Find mere om:
Japanerne er helt elektriske | bil.guide.dk

Japanerne er helt elektriske

Verdenspremiere på Toyota Prius og Honda Insight, som begge kommer til Danmark og kører langt på literen.

Verdens bilfabrikanter er ved at falde over hinanden for at få en hybridbil i deres modelprogram. Men det er fortsat japanerne, der fører an, når det gælder kombinationen af en el- og benzinmotor. Det stod klart i Detroit, hvor både Toyota og Honda præsenterede nyheder, som er aktuelle lige nu og her.

Foran over tusind journalister i The Riverview Ballroom i Cobo Center, viste Toyota, det som deres amerikanske chef, Irv Miller, kaldte showets vigtigste nyhed. Alle er nok ikke enige i det, specielt ikke Honda, men at tredje generation Toyota Prius er en afgørende bil, er der ingen tvivl om. Siden første Prius blev lanceret i Japan i 1997, er der solgt over en million eksemplarer. Europæiske specifikationer for CO2-udslip og forbrug er ikke kendte endnu, men tallene skal være omkring 10 procent bedre end i dagens model – det vil sige, at den nye Prius, der kommer til Danmark til sommer, kan køre omkring 25 km/l

Der var da også pænt med klapsalver, da hybridbilen gled lydløst gennem lokalet og op på scenen ved hjælp af sin elmotor. Spoileren er større, der er mere plads i kabinen, ikke mindst til hovedet, og så er luftmodstanden reduceret, så japanerne hævder, at den nu er den laveste i nogen serieproduceret bil.

Selv om hybridsystemet bygger på de samme principper som forgængeren, er 90 procent nyudviklet. Dagens 1,5-liters benzinmotor er byttet ud med en 1,8-liters motor med 98 heste. Elmotor og benzinmotor er lettere, og samlet er ydelsen 134 heste – noget, som giver en bedre acceleration.

En af årsagerne til det lavere brændstofforbrug er et avanceret klimaanlæg, der er drevet af solceller i taget, som på varme dage kan give så meget energi til nedkølingen, at forbruget falder. Idéen virker smart nok, da det er en kendt sag, hvor meget saft og kraft en bils aircondition kan trække fra motoren, og samtidig er der oftest en direkte sammenhæng mellem mængden af sollys og behovet for aircondition inde i bilen. Om Prius vil koste mere eller mindre end de 375.000 kroner, som dagens model, vides ikke.

Honda virker billig

Prisen på Honda Insight ligger heller ikke fast, men importøren har tidligere lovet, at den vil være væsentligt lavere end 300.000 kroner. Den lavere pris er dog gået ud over materialekvalitet, rummelighed og økonomi, som føles mærkbart ringere end på den nye Prius. Ud fra de første vurderinger i Detroit virker den lidt tarveligt skruet sammen med knaldhård plastik, dårlige forsæder og begrænset plads både på bagsæde og i bagagerum. Og så kører den forholdsvis beskedne 22,7 km/l.

Drivkraften i Insight er en 1.3 liters benzinmotor. Den får assistance af en elmotor på 14 heste-kræfter. Insight ventes lanceret i Danmark i løbet af foråret.

Nyhed: Mens vi venter på miljøbilerne

20-03-2009: En dag kommer vi til at køre i helt forureningsfrie brændselscellebiler. Indtil da står den også på hybridbiler som det mest nærværende bud på grøn transport. Læs artikel

Nyhed: Bilfabrikker i brintdyst

09-12-2014: Miljø: Danmark er et af de første lande, der får Toyotas nye brintbil, Mirai. VW viser brint-prototypen Golf HyMotion. Læs artikel

Test af Yaris Hybrid

30-08-2014: For bare et par år siden var Yaris den mest solgte bil i poloklassen. Toyota vil tilbage til de gode gamle dage med en opdateret Yaris med ny kabine, frækkere design og ikke mindst lave priser. Læs artikel

Test: Minitest: To hybrider og en dieselsparer

14-11-2012: Små hybridbiler byder sig til. Senest er det Toyota Yaris Hybrid, som har fået vind i sejlene. Her er en kvik sammenligning med Honda Jazz Hybrid og et alternativ, Kia Rio Eco Plus. Læs artikel

Nyhed: Brintbiler gør klar til Danmark

27-10-2012: Hyundai, Honda, Toyota og Nissan lader op til at rulle brintbiler ud over Kongeriget, mens 10-15 brintstationer er på vej. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...