Find mere om:
10 ting, du ikke vidste om danskernes.. | bil.guide.dk

10 ting, du ikke vidste om danskernes firmabiler

Er alle firmabiler virkelig sorte? Er tyske mærker mere populære end dem fra Japan og Frankrig?

Engang var det så let. En firmabil var en mellemstor tysk sedan. Ikke prangende, men præsentabel nok til at repræsentere firmaet på anstændig vis. Udstyr som aircondition var forbeholdt chefen, og hvis motoren ydede 100 hestekræfter, skulle man være glad.

Helt grundlæggende har danskernes firmabiler ikke ændret sig. Det er stadigvæk typisk biler i Ford Mondeo-klassen, altså den store mellemklasse. Men udbuddet af firmabiler er blevet meget større, og brugerne har langt flere valgmuligheder end tidligere, hvor det oftest var Opel, Ford og Volkswagen, som tegnede billedet.

Det siger Michael Anders Jensen, som er salgschef hos Danmarks fjerdestørste leasingselskab, Autolease.

»I dag er Audi, BMW og Mercedes kommet til, og fordi de mærker holder høje brugtpriser og er attraktive i beskatning, er de ofte ikke meget dyrere at have som firmabil,« siger Michael Anders Jensen, som forklarer, at det i dag er de samlede omkostninger ved at have firmabil, som virksomhederne fokuserer på.

Audi billigere end Hyundai

»Indtil for 10 år siden var det typisk sådan, at virksomhederne havde en indkøbsramme på måske 250.000 kr. for en firmabil og så ellers valgte bil ud fra det. I dag kigger man på hele bilens livscyklus, og her er en Audi til 300.000 kr. billigere end en Hyundai i 300.000 kr., ganske enkelt fordi vi kan få mere for den igen,« forklarer Michael Anders Jensen.

Firmabilister er i øvrigt mindst lige så bilinteresserede som dem, der selv skal købe deres bil.

Carport-effekten

De fleste vælger firmabil i weekenden, og der er ingen tvivl om, at ”carport-effekten” betyder meget for især de mandlige brugere, mener Michael Anders Jensen.

Autolease oplever, at, hvis en kvinde skal have ny firmabil, er det ofte manden, som ringer og forhører sig på hendes vegne.

Firmabiler spænder således også vidt. Den p.t. dyreste leasingbil, som Autolease har ude at køre, er en Audi A8, mens en af de billigste er Citroën C4 til minimumsbeskatning.

Firmabilen kan blive en dyr løsning 

Firmabilen i gennemsnit

  • De fleste firmabiler er faktisk sorte, men også grå og sølvgrå. 55 pct. vælger metalfarver. Mange sparer metallakken, der øger beskatningen.
  • Danske firmabilister er tyske i sjælen: Seks ud af de ti mest leasede mærker hos Autolease er tyske. Ford er mest populær med 20,5 pct. fulgt af Opel og Audi. Helt i bund er Kia og Hyundai.
  • Firmabilister betaler i gennemsnit skat af 350.000 kr. for deres firmabil.
  • Trods kraftigt stigende dieselpriser har dieselmotoren for længst overhalet den benzindrevne. Andelen udgør nu 87,7 pct. Det store skifte mod diesel begyndte for 10 år siden.
  • Flere og flere vælger automatgear. Således er der i 2012 over 20 pct., som overlader gearskiftene til en automatisk funktion. For blot fire år siden var der stort set ingen, som leasede biler med automatgear.
  • I gamle dage ville en firmabilist ankomme i en klassisk sedan. I dag vil han/hun have plads: 46 pct. kører i dag i en af de klassiske firmabiler, hvor hovedparten er stationcars. Men hele 20 pct. vælger en praktisk mpv-type. Dem, som kører mpv gør det dog ikke af lyst, men snarere af nødvendighed, fordi de har en stor familie.
  • Firmabiler kører ofte mange kilometer om året. Ifølge Autolease er det gennemsnitlige antal km om året 35.000 km.
  • Danske firmabiler er lige godt tre år gamle i gennemsnit, helt præcist 36,7 mdr.
  • Bilerne har i gennemsnit 104 hk. Tendensen er, at flere vælger en mindre dieselmotor for at spare i skat. I 2007 var det gennemsnitlige antal hestekræfter hele 124. Det var i perioden før finanskrisen, da flere leasede en mere eksklusiv model.
  • Den mest udbredte leasingbil hos Autolease er en Opel Insignia, der tegner sig for 8,43 pct. Skarpt forfulgt af Ford Mondeo og Ford S-Max. Især Opel har været dygtige til at lave attraktiv beskatning og give ekstraudstyr med i prisen.

Kilde: Autolease

Test af Kia Optima 1,7 CRDi

25-11-2015: Premiere: Kia Optima gør entre i firmaklassen med syv års garanti, masser af udstyr og god komfort. Den er dog oppe mod en ekstrem hård konkurrence. Læs artikel

Nyhed: Kia-angreb i firmaklassen

31-08-2015: Den koreanske fabrik klar med en ny generation af Optima, der lander herhjemme i 2016. Læs artikel

Test af Audi A6 2,0 sedan, BMW 518d Sedan

23-11-2013: Duel: BMW 518d og Audi A6 2,0 TDI er to skarpe bud på en direktørbil til omkring en halv mio. kr. BMW har dog en lige lovlig lille dieselmotor. Læs artikel

Test af Audi, Mercedes, VW og Kia i downsizing-klassen

19-10-2013: Mercedes eller Audi? Eller måske en Golf med det hele? Den nye downsizing-klasse skaber helt nye muligheder for en forfriskende firmabil. Her sammenligner vi fire af de mest oplagte bud. Læs artikel

Nyhed: Businessclass på mellemklasse

15-09-2012: Ergonomi og sædekomfort i mellemklassebilerne er et langt stykke hen ad vejen på højde med standarden i den større jobbilsklasse, viser test af 10 biler. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...