Find mere om:
BMW 3: Mere sport, mindre CO2 | bil.guide.dk

BMW 3: Mere sport, mindre CO2

Vi stiller skarpt på nyheden, der lover lavere udslip, mere plads og sportslige egenskaber.

Vi taler med direktør Dr. Herbert Diess. Spørgsmålet drejer sig om den helt nye BMW 3-serie. Endnu har ingen uden for BMW-koncernen – og dermed ingen journalister -kørt den kommende nyhed. Mens vi venter på den første tur, vil vi dog gerne høre det fra direktørens mund:

Hvordan styrer den kommende BMW – mere eller mindre sporty end den nuværende? Og mere eller mindre sporty end den aktuelle 5-serie?

Spørgsmålene tager afsæt i den nyeste BMW 5-serie, der blev lanceret i 2010. Vel er 5’eren blødere designet af BMW’s nye designguru, hollænderen van Hooydonk, end forgængeren Bangles 5’er. Men nok så vigtigt er det, at den aktuelle 5’er er mere komfortabel og mindre skarp end forgængeren.

Hvad med den kommende 3’er, Dr. Diess?

»For det første er der i hvert fald nogle af de mere sporty 5’ere, der styrer skarpere end den foregående,« svarer Dr. Diess. »Men jeg medgår dog, at serien som sådan satser mere på komfort end forgængeren. Men jeg lover Dem, sådan bliver det ikke med den kommende 3-serie – her kommer dynamik og sport i højsædet.«

Altså sagt og lovet af en af BMW-koncernens højst placerede direktører. Rettroende BMW-fans kan herefter ånde lettet op.

Længere og bredere

BMW 3-serien har altid været den sporty mulighed i Passat-segmentet, og vi har direktørens ord for, at det bliver endnu bedre med den nye model. Når man ser den nye udgave med den interne kode F30 – en ny sedan med en snert af både sportsvognen Z4 og 1 Coupé over sig – tænker man straks sport.

Den kommende 3-serie er både længere og bredere end forgængeren. Især dette med den større akselafstand på fem cm og den større totallængde på plus ni cm kommer bagsædepas- sagererne til gode. Det var faktisk også tiltrængt, og nu ser det ud til, at BMW er på niveau, men fortsat ikke foran de direkte konkurrenter.

Den kommende 3’er lander med tre udstyrslinjer, nemlig Modern, Luxury og Sport. Spændende bliver det, om ”Modern” f.eks. indbefatter hvide fælge og hvide spejle, som den nye 1’er lokker med. Ellers hæfter vi os meget ved ”Luxury” – især i kabinen er der vitterligt dømt luksus, her er faktisk et sus af BMW 7’er over stemningen.

4-cylindre og dobbeltturbo

Bag de meget brede forlygter og under den elegant svungne frontklap er der fra lanceringen til februar fire motorer at vælge imellem, to på benzin, to på diesel. Som så ofte før hos BMW giver modelbetegnelserne anledning til misforståelse – således er 328i på ingen måde en 2,8-liters motor på 6 cylindre, som BMW-kendere kan huske fra tidligere. 328i i en F30 er en 2,0-liters 4-cylindret rækkemotor. Men med moderne teknik, ikke mindst på turbosiden, er effekten højtflyvende på 245 hk. Sådan stort set som en 2,8-liters 6-cylindret rækkemotor for år tilbage – og netop derfor betegnelsen 328i.

Lidt tilsvarende med 335i, der er en 6-cylindret række på 3,0 liter. Effekten er 306 hk.

Men måske er det Bimmerens dieselmotorer, der er mest interessante. Som en start kommer 3 årgang 2012 med to dieselmotorer. Begge den nyeste generation 2-liters, 4-cylindret række med commonrail, direkte indsprøjtning og, aber natürlich, 16 ventiler. Diesel-troldmændene fra München henter 184 hk ud af denne motor uden at blinke.

Det er altså nok til at trække bilen fra bomstille til 100 km/t på 7,5 sek. Og topfarten er langt på den anden side af 200 – faktisk 235 km/t. Og alligevel er CO2-udslippet helt nede på 118 g/km. Det er altså vilde tal i en moderne diesel-tid.

Hvis man kan nøjes med at runde 100 km/t på 8,0 sek., vælger man 320d med EfficientDynamicsEdition-udstyret – så er CO2 nede på 109 g/km. Svarende til 24,4 km/l. Vi lader den lige stå et øjeblik: En 230 i timen-raket med baghjulstræk og det hele og et forbrugstal på fireogtyve komma fire!

Automatiske gear-lækkerier

En teknisk lækkerbisken fra BMW lige nu er den 8-trins automatgearkasse, som vi blandt andet har kørt i den nye 1-serie. Den dukker også op i den kommende 3’er mellem motor og kardanaksel. Og det bedste af det hele er, at uanset hvilken motor, man foretrækker, kan bilen leveres med netop denne gearkasse.

Lancering i DK er altså til februar 2012. Den danske importør tør endnu ikke sige noget om priserne, men måske kan de svenske planer give et vink: Her kommer de to dieseler til at koste omtrent det samme som de tilsvarende tidligere, mens benzinerne stiger lidt. Den nuværende 320d koster fra 475.000 kr.

LÆS OGSÅ: BMW 1 er helt sin egen

BMW 320D kort fortalt

  • Type: 4-5-personers sedan, frontmotor, baghjulstræk.
  • Motor: 4-cyl. diesel, turbo, 184 hk ved 4.000 o/min., 380 Nm ved 1.750-2.750 o/min.
  • Forbrug iflg. EU-norm: 22,2 km/l.
  • CO2-udslip: 118 g/km.
  • Præstationer: 0-100 km/t: 7,5 sek. Topfart: 235 km/t
  • Prisgæt: 500.000 kr.
  • Lancering i DK: Februar 2012


BMW 3-serie 2012

  • Den helt anderledes bil i Passat-klassen er BMW’s 3-serie. Qua dens opbygning, langsliggende frontmotor og baghjulstræk i et sedan-karrosseri, er den helt anderledes end de fleste hatchbacks med forhjulstræk.
  • Ny 3-serie med betegnelsen F30 lanceres med to benzin- og to dieselmotorer. Senere følger mindre motorer og andre karrosserivarianter, nemlig coupé, cabriolet og stationcar.

Plusser

  • Baghjulstræk
  • Motorer
  • Forbrug og udslip
  • Køredynamik

Minusser

  • Fortsat plads på bagsædet
  • Måske priserne


Ny BMW 3-serie

Lancering februar 2012:

  • 328i og 335i benzinmodeller
  • 320d og 329d dieselmodeller

Efterfølgende modeller:

  • Hybridversion –lanceres foråret 2012
  • 316i – i produktion marts 2012
  • 320i – i produktion marts 2012
  • 316d – i produktion marts 2012
  • 318d – i produktion marts 2012
  • xDrive – slutningen af 2012
  • Touring – efteråret 2012
  • Coupé – i løbet af 2013
  • Cabriolet – i løbet af 2013
  • M3 – i løbet af 2013

Nyhed: BMW fejrer 30 år med M5

21-05-2014: M for Motorsport. Så ved kendere, at der handler om biler med muskler Læs artikel

Nyhed: Ny trend: Voksen-GTI’en

09-04-2014: Kørerne af 80’ernes GTI’er er blevet seniorer, der nok så meget drømmer om lædersæder og automatgear – og power under højre fod er stadig et must. Derfor lokker tyskerne nu de gamle kunder med det nyeste: voksen-GTI’en. Læs artikel

Test af BMW i8

21-08-2015: BMW i8 er ingen Tesla. Den er meget federe! Læs artikel

Guide: Verdens 10 hurtigste sedaner

23-07-2015: Næstefter topfart er ingen fartdisciplin så vigtig som acceleration – fra 0 til 100 km/t. Klart nok er supersportsvogne de hurtigste, men nogle familiebiler kommer altså også af sted med et skrald og to sorte 11-taller på asfalten. Vi har samlet de 10 hurtigste af de hurtige. Med noget af en overraskelse som den absolut hurtigste. Læs artikel

Test af Audi A6 2,0 sedan, BMW 518d Sedan

23-11-2013: Duel: BMW 518d og Audi A6 2,0 TDI er to skarpe bud på en direktørbil til omkring en halv mio. kr. BMW har dog en lige lovlig lille dieselmotor. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...