Find mere om:
Test af Kia Optima 1,7 CRDi | bil.guide.dk

Kia Optima gør comeback med satsning i firmaklassen

Premiere: Kia Optima gør entre i firmaklassen med syv års garanti, masser af udstyr og god komfort. Den er dog oppe mod en ekstrem hård konkurrence.

FRANKFURT

Det er længe siden, at Kia har haft et ordentligt kort i firmaklassen.

Sarte, stilbevidste næser vil måske endda mene, at deres modeller i firmasegmentet tidligere har lugtet langt væk af cigar og blød hat. Og sandt er det, at fordums Magentis ikke var noget at skrive hjem om.

Men den tid er ovre. Allerede med den første generation Optima, der kom i 2011, men først var i Danmark i 2014, viste koreanerne, at de under visse omstændigheder godt kan gøre sig gældende i firmaklassen, og nu er man så klar med en helt ny Optima, der nok læner sig op ad forgængeren, men har forbedret sig. Vi tester bilen under den internationale præsentation i Frankfurt for at se, om den kan gøre sig gældende.

Pænt design

Kia Optima, som kommer til Danmark i løbet af april næste år, virker vellykket at skue som den står der, bred over skuldrene, hvilket sammen med enorm kølergrill, markerede skærme og mange kanter giver et muskuløst, selvsikkert udtryk. I første omgang fås den kun som sedan, men ultimo 2016 skulle en rap stationcar være klar, og så kan der for alvor komme gang i salget.

B972143146Z.1_20151123132741_000+GIBPC1P3.2-0.png

Med indvendig plads og finish, der umiddelbart vurderet kan måle sig med de bedste konkurrenter, har Kia forsøgt at lave en bil, der ikke blot overgår forgængeren, men kan løfte deres image.

B972143146Z.1_20151123132741_000+GIBPC1P1.2-0.jpg

B972143146Z.1_20151123132741_000+GIBPC1P6.2-0.jpg

I bagagerummet ligger pakkenellikerne ualmindeligt pænt og regulært emballeret, og der er virkelig plads til store armbevægelser på bagsædet. På forsæderne er der også trygt og godt at være. Selv om instrumentbordet nok er en anelse bastant og i hvert fald højere, end vi er vant til i klassen, er det hele godt skruet sammen. Finishen tåler sammenligning med konkurrenterne, og den virker endda federe i materialevalget end visse af konkurrenterne. Udstyrsmuligheder med blandt andet omfattende sikkerhedspakker, inklusive automatisk nødbremse, adaptiv fartpilot, vognbaneassistent, skiltegenkendelse og meget andet. Integreret navigation bliver standard i alle modeller.

B972143146Z.1_20151123132741_000+GIBPC1P4.2-0.png

Her er ulemperne

Det lyder vel som opskriften på en sikker succes ... Så enkelt er det ikke. Kia Optima, der forventes at starte ved 330.000 kr. og omkring 300.000 kr. i beskatning ved erhvervsleasing lander midt i en minefelt af firmabiler, hvor modeller som Ford Mondeo og VW Passat traditionelt løber med salget, mens den enorme Skoda Superb, Mazda 6 og Toyota Avensis sælges til de få private købere. Kia kan altså ikke trække priskortet og har også en række andre ulemper.

Her er årets 10 bedste firmabiler

Køre kan den selvfølgelig, går det ligeud, glæder man sig bl.a. over en fornem retningsstabilitet. Også selv om den elektriske servo giver en lidt syntetisk forbindelse mellem rat og hjul, mest omkring midterstillingen. Det er set bedre.

B972143146Z.1_20151123132741_000+GIBPC1P2.2-0.png

Men Kia hævder kækt, at man ikke kan skrive Optima uden samtidig at skrive dynamisk. Det kan vi sagtens. Den er godt nok komfortabel, men vi duver hen over vejens ujævnheder, og det understreger kun, at vi er om bord på koreanernes svar på en amerikansk flyder. Efter en tur i dieseludgaven med det smørbløde automatgear får man lyst til at stige ud for at se, om der står Chevrolet på kølergrillen. Men til daglig brug for firmabilisten uden sportslige ambitioner, virker bilen som et godt kompromis.

Her er sælgernes favoritbil

Motorlarm skånes vi stort set for i den motorvariant, som vi har haft lejlighed til at prøve. Ikke overraskende virker 1,7 dieselmaskinen med 141 hk som et godt valg, der er heller ikke andre muligheder i Danmark, idet importøren har droppet en ret gammeldags benzinmotor med 161 hk.

Der er dog ikke det store kraftoverskud, for Optima er en ordentlig skude, og selv om det nye automatgear med dobbelt kobling skifter gelinde, gør det bilen overraskende sløv.

B972143146Z.1_20151123132741_000+GIBPC1P5.2-0.jpg

Senere kommer der ifølge forlydender en GT-version med en 250 hk benzinmotor, ligesom en plug-in hybrid er på vej.

Direktørens damphammere

Vi må vente til Kia er klar med en stationcar, får vi kan vurdere bilens endelige potentiale, men som det ser ud nu, bliver det næppe til et dansk gennembrud for Optima.

JP var inviteret til Frankfurt af Kia

Teknikken

Kia Optima 1,7 CRDi

  • Prisgæt: 330.000 kr.
  • Beskatningsmæssig værdi: 300.000 kr.
  • Forbrug: 23,8 km/l. EU-snit
  • Motor: 1,7 diesel
  • Ydelse: 141 hk/4.000 o/min.
  • Moment: 340 nm/1.750 nm
  • Topfart: 203 km/t.
  • 0-100 km/t.:10,0 sek.

Test af Kia Optima 1,7 CRDi

17-12-2015: Kia er fortsat ikke den store spiller på banen, hvor VW Passat, Ford Mondeo og Mercedes C dominerer. Men det skal den nye Optima forsøge at ændre. Spørgsmålet er, om den har nok appel til de forvænte firmabilskøbere – og om prisen bliver tilstrækkelig lav. Læs artikel

Nyhed: Kia-angreb i firmaklassen

31-08-2015: Den koreanske fabrik klar med en ny generation af Optima, der lander herhjemme i 2016. Læs artikel

Test af Audi, Mercedes, VW og Kia i downsizing-klassen

19-10-2013: Mercedes eller Audi? Eller måske en Golf med det hele? Den nye downsizing-klasse skaber helt nye muligheder for en forfriskende firmabil. Her sammenligner vi fire af de mest oplagte bud. Læs artikel

Test: Gruppetest: Den nye first business

18-11-2012: Flere og flere firmaer planlægger at ”downsize” firmabilerne – typisk fra Passat- til Golf-klassen. Men netop her er udbuddet af nye, fuldfede biler stort. Vi samler de bedste af de bedste med den nyeste Golf i spidsen – gad vide, om klassen skal til at skifte navn? Læs artikel

Test: Nye koreanske bud i firmabilsklassen

26-11-2010: Kia Optima og Hyundai i40 udfordrer de etablerede firmabils-modeller i 2011. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...