Anmeldelse:
Anmeldelse: 4 out of 6
Find mere om:
Test af Mercedes S500 plug-in-hybrid | bil.guide.dk

Test af Mercedes S500 plug-in-hybrid

S-klasse plug-in-hybrid viser fremtidens hverdagsteknologi, men kører ikke langt på ren el.

Mercedes S500 plug-in-hybrid
Pris: 1.923.200 kr. plus lev.
Forbrug: 35,7 km/l (EU-norm for hybridbiler)
Udledning: 65 gram CO2 per km
Grøn ejerafgift: 310 kr. halvårlig
Motor: V6-benzinmotor på 3,0 liter samt en elmotor
Effekt: benzinmotor 245 kW/333 hk
Effekt elmotor: 85 kW/116 hk
System: 325 kW/442 hk
Moment: Benzinmotor: 480 Nm/1.600-4.000 omdr.
Elmotor: 350 Nm
System: 650 Nm
Rækkevidde på el: 33 km
Opladningstid i stikkontakt med wallboks: to-fire timer
Topfart: 250 km/t.
0-100 km/t.: 5,2 sekunder

Lydløs fremfærd på eldrevne kattepoter er et perfekt match for en Mercedes S-klasse, hvor statsmænd og erhvervsledere kan rulle tyst op foran byens førende hotel.

Derfor er den store S-klasse et godt afsæt for den nyeste generation af stjernemærkets hybridteknologi, der som S500 plug-in-hybrid starter fra 1.923.000 kr.

Læser du med fra mobilen, så se flere billeder her.

For andre mere dødelige handler det mere om at udnytte teknologien, så batterierne, der driver en elmotor på 116 hk, kan lades op på langfart, mens man så i byen kan lade den 3,0-liters V6-benzinmotor på 333 hk slappe af og glide gennem bytrafikken på strøm.

Mercedes er gået et skridt videre og har lagt en intelligent funktion ind, så bilen selv skifter til eldrift i byen, så længe der er strøm på batteriet og slår over på benzinmotor i det åbne land, mens den adaptive fartpilot kan lade batteriet op, når den bremser ned.

B971914720Z.1_20150303114621_000+G14ISG6I.2-0.jpg

Noget, som strækker dråberne, og som giver et teoretisk forbrug på 35,7 km/l efter normen for hybridbiler.

S-klassen kan i teorien klare 33 km på ren el med op til 140 km/t. Der gik i testugen sport i køre så meget på strøm i byen som muligt og oplade så meget energi som muligt undervejs. Den er nemlig lidt sjovere og mere handy som elbil, den store S-klasse plug-in-hybrid, der som sine brændstofdrevne søskende er meget letkørt og opleves som en mindre bil.

På motorvejen opfører den sig klippefast. I sparemode er det kun de små, diskrete impulser fra speederpedalen, som fortæller, når vi skal accelerere blidt, så benzin- og elmotor spiller sammen.

Let speederfod

Det største løft kommer, når du sætter bilen i charge-mode, så du efter et halv hundrede km’s kørsel har næsten fuld strøm på batteriet. Nedturen kommer, når de lovede 33 km kørsel nærmest forsvinder allerede efter 10 km.

Moralen er, at du kan hente mere ved en let speederfod, men det koster at accelerere den tunge bil, som bygger på den forlængede S-klasse.

B971914720Z.1_20150303114621_000+G14ISG6F.2-0.jpg

Størrelsen giver monumentalt meget plads på bagsæderne, mens batteripakken nøjes med at tage 20 liter af bagagerummet, som stadig kaperer pæne 510 liter.

Med et gennemsnitligt forbrug på en halv snes km/l under testen er det dog svært at sige, at bilen er superøkonomisk – men det koster også ekstra brændstof at lade op undervejs. Det kan være svært at se mere mening med S-klasse plug-in-hybrid end som en showcase, medmindre man er miljøminister og vil sende et grønt statement. Men den er faktisk 75.000 kr. billigere end en almindelig lang 500S, og så peger pilen mod den grønnere løsning.

B971914720Z.1_20150303114621_000+G14ISG6G.2-0.jpg

Flere på vej

Mercedes har meldt ud, at modellen er den første af i en halv snes nye hybridbiler, der lanceres i de kommende år. I den sammenhæng giver teknologien mere mening. Hvis firmabil- og måske taxafolket – selv om Mercedes er på vej ud det sidste sted – kan bruge teknologien i og omkring de største danske byer i de mindre A, B- C- og E-klasser, er der masser af gode takter i teknologien. Især når Mercedes snart er klar med trådløs opladning af batteriet.

Test af Volkswagen Passat 1,4

21-10-2014: Ny teknik er den nye Passats trumfkort: Nye CO2-venlige motorer, nye kører-assistenter og ny digital kabine. Med den nye Passat, den ottende i rækken, spiller Volkswagen op både overfor ”de brede” som Opel Insignia og ”de dyre” som Mercedes C-Klassen. Læs artikel

Nyhed: Mercedes er snart klar med trådløs opladning af batteriet

30-09-2014: Hvis du har en elektrisk tandbørste derhjemme, så er det lige til at forstå denne løsning fra Mercedes. Læs artikel

Test af BMW i3

30-03-2014: Test: Anderledes design, eksotisk kulfiber og imponerende acceleration er ikke helt nok. BMW’s elektriske i3 imponerer på mange områder, men har ikke BMW-feeling. Læs artikel

Nyhed: Ny C-klasse fra en halv million kr.

15-01-2014: Mercedes klar med danske priser på ny C-klasse, der får automatisk kollisionsbremse som standardudstyr. Læs artikel

Test af Mercedes S 500 L

28-12-2013: Mercedes-Benz S-Klasse årgang 2014 er en højavanceret bil. Så spækket med elektronik, at den næsten er en førerløs bil. Det sidste mangler endnu – men den har megen af den teknologi, der til sin tid skal være i en bil, der kan køre af sig selv. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...