Find mere om:
Test af VW Passat GTE Variant | bil.guide.dk

Test af VW Passat GTE Variant

Premiere: Den i forvejen vellykkede VW Passat får et elektrisk boost i form af den efterhånden velkendte hybriddrivlinje fra Golf GTE. Bør man vælge den over en dieselmodel?

AMSTERDAM

Valget er mere kompliceret end som så, for Volkswagen forsøger ikke blot at positionere den nye Passat GTE som en ultra-effektiv plug-in-hybrid, men også som den mest sportslige Passat i programmet med ægte GTI-aner.

Hybridbilerne er en genvej til ultra lave forbrugs- og CO2-tal. Tal, der i mange EU-lande udløser store fordele til ejerne, også herhjemme, hvor det teoretiske forbrug på 66 km/l giver et stort fradrag i registreringsafgiften.

Helt billig er fornøjelsen nu ikke, for prisen bliver omkring 575.000 kr., og det er faktisk kun 15.000 kr. dyrere end en sammenlignelig 190-hks diesel i Highline-udstyr og DSG-gear.

B972069206Z.1_20150901143311_000+G11NCM9B.2-0.jpg

B972069206Z.1_20150901143311_000+G11NCM9C.2-0.jpg

Den nye elektrisk assisterede Passat er selvsagt tilgængelig både som sedan og stationcar, og under de fortsat konservative former finder man en traditionel 1,4-liters benzinmotor med 155 heste sammenkoblet med en elmotor, der er direkte integreret i en sekstrins dobbeltkoblings DSG-automatgearkasse, og hvis litium-batteri huses under bagsædet.

Det tager fire timer at lade batterierne op med et almindeligt 220V-stik eller 2,5 time, såfremt man får installeret en særlig ladeløsning med 360V.

Fine kræfter

Samlet set ender man med en kombineret ydelse på 215 hestekræfter og 400 Nm, der resulterer i friske, om end ikke deciderede hurtige præstationer, hvor 100 km/t. nås på 7,6 sekunder, og topfarten ligger over 220 km/t.

Hertil har man – på en fuld elektrisk tank 50 kilometers rendyrket elektrisk rækkevidde, og det er netop i elektrisk form, at den store Passat vågner.

B972069206Z.1_20150901143311_000+G11NCM99.2-0.jpg

B972069206Z.1_20150901143311_000+G11NCM9A.2-0.jpg

Herefter lusker man lydløst væk som i enhver anden elbil, og fortsætter man mod den elektriske topfart på 130 km/t., vil batterierne inden længe være drænet, hvorefter forbrændingsmotoren gnidningsløst vækkes, og turen fortsætter i Hybrid-funktionen, hvor bremserne og motoren samarbejder for at genoplade batteriet.

Vælger man GTE-funktionen, leverer elmotor og benzinmotor maksimal ydelse i et mere sportsligt program, der endvidere lukker mere indsugningslyd ind i kabinen, mens Battery Charge effektivt set frakobler elmotoren, således at batteriet konserveres til senere brug.

Umærkelige skift

Overgangen fra elektrisk til forbrændingsdrift er så godt som umærkelig, med mindre man i sandhed anstrenger sig. Der kan endvidere bladres mellem forskellige køreprogrammer som ”Eco” og ”Sport”, men trods Volkswagens underfundige forsøg på at markedsføre en 1.700 kg tung Passat som sportslig, har firmabilistens kæledægge alle dage haft det bedst i ”Comfort”.

Og komfortabelt er det i sandhed. Den øgede vægt bistår den i forvejen magelige affjedringskomfort, og med de aktive DCC-dæmpere krydset af på udstyrslisten når Passat nye højder for afslappende transport.

Den kvikke drivlinje bidrager til overskudsfølelsen, og selv om GTE aldrig opleves som hurtig, er der utvivlsomt kraftreserver at arbejde med.

Hvem laver den bedste miljøvenlige bil?

Et følelsesløst styretøj og blød affjedring afholder Passat GTE fra at være den firmabils-GTI, som Volkswagens marketingsafdeling drømmer om, og typisk for en hybridbil er bremsepedalen en anelse uforudsigelig, især ved lavere hastigheder.

På trods af de mere end 200 kg ekstra (sammenlignet med en tilsvarende dieselmodel) er den underliggende dynamik hæderligt bevaret, og Passat er en velkørende bil – blot ikke en, der kan bide skeer med de bedste i klassen.

Tysk ingeniørkunst har sikret, at tilføjelsen af batteripakken ikke har ædt sig ind på bagagerumspladsen. I Variant form har Passat GTE fortsat et af klassens største bagagerum og slår både Ford Mondeo og Mazda 6 på den praktiske front.

Hulrummet under bagagerummet er afskaffet, da det nu huser benzintanken, men benpladsen på bagsædet er fortsat generøs, og loftshøjden er tilstrækkelig til at imødekomme de højeste passagerer.

B972069206Z.1_20150901143311_000+G11NCM9D.2-0.png

Visuelt kan GTE skelnes fra sine oliedrevne søskende på den blå stribe, der løber langs kølergrillen, 18-tommers alufælge, hvor der bagved gemmer sig unikke blå bremsekalibre.

I kabinen er der tilføjet lidt blå syninger, blå stemningsbelysning og et par ekstra menuer i forbindelse med elfremdriften i det for øvrigt glimrende infotainmentsystem, der opereres gennem en 8-tommers trykfølsom skærm.

Nøjsom Passat med GTI-ambitioner

Standardudstyret står udmærket mål med prisskiltet. Adaptiv fartpilot, navigation, Bluetooth, LED-forlygter, Nappa-læderindtræk og 360-graders parkeringskamera er alle hakket af på standardudstyrslisten. Vi anbefaler endvidere de adaptive DCC-dæmpere, der nærmest forvandler bilens natur.

De 66 kilometer pr. liter brændstof er naturligvis fuldkommen utopi, og forbrugstallene er kunstigt skabt gennem en mildest talt defekt EU-test.

Forvent 20-25 km/l ved blandet brug, og sammenlignet med det dieseldrevne alternativ med 190 heste til 15.000 kr. mindre ligner GTE et rimeligt veludstyret og mere velkørende bud, der bør være førstevalget i toppen af Passats modelprogram.

Teknikken

VW Passat GTE  Variant

  • Pris: ca. 575.000 kr.
  • Forbrug: 66,2 km/l EU-snit.
  • Ejerafg.: 600 kr. halvårl.
  • Motor: 1,4 liter R4 / elmotor.
  • Ydelse: 215 hk (kombineret).
  • Moment: 400 Nm (kombineret).
  • Topfart: 225 km/ t.
  • 0-100 km/ t.: 7,6 sekunder.

Test af Toyota Auris Hybrid Touring Sports H2 Comfort

21-02-2016: Over halvdelen af Auris-køberne vælger hybrid. Andelen ventes at stige med en faceliftet version, der er sparsommelig, men ikke helt harmonisk. Læs artikel

Nyhed: Her er luksusbilen, der tør være sig selv

27-01-2016: Volvo S90 er luksus på den moderne måde. Bilen lander i Danmark efter sommer. Læs artikel

Test af Volkswagen Passat 1,4

21-10-2014: Ny teknik er den nye Passats trumfkort: Nye CO2-venlige motorer, nye kører-assistenter og ny digital kabine. Med den nye Passat, den ottende i rækken, spiller Volkswagen op både overfor ”de brede” som Opel Insignia og ”de dyre” som Mercedes C-Klassen. Læs artikel

Test af Volvos 60-serie

22-02-2014: Hvad har Volvo, som de andre ikke har? Altså lige bortset fra de svenske aner. Vi krydser Danmark i tre modeller for at finde svaret på, hvad det præcist er, der gør en Volvo til noget særligt. Om noget overhovedet. Læs artikel

Test af Audi, Mercedes, VW og Kia i downsizing-klassen

19-10-2013: Mercedes eller Audi? Eller måske en Golf med det hele? Den nye downsizing-klasse skaber helt nye muligheder for en forfriskende firmabil. Her sammenligner vi fire af de mest oplagte bud. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...