Anmeldelse:
Anmeldelse: 3 out of 6
Find mere om:
Test af Kia Optima 1,7 CRDi | bil.guide.dk

Stor Kia udfordrer VW, Ford og Mercedes

Kia er fortsat ikke den store spiller på banen, hvor VW Passat, Ford Mondeo og Mercedes C dominerer. Men det skal den nye Optima forsøge at ændre. Spørgsmålet er, om den har nok appel til de forvænte firmabilskøbere – og om prisen bliver tilstrækkelig lav.

Sedan
Kia Optima 1,7 CRDi

Kommentar: Den nye Kia Optima rykker ikke ved magtbalancen i firma- og familiebilssegmentet. Bevares, den er stor, prisbevidst og byder på en ganske god kørekomfort. Men i et segment, hvor konkurrencen er hård og intens, savner det koreanske indslag finesse, et bedre kvalitetsindtryk og ikke mindst en mere raffineret køreoplevelse.

Plus

  • Stor og rummelig
  • Komfort
  • Værdi for pengene
  • Garanti

Minus

  • Finish og kvalitet i kabinen
  • Manglende sikkerhedsudstyr

FRANKFURT, TYSKLAND — Kia Optima ankom sent til (job)-festen i firmabilssegmentet. På grund af bilens store succes i USA måtte vi pænt vente herhjemme på den koreanske udfordrer, der faktisk havde en del år under karrosseriet, da den endelig trillede ind i de danske salgslokaler for knap to år siden. Dengang lokkede Optima med et nydeligt design, masser af udstyr samt ikke mindst en lav startpris fra 279.999 kr., hvilket var markant under konkurrenternes.

Kia er nu klar med en ny Optima, der blev præsenteret i Frankfurt, hvor mærkets europæiske hovedsæde er placeret.

B972166314Z.1_20151217102406_000+GS5Q02GK.1-0.jpg

Fra begyndelsen var Kia Optima et prisbevist alternativ til de etablerede mærker i klassen. Den lave startpris var et aktivt våben, der skulle lokke kunderne væk fra de normale valg i klassen og over i det koreanske alternativ. En lav pris kombineret med masser af udstyr er en strategi, der før har virket hos Kia, der i hvert fald med de mindre modeller har opnået en markant salgssucces.

I forbindelse med præsentationen kunne Kia ikke løfte sløret for de nye priser, men vi forventer, at prisen før den nyligt indførte afgiftsomlægning vil stige til et stykke over 300.000 kr. Så mon ikke den med de nye lavere afgifter lige kan ramme 300.000 kr.? Vi får se.

Kia Danmark har valgt kun at tilbyde én motorvariant, nemlig 1,7 CDRi diesel, men i tre forskellige udstyrsversioner. Samtidig fortalte den danske repræsentant, at udstyrsniveauet bliver højt, men Jyllands-Posten erfarede, at det primært gælder for komfortudstyr, mens udvalgte sikkerhedssystemer stadig ikke er standard, som det er tilfældet i flere af konkurrenterne.

Bedre plads end før

Den ligner sig selv, den nye Kia Optima. Den er dog marginalt større, og en bedre pladsudnyttelse i kabinen har forbedret pladsforholdene især omkring bagsædet, hvor der nu er virkelig god benplads. Designet er nænsomt forfinet, og generelt fremstår den nye Optima stadig som en både tiltalende og nydelig bil. Der er også god plads i bagagerummet, der kan rumme 510 liter.

B972166314Z.1_20151217102406_000+GS5Q02GI.1-0.jpg

Indvendigt har Kia udstyret bilen med stivere sæderammer, hvilket reducerer vibrationerne gennem sæderne, forbedrer sædernes holdbarhed og reducerer vægten af hvert sæde med 2,6 kg. Dertil er der kommet blødere skum i nakkestøtterne, den øverste del af ryglænene og lårstøtterne for at gøre sæderne mere komfortable. På forsæderne er de dybere sidestøtter fremstillet af en mere fast skum, som yder bedre støtte, og man finder let en passende og komfortabel kørestilling bag rattet.

B972166314Z.1_20151217102406_000+GS5Q02GG.1-0.jpg

I forhold til den udgående model har Kia forbedret materialekvaliteten i kabinen, der dog stadig ikke er på niveau med den kvalitetsoplevelse, som flere tyske mærker byder på. Flere steder finder jeg et hårdt plastmateriale, og det trækker ned i helhedsindtrykket. Det være sig på instrumentbordets overside, siderne af midterkonsollen, hvor man gerne vil hvile sit knæ, samt dørsiderne. Også rattet er beklædt med hårdt plast, og det er både billigt og ikke særlig kønt at se på.

På den positive side har Kia øget brugen af støjisolerende materialer flere steder, og det har sænket støjniveauet i kabinen og bidrager således til oplevelsen af en stressfri kabineatmosfære og en god kørekomfort.

50 pct. stivere struktur

Karroseriet til den nye Optima er 50 pct. stivere end tidligere takket være en øget brug af højstyrkestål. Med en stærkere karrosseristruktur og flere sikkerhedssystemer forventer Kia at opnå fem stjerner i Euro-NCAP-sikkerhedstesten.

Men foruden at forbedre kollisionssikkerheden har den forbedrede vridningsstabilitet også hjulpet på bilens kørekomfort. På vejnettet i Frankfurts omegn viste den nye Kia sig som en yderst komfortabel rejsemakker. Optima er en stor bil, og sådan føles den også bag rattet.

B972166314Z.1_20151217102406_000+GS5Q02HJ.1-0.jpg

B972166314Z.1_20151217102406_000+GS5Q02KL.1-0.jpg

Og under frontklappen: Optima kommer i Danmark med en dieselmotor på 1,7 liter. Motoren er videreført fra den eksisterende, men er opgraderet på flere punkter. Den yder nu 141 hk (en stigning fra 136 hk) og har et drejningsmoment på 340 Nm (op fra 325 Nm). Den opgraderede motor udleder mindre CO2 med en snitværdi på 110 g/km, hvilket svarer til en reducering på 14 pct. (med manuel gearkasse og Kias brændstofbesparende start/stop-system).

God på motorvejen

Kia bruger samtidig en ny turbolader med variabel geometri for at opnå et højere drejningsmoment ved lave omdrejningstal. Man skal stadig over 1.750 o/min, før motoren tager fat, og generelt er arbejdsområdet snævert, og selv om motoren nu virker mere fleksibel end tidligere, er den ikke ligeså smidig som andre i klassen. De 141 hk skal også kæmpe hårdt for at få fart i skørterne, og det kræver derfor en heftig bearbejdning af speederen for at følge med bytrafikkens elastikkørsel.

B972166314Z.1_20151217102406_000+GS5Q02JI.1-0.jpg

B972166314Z.1_20151217102406_000+GS5Q02HQ.1-0.jpg

På de tyske motorveje bliver livet lettere, og Optimaen falder til ro ved motorvejsfart. Testbilen er udstyret med koncernens nye dobbeltkoblingsgearkasse, der bliver alternativt ekstraudstyr til den 6-trins manuelle gearkasse, som er standard. Kias nye DCT-gearkasse er en bedre oplevelse end mærkets tidligere automatgearkasse. Men så heller ikke mere. Den skifter fint og uden mærkbare ryk uden at kunne matche andre sammenlignelige dobbeltkobling-gearkasser.

Bedre styring og høj komfort

Jeg husker fra den forrige Optima, at styretøjet var en udfordring. Den nye Optima har et nyt – og nu bliver de tekniske ord lidt lange – tandstangsmonteret, elmotordrevet servostyringssystem – eller R-MDPS, som koreanerne korter det ned til. Takket være monteringen direkte på tandstangen og ikke på ratstammen giver det nye servosystem en bedre styrefølelse, hvor den tidligere meget kunstige fornemmelse i rattet er minimeret. Man er dog aldrig i tvivl om, at Optima har det bedst med lige veje. De få gange, hvor jeg presser lidt til den, glider forenden hurtigt over i understyring, og vejgrebet går tabt.

Ny firmabil? Her er de 10 bud

Efter dagens testkørsel er jeg ikke i tvivl. Kia Optima er en nydelig bil med gode pladsforhold og en fin kørekomfort uden de store evner. Og den nye model er på mange områder en naturlig videreførelse af den forrige. Alligevel er Optima på flere afgørende punkter en generation eller to bag sine konkurrenter. Og hvis ikke det fortsat vil kunne afspejles i prisen, forsvinder den naturlige berettigelse for modellen.

Jyllands-Posten var inviteret til Frankfurt af Kia.

Kia Optima – helt kort

Optima er et koreansk bud på en stærk firma- og familiebil. Her skal være mere af det hele til en mindre pris. Nydeligt design, rummelig kabine, men snævert modelprogram med kun én motor – en diesel – med enten manuel eller dobbeltkoblingsgearkasse. De danske priser er endnu ikke klar, men vi forventer en prisstigning.

Optima 1,7 CRDi – teknikken

  • Type: 4-dørs sedan, frontmotor, forhjulstræk. Motor: R4, turbodiesel, 1.685 ccm, 141 hk ved 4.000 o/min, 340 Nm ved 1.750-2.500 o/min.
  • Forbrug i flg. EU-norm: 23,8 km/l.
  • CO2-udslip: 110 g/km.
  • Præstationer: 0-100 km/t.: 10,0 sek. Topfart: 203 km/t.
  • Prisgæt: ca. 329.990 kr.

Test af Kia Optima 1,7 CRDi

25-11-2015: Premiere: Kia Optima gør entre i firmaklassen med syv års garanti, masser af udstyr og god komfort. Den er dog oppe mod en ekstrem hård konkurrence. Læs artikel

Test af Audi, Mercedes, VW og Kia i downsizing-klassen

19-10-2013: Mercedes eller Audi? Eller måske en Golf med det hele? Den nye downsizing-klasse skaber helt nye muligheder for en forfriskende firmabil. Her sammenligner vi fire af de mest oplagte bud. Læs artikel

Nyhed: Kia-angreb i firmaklassen

31-08-2015: Den koreanske fabrik klar med en ny generation af Optima, der lander herhjemme i 2016. Læs artikel

Test af Volkswagen Passat 1,4

21-10-2014: Ny teknik er den nye Passats trumfkort: Nye CO2-venlige motorer, nye kører-assistenter og ny digital kabine. Med den nye Passat, den ottende i rækken, spiller Volkswagen op både overfor ”de brede” som Opel Insignia og ”de dyre” som Mercedes C-Klassen. Læs artikel

Test af Kia Ceed 1,6 CRDi Collect

12-09-2014: Kia Ceed SW er stadig en solid stationcar, som i øjeblikket sælges med meget udstyr. Men konkurrenterne presser sig på. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...