, hvad man vil vente af en bil, hvor billigste model på det danske marked vil koste 893.437 kroner.

Vil man vælte sig i smartere udstyr end det ganske meget, der allerede er stuvet indenbords, koster en opgradering nemt de første 100.000 kroner oveni. Og mulighederne er nærmest uendelige.

Stjernedrømme koster, men den model 250 Cdi, der klarer 16,1 km på literen, vil være interessant for mange taxi-vogmænd. De skal op med 439.000 kroner. – og tiden vil vise hvad der om to år eller en kvart mio. kilometer er adgangsbeløbet for den, der vil vælge en brugt E-type.

MERCEDES E 250 CDI BLUE EFFICIENCY

Overblik

Pris: 954.103 kr.

Motor: 2,1 R4, 16V common rail dobbelturbo.

Transmission: 5-trins automatik.

Ydelse (hk/omdr.): 204/4200.

Moment (Nm/omdr.): 500/1600-1800.

Topfart: 239 km/t.

Forbrug: 16,1 km/l.

CO2-udledning: 159 gram/km.

Mål: 487/185/147 cm.

Bagagerum: 540 ltr.

Egenvægt: 1735 kg.

Påhæng uden/med bremser: 750/1900 kg.

Garanti (mek/rust): 2/30 år.

Standardudstyr bl.a.: Syv airbags, Attention Assist (træthedsregistrering), motorhjelm m. særlig fodgængerbeskyttelse, tozonet klimaanlæg, regnsensor, eljusterbare forsæder m. varme, adaptiv affjedring, håndfrit telefonsystem med bluetooth og 16 tommer alufælge.

Ekstra sikkerhedsudstyr bl.a.: Intelligent lyspakke m. bixenon-lys (37.000 kr.), Førerassistent-pakke med automatisk afstandsholder til forankørende og PreSafe-sikkerhedssystem (56.000 kr.), Night View Assist (33.000 kr.)

Test: Nærkamp i direktørklassen

16-09-2011: Vi byder op til race med store dieseludgaver af Audi A6, BMW 5-serien og Mercedes E-klasse. Læs artikel

Nyhed: Ny trend: Voksen-GTI’en

09-04-2014: Kørerne af 80’ernes GTI’er er blevet seniorer, der nok så meget drømmer om lædersæder og automatgear – og power under højre fod er stadig et must. Derfor lokker tyskerne nu de gamle kunder med det nyeste: voksen-GTI’en. Læs artikel

Test: Tysk duel på køreglæde

15-03-2012: Det er et par kamplystne sedaner - den nye BMW 320 d møder den faceliftede Audi A4 TDI. Læs artikel

Test af Volvo S80 Drive Summum

09-09-2010: Volvo S80 Drive, der går over 20 km/l, er et bevis på, at en bil i ministerklassen sagtens kan være politisk korrekt. Men den spagfærdige motor kommer til kort over for nye sparemaskiner fra BM W og Mercedes. Læs artikel

Nyhed: Priskrig i businessclass

17-05-2015: Jaguar XE. Englændernes angreb på først og fremmest BMW 3, men også på Audi A4 og Mercedes C. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...