Find mere om:
Test af Peugeot 508 1,6 e-HDi | bil.guide.dk

Test af Peugeot 508 1,6 e-HDi

Den nye Peugeot 508 har både glimrende køreegenskaber og en fordelagtig pris.

Sådan her tæller franskmænd: 405, 406, 407, 508. Fransk kludder i talrækken er der i hvert fald hos Den springende Løve, når den nye Peugeot 508 lanceres til april. Peugeot 508 er den nye bil altså døbt. Den kommer som sedan og stationcar og afløser 407, der i sin tid var den fornyede udgave af 406. Foran den igen var 405, så den nye bil burde derfor hedde 408. Men der er to symbolikker i nummeret 508 i stedet for 408: For det første skal tallet, der er 100 større, understrege, at den nye er mere end ”bare” en ny 407. Dernæst afløser 508 samtidig den lidt større 607, der sikkert har det bedst af bare at forsvinde ud i glemslen.

Jeg havde inden første test i Spanien set den nye franskmand i Passat-klassen et par gange - men hver gang på en scene til udstilling. Kunne li' den. Her i ”virkeligheden”, altså på sine fire hjul på rigtig asfalt, ser den faktisk yderligere godt ud. Og efter den første dags kørsel med 508 kan jeg roligt tilføje: Den kører også godt. Den kører rigtigt godt. Så lad os straks fokusere på køreoplevelsen.

Den gode køreoplevelse starter med, at man føler sig rigtigt godt tilpas, når hænderne tager fat om rattet. Hænderne omkring rattet er trods alt kørerens direkte kontakt til bilen. Derfor er netop dette så afgørende. Og i den ny 508 er disciplinen ”rat og hænder” absolut på plads.

Rattet er temmelig stort, men ratkransen er tilpas tyk, og læderet er udmærket at holde på - om end det gerne måtte være en anelse mindre glat. Ratvinklen er som den skal være, og den firevejs justering kan køres tilstrækkeligt ud i alle retninger. Dertil er det bare at sige om sæderne, at de er helt i orden. Store, støtter godt, også under lange lår, den rigtige balance mellem komfortable og faste. Så alt vedrørende kørestilling: Tjek.


Og nu ud på bjergvejene - off we go.

Forbløffende præcis styring

Ligeud-stabiliteten er helt præcis. Ingen slinger. Når svinget kommer, peger forenden ind, nøjagtigt som rattet peger. Ikke knivskarpt, og da slet ikke hysterisk. Bare helt præcist. Inde i svinget er det bare at give gas, for fordækkene graver sine kløer ned i asfalten og holder fast. Det gælder alle de ”små” udgaver med McPherson-fjederben, det gælder især GT 2,2-udgaven med avancerede wishbones. I kombination med 18” gummi og et velfungerende ESP-system inkl. antispin holder det forenden forbløffende sikkert på plads. Selv når jeg accelererer for fuld 204 hk's pedal ud ad et andet-gears sving.

I åbne, langt hurtigere sving er det mere bilens komplette balance, det handler om. Også her er der de bedste karakterer; ingen understyring, ingen overstyring - bare balance, der kan finjusteres ved enten lige at lette speederen eller give en anelse mere power. Så alt vedrørende køredynamik: Tjek. Især når jeg kan tilføje, at 508 er dejligt fast affjedret, men aldrig hårdt. Det er balancen mellem hvidt og sort, der er så svær at finde - men det er altså lykkedes for Peugeots affjedrings-ingeniører.

Under motorklappen har alt fået den store overhaling. Måske springer det i øjnene, at Den franske Løve nu mener, at det er unødvendigt med en stor, tung og tørstig V6-powerpakke. Alle motorer, benzin såvel som diesel, er nu 4-cylindrede rækkemotorer.

De tre motorer, jeg får under højre fod her i Alicante-området halvt nede på den spanske østkyst ud mod Middelhavet, harmonerer glimrende med den nye 08'er. Fra 1,6-liters benziner med 120 hk via en 2-liters diesel til den foreløbige toppen af poppen, en 2,2-liters diesel med 204 hk. En af varianterne, jeg kører, er udstyret med en 1,6-liters turbo-motor, som Peugeot får fra deres samarbejde med BMW; og jeg vil skynde mig at nævne, at denne motor med 156 hk føles, som var den skabt til netop denne bil - og slet ikke til en Mini eller en BMW 1!

Gear-forkælelse

Her er godt med bundtræk, nemlig 240 Nm allerede fra 1.400 o/min. - og den 6-trins manuelle gearkasse er mere end bare godkendt. Det er en fornøjelse at skifte gear, og ude på motorvejen forkæler motoren med en utrolig fin gangkultur. Anderledes er det i versionen med særligt lavt CO2-udslip, nemlig 1,5 e-HDi. Den kører med en manuel gearkasse med automatisk skifte. Og selv om skiftene er væsentligt hurtigere end i kusinen Citroën C4, er der rød anmærkning til denne boks.


De røde bjerge her, nogle km inde i landet, breder sig igen og igen ud foran bilerne. Holde ind på en udsigtsplads - først kigge på de røde klipper, så på kabinen. Det generelle kvalitetsindtryk har taget et stort spring i den rigtige retning - det vil sige i retning Tyskland - og til trods for, at der fortsat er enkelte knapper i midterkonsollen, der er forholdsvise små, er ergonomien mindst på højde med bilerne, der hedder f.eks. Opel, Audi eller BMW til fornavn.

Knapper på rattet

Betjeningen af radioen er en særegen oplevelse i 407. I den nye 508 betjenes radioen og kørecomputeren nu med knapper på selve rattet; præcis som vi er vant til fra andre bilproducenter. Og det virker langt bedre.

Også selve instrumenteringen er vellykket, urene er moderne formgivet, og hvert enkelt af hovedinstrumenterne er lette at aflæse. Lidt anderledes er det med de sekundære ure, som er for små. Der er faktisk ikke noget ved indretningen, man ryster på hovedet af; det skulle da lige være aflæsningsmulighederne, der ikke er der.

Allerede længe inden, disse første hundrede af km er slut, er konklusionen klar: 508 må ramme bildanmark spot on. Den ser godt ud, uden at være for designersmart, den er rummelig, den gør aldrig dens ejer til taber i en diskussion om CO2 - og så styrer den pokkers lækkert.

Tilbage står for køberne at vurdere priserne. Men med en startpris 310.000 kr. begynder 508 jo stort set lige så billigt som Volkswagen Passat (fra 298.000 kr.). Første heat begynder anden weekend i april.

LÆS OGSÅ: Her er den nye Peugeot 308

Peugeot 508 1,6 e-HDi - helt kort

  • 508 er det helt nye udspil fra Peugeot i Passat-klassen.
  • Straks fra start kan 508 leveres både som 4-dørs sedan og 5-dørs stationcar, som franskmændene kalder SW.
  • Konventionel konstruktion med frontmotor og forhjulstræk med respekt for letvægt, således er 508 en anelse lettere end den mindste af de to modeller, den afløser, nemlig 407.
  • Afløser også den større 607.
  • 508 leveres med to forskellige benzin- og fire forskellige dieselmotorer. Priser fra 310.000 kr.

Plusser

Design

Dynamiske køreegenskabe

Lavt CO2-udslip

Minusser

Gearskifte

Test af Peugeot 508

23-07-2010: Peugeot 508 er den nye mellemklassebil. Topmodellen bliver en firehjulstrukken hybrid. Læs artikel

Test af Peugeot 508 1,6 THP, Volkswagen Passat 1,8 TSI

19-08-2011: Den nye Peugeot 508 udfordrer mesteren Volkswagen Passat på alle pladser. Her kører vi kapløbet mellem to sedaner med ganske hurtige benzinmotorer. En duel, der udvikler sig til et sprint med et noget overraskende resultat. Læs artikel

Nyhed: Afløser for Peugeot 407 i 2011

13-07-2010: Ambitionerne for Peugeot 508 er store og betegner en ny, international offensiv. Læs artikel

Test af Volvo V60 DRIVe

23-09-2011: Den nyeste er Volvo V60 DRIVe med kun 115 hk. Det går da aldrig godt - eller gør det? Læs artikel

Test: Ny stationcar - plads eller design?

24-06-2011: Hvad er vigtigst for familien? Vi har testet seks af de mest populære stationcars. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...