Anmeldelse:
Anmeldelse: 5 out of 6
Find mere om:
Test af VW Passat 1,4 TSI Comfortline BMT | bil.guide.dk

Folkevogn for feinschmeckere

Den nye Passat kører man med lige stor fornøjelse i bytrafik, på snoede biveje og motorvej.

Om det er fodboldspilleren, Bastian Schweinsteiger, oktoberfest i München eller biler, skåner de ingen syd for grænsen. Mottoet er Vorwärts, som de gjalder på de kanter, sikkert indtil alle segner af udmattelse.

Men selv tyskere er jo kun mennesker og springer en sjælden gang over, hvor gærdet er lidt lavere. Og Volkswagen er faktisk blevet ganske gode til det. Som de gjorde med den nye Golf i 2009 der var en videreudvikling af den gamle Golf og som her i 2011, hvor fabrikken uden at rødme kalder den aktuelle Passat en ny model.

Spis brød til, svarer vi. Passat er og bliver en ansigtsløftning af en gammel model, fuld af genbrugsdele, velkendte motorer og baseret på samme platform som før. Men, præcis som med Golf, har man forbedret alle svagheder, så resultatet i sidste ende er næsten ligeså godt som en helt ny version.

Designet skuffer

VW Passat er jo den gamle champ, som Kurt Thyboe ville udtrykke det, og den nye er tæt på at være den komplette fighter af en firmabil med så få svagheder, at vi lige så godt kan få den overstået.

Selv når vi anstrenger os, er det nemlig kun muligt at finde én:

Det nye design virker noget overbroderet. Modsat forgængeren er der tilsat pynt. Som den overdimensionerede kølergrill med alt for meget bling-bling og baglygter i morfarlook, som snarere får sedanen til at ligne en aldrende Hyundai Sonata, og bagenden ser mærkelig smal ud i forhold til resten af bilen.

Inden døre er det ikke meget bedre, for VW har genbrugt det gamle instrumentbord, som blot er tilsat et ur i midten. Heldigvis har alle Passat et system indbygget, som registrerer, hvis føreren er ved at blive træt, ellers er der overvejende sandsynlighed for at falde i søvn, når man ser cockpittet.

Til alt held for VW er design som bekendt et spørgsmål om smag, og stationcarudgaven, som er klart den mest populære, er i øvrigt langt fl ottere. De indre kvaliteter er indiskutable, og i det hele taget snyder morfarudstrålingen.

Derfor er resten historien om en bil, der mestrer samtlige slag, trin og tricks i bogen for fuldendte firmabiler.

Kører fremragende

Komforten er øget, der er lidt federe finish i kabinen, over bedre sæder til mere effektiv dæmpning af støj fra vind, dæk og motor. Køreegenskaberne er også mere racer end rollator.

Køreglæden er nemlig intakt. At man får den serveret med en affjedring, der ikke truer med at møblere rundt på indvoldene som i flere konkurrenter, kan kun være en fordel.

På motorvejen forkæler den endda handelsrejsende og andre langtursbilister med en usædvanlig målrettet retningsstabilitet. Sådan skal det gøres.

VW fedter heller ikke længere med udstyret. Testbilen har da også næsthøjeste udstyrsniveau, Comfortline, der indeholder klimaanlæg, letmetalfælge og bedre sæder end basismodellerne. Til gengæld bringer det også prisen op på 362.578 kroner for basismotoren på 1,4 liter med turbo.

Men du kan sagtens nøjes med mindre udstyr, og VW har både en ultraskrabet Startline til 302.580 kroner og en mere gedigen Trendline, der koster 35.000 oven i. Basismodellen er dog uden Blue Motion Teknologi, som blandt indeholder stop/start og dermed bruger mere benzin.

Det bruger vi ikke mere tid på, for langt de fleste Passat-købere er firmabilister, som primært interesser sig for beskatningsmæssig værdi.

Fin basismotor

Lad os i stedet dvæle ved den lille 1,4 benzinmotor med 122 hk. Det burde ikke kunne lade sig gøre: At putte en 1,4 liters motor ned i en 1.500 kilo tung bil på næsten fem meter. Og så give konkurrenterne baghjul. VWs diplomingeniører gør det. Og slipper mere end godt fra kunststykket.

Turboladeren sikrer drejningsmoment til overhalinger, som kan overstås kvikt. At TSI-maskinen samtidig er støjsvag, kultiveret og omdrejningsvillig understreger bare, at downsizing er vejen frem.

Konklusion: Glem bagdelen og det lidt kedelige interiør. Passat imponerer på alle andre felter, og dermed får en dårlig slutning alligevel en happy ending.

VW Passat 1,4 TSI Comfortline BMT

Overblik:

  • Pris: 362.578 kr.
  • Forbrug km/l: 16,9 km/l (fabriksopgivelse)
  • Grøn ejerafgift, halvårlig: 760 kr.
  • Sikkerhed: 5 stjerner
  • L/B/H: 477/182/147 cm
  • Motor: Firecylindret benzinmotor på 1,4 liter
  • Ydelse: 122 hk/5.500 omdr.
  • Moment: 200 Nm/1.500 omdr.
  • Topfart: 205 km/t
  • 0-100 km/t: 10,5 sek.
  • Bagagerum: 565 liter

Kort og godt:

VW Passat er blevet endnu bedre med det seneste facelift, hvor den er mere raffineret. Dermed er bilen nok den bedste model i firmaklassen lige nu. Designet i sedanversionen er dog alt for meget morfar.

Vurdering:

Test af Audi, Mercedes, VW og Kia i downsizing-klassen

19-10-2013: Mercedes eller Audi? Eller måske en Golf med det hele? Den nye downsizing-klasse skaber helt nye muligheder for en forfriskende firmabil. Her sammenligner vi fire af de mest oplagte bud. Læs artikel

Test af VW Jetta Highline 1,6 TDI

23-05-2011: Den nye Jetta er rummelig. Men middelmådig finish gør Golf eller Passat til et bedre køb. Læs artikel

Test af Volkswagen Jetta 1,2 TSI

04-02-2011: Den nye ”mini-Passat” lokker med bedre design, lavere pris og måske en kende mere image. Læs artikel

Test af Volkswagen Passat 1,4

07-01-2011: Vel sender især fronten hilsner til VW's ministerbil, Phaeton. Men det ændrer ikke ved, at Passat 2011 er fornyet med forsigtighed. Imidlertid er evolution i stedet for revolution en afgørende del af tyskernes succes. Læs artikel

Test af VW Polo 1,2 TSI Highline 110

02-08-2014: Faceliftet VW Polo er blevet en stor lille bil – og byder på åbenlyse Golf-kvaliteter. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...